1

har sökt med google utan svar, vill ha lite hjälp med hur man byter kolen på en bubbla startmotor.

2

Jag förutsätter att vi pratar likströmsgenerator... ICQ/ab  eftersom växelströmmarna inte har kol ICQ/ad .
Nåväl, det skall egentligen sitta två plastskydd på generatorn över två stora ovala hål i godset, strax innanför remskivan, ofta saknas dessa, då de lätt spricker. Om du har dessa kvar så petar du försiktigt bort dem med en bred skruvmejsel, ett skydd uppepå och ett undertill. Nu skall du kunna se kolen, iallafall det övre Default/hmm . Det sitter i en hållare, med en spännfjäder som trycker det mot kollektorn. En mässingsskruv(?) ansluter en kopparfläta till en terminal inne i generatorn, likadant på undersidan. Litet svårt att komma åt, men det är inte så svårt, bara omständigt, att plocka ur generatorn, men man får lossa förgasaren med hela insugsröret, bränslepumpen och kanske fördelaren också... (beroende på motortyp).
Det kan också gå bra ibland, att lossa den stora generatorklämman, samt de fyra M8 bultarna i fläktkåpan, och sedan vrida generatorn så att du kommer åt det nedre kolet. Tag av drivremmen först.

Men innan du byter, kolla att det är bra spännst i de där fjädrarna, att kolen verkligen kan glida lätt i hållaren, samt att dess konkava form passar på kollektorn. Kollektorn kan också vara smutsig. Om du har ett fyrverkeri här när motorn går och generatorn laddar så tyder det på dålig kontakt, en liten gnistbildning blir det alltid.
Denna gnistbildning stör också bilradion!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

ICQ/ad JÄKLAR ICQ/ad
Jag var för snabb, läste din fråga slarvigt...
Men jag raderar inte, det kan ju vara nån annan som har nytta av det svaret....

Men ok, jag mekade med startmotorer förra sommaren.
Gör så här:
Sätt upp startmotorn i ett stort skruvstäd, med baksidan uppåt.
Högst upp finns det en liten "kopp" som sitter med två M4, skuva loss den, på de flesta startmotorerna finns det nu en spårryttare eller liknande på axeln, tag bort den också.
Längst ut i pereferin på gaveln finns det två skruvskallar, det kan variera mellan spårskuv eller sexkantshuvud, beroende på årsmodell. Lossa dessa, dom är jättelånga. Nu skall du kunna få loss den bakre gaveln, då blottas en platta, ofta av plast, med kolen på. Hela denna finns som reservdel. Konstigt nog minns jag inte hur kolens kopparflätor är anslutna till fältspolen, men misstänker att dom var punktsvetsade... Inte så bra. Men om du kommit så långt så ser du hur det sitter ihop.
När du sedan skall montera ihop det hela igen, så kan det vara litet meckigt att få in kollektorn mellan kolen, men genom att peta med en lång smal skruvmejsel fixar man det. Riv inte generatorn från framsidan, det är krångligt att få ur och i gaffeln till solenoiden, samt en större spärring.

Men vad har du för syptom från startmotorn, är du helt säker på att kolen är slut?
Det finns flera andra felkällor, dåliga anslutningar, kass solenoid, eller så är lagringarna slitna, eller allt av ovanstående ICQ/ad .
VW Up-North tar väl omkring 1800kr för en 12v startmotor, tillslut insåg jag att det inte var lönt att hålla på att laga begagnade startmotorer.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."