Tjena !
När jag "juckar" fram och tillbaka med ratten så "kluckar" det i styrsnäckan (axeln)...
Finns det någon justering på snäckan så man får bort glappet ?
Tror också att det fattas olja.... är det växellådsolja som ska i styrsnäckan ?
mvh/
Andy

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Styrsnäcka/växel
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjena !
När jag "juckar" fram och tillbaka med ratten så "kluckar" det i styrsnäckan (axeln)...
Finns det någon justering på snäckan så man får bort glappet ?
Tror också att det fattas olja.... är det växellådsolja som ska i styrsnäckan ?
mvh/
Andy

Ingen ?

Finns en spårskruv med mutter på styrväxeln, lossa muttern justera in skruven LITE och spänn muttern, fungerar säkerligen med växellådsolja
om den är dålig så byt till late bay istället, du får ändra lite på infästningen men den har bättre utväxling (lättare att svänga) och ska vara en mycket starkare konstruktion (har det på min early bay)
Lycka till
De ska ja testa. Har samma klånkande ljud i min.
Finns en spårskruv med mutter på styrväxeln, lossa muttern justera in skruven LITE och spänn muttern, fungerar säkerligen med växellådsolja
![]()
om den är dålig så byt till late bay istället, du får ändra lite på infästningen men den har bättre utväxling (lättare att svänga) och ska vara en mycket starkare konstruktion (har det på min early bay)
Lycka till
Tack för svar... ska kika på den där justerskruven vid tillfälle..
Mja byta kan man ju också göra... men känner att jag inte har ork med det nu.....
isf. får det bli ett senare projekt.
Hoppas att det blir mindre oljud från snäckan med mer olja och med lite justering.
Kan tänka mig att bilprovningen påpekar glappet.....

Är du säker att glappet är i snäckan och inte i styraxeln(dvs den som sitter i framvagnen) eller lederna i länken, som går mellan snäckan och framvagnen... be någon vrida ratten och kolla under.. 
Är du säker att glappet är i snäckan och inte i styraxeln(dvs den som sitter i framvagnen) eller lederna i länken, som går mellan snäckan och framvagnen... be någon vrida ratten och kolla under..
Ja rätt säker... drog i däcket, kollade och lyssnade.. känner även att axeln in är glapp.

då man justerar styrväxeln är det viktigt att den står i mitt läget då kan du justera så den inte glappar där
då man justerar styrväxeln är det viktigt att den står i mitt läget då kan du justera så den inte glappar där
Den glappar inget i mittenläget.. däremot när man svänger H och V.
Hm.. och olja fanns det så det räcker...
Äh får hoppas att beskitningen inte gnäller..... så får det bli att byta nått tag senare.

Besiktningen lär inte ha något att säga om glappet, jag har haft över halvvarvet glapp på min och den har sprungit igenom många gånger i det skicket. När jag bytte längsgående (och tvärställda) stag blev min styrning MYCKET tajtare och nu är glappet acceptabelt.
Men att byta till sena modellen för utväxlingen skull är mycket intressant, min vagn är tungrattad nu när man gått och vant sig vid servo på modern bil.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Styrsnäcka/växel
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.