1

hej.
Jag försökte mig på en tändinställning med stroblampan häromdagen och nu är jag osäker på om jag gjort rätt. Vid inställningen va vakumet till fördelaren bortkopplad.
Bilen är en 1303s -73.
På remhjulet till vevaxeln finns en liten grop och lite till vänster ett v format hack, ganska precis där cylinder 1 har tdc (top dead center).
Vilket märke visar tdc och hur vet jag när jag har 7.5grader före tdc?
Sen vad betyder hacken som ligger ganska långt vänster om de tidigare nämnda märkningarna?

Jag fick hjälp att ställa tändningen med hörseln, av Jan-iver här på forumet och då gick den hyffsat, sen va jag där själv och pillade och nu får jag avgasknallar när jag kör, har inte justerat ventilerna så det kan bero på det också, det ska göras imorgon.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW Bubbla 1303S -73 "Guldklimpen"

2

Jag har nu bytt tändspole och ett nybytt tändstift. Vet ej om det varit dåligt hela tiden eller och den gamla dåliga tändspolen knäckt det men nu fungerar den fint iaf. Går som en dröm och väntar nu bara på att besiktas så jag kan börja glida runt. ICQ/ag

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW Bubbla 1303S -73 "Guldklimpen"

3

Tändspolar åldras, och de åldras fortare i motorrummet på en folkvagn, då det vanligtvis är varmare där än på andra bilar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."