1

Tjena !

När jag "juckar" fram och tillbaka med ratten så "kluckar" det i styrsnäckan (axeln)...
Finns det någon justering på snäckan så man får bort glappet ?
Tror också att det fattas olja.... är det växellådsolja som ska i styrsnäckan ?

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Ingen ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

3

Finns en spårskruv med mutter på styrväxeln, lossa muttern justera in skruven LITE och spänn muttern, fungerar säkerligen med växellådsolja  ICQ/ab

om den är dålig så byt till late bay istället, du får ändra lite på infästningen men den har bättre utväxling (lättare att svänga) och ska vara en mycket starkare konstruktion (har det på min early bay)

Lycka till

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

De ska ja testa. Har samma klånkande ljud i min.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5

Skåningen skrev:

Finns en spårskruv med mutter på styrväxeln, lossa muttern justera in skruven LITE och spänn muttern, fungerar säkerligen med växellådsolja  ICQ/ab

om den är dålig så byt till late bay istället, du får ändra lite på infästningen men den har bättre utväxling (lättare att svänga) och ska vara en mycket starkare konstruktion (har det på min early bay)

Lycka till


Tack för svar... ska kika på den där justerskruven vid tillfälle..
Mja byta kan man ju också göra... men känner att jag inte har ork med det nu.....
isf. får det bli ett senare projekt.
Hoppas att det blir mindre oljud från snäckan med mer olja och med lite justering.
Kan tänka mig att bilprovningen påpekar glappet.....

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

6 Senaste redigerad av michaelth (2014-07-12 17:17:22)

Är du säker att glappet är i snäckan och inte i styraxeln(dvs den som sitter i framvagnen)  eller lederna i länken, som går mellan snäckan och framvagnen... be någon vrida ratten och kolla under..  ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

michaelth skrev:

Är du säker att glappet är i snäckan och inte i styraxeln(dvs den som sitter i framvagnen)  eller lederna i länken, som går mellan snäckan och framvagnen... be någon vrida ratten och kolla under..  ICQ/an

Ja rätt säker... drog i däcket, kollade och lyssnade.. känner även att axeln in är glapp.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

8

då man justerar styrväxeln är det viktigt att den står i mitt läget då kan du justera så den inte glappar där

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

9

hjoggböle skrev:

då man justerar styrväxeln är det viktigt att den står i mitt läget då kan du justera så den inte glappar där

Den glappar inget i mittenläget.. däremot när man svänger H och V.
Hm.. och olja fanns det så det räcker...
Äh får hoppas att beskitningen inte gnäller..... så får det bli att byta nått tag senare.

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

10

Besiktningen lär inte ha något att säga om glappet, jag har haft över halvvarvet glapp på min och den har sprungit igenom många gånger i det skicket. När jag bytte längsgående (och tvärställda) stag blev min styrning MYCKET tajtare och nu är glappet acceptabelt.

Men att byta till sena modellen för utväxlingen skull är mycket intressant, min vagn är tungrattad nu när man gått och vant sig vid servo på modern bil.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't