Det gäller ju generellt att ha så korta kablar som möjligt, speciellt på sekundärsidan, 6 voltsidan. Men jag tror inte det har så där överdrivet stor betydelse i en typ1 där avstånden ändå är korta.
Du kan ju ansluta den med minst 2.5mm2 kabel, kanske tjockare på primärsidan.
Vad jag tror är viktigare, är att du får en del förluster i omvandlaren i form av värme, så det gäller ju att det är fritt utrymme runt omvandlaren så att luft kan cirkulera runt denna. Du har väl en viss vana vid luftkylt
Jag såg senast i går på en typ1 att man placerat omvandlaren i bagageutrymmet, högt upp framför instrumentbrädan, och i den bilen satt det en ganska måttlig stereo, alltså inget som drog så där överdrivet mycket ström.
Jag vet ju inte vad du vill ha för musikanläggning, men om du skall ha en massa effekt ut ur högtalare, och effektförstärkare etc, så skall du nog allvarligt överväga att konvertera hela bilen till 12volt. Detta eftersom de här omvandlarna inte har så stor uteffekt, och som sagt de drar på sig förluster, som skall kylas bort. Det finns ju omvandlare på 120W, de lämnar 10A, säkras av med 25A, och det ger ju viss vägledning om hur mycket ström den egentligen drar...
Du kanske redan har en omvandlare, men här är en länk till en sida jag i alla hast hittade.
http://www.ctaservice.se/delar/accu/omform.htm
Det finns väl fortfarande sådana här omvandlare med Mosfet elektronik, dessa kan vara känsliga för störningar i bilens elnät, som induktanser då relän släpper, eller liknande, det som kallas för "spikar på nätet". Emedan de gamla hederliga Mascot-konvertrarna med hendenhöselektronik tycks klara nästan allting.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."