1

Jag har aldrig förstått syftet med den runda skivan som sitter mellan ett 6V svänghjul och vevaxeln. Man justerar ju axialspelet med shimsarna bakom svänghjulet.....
Sen har ett 12V svänghjul en gummitätningsring på insidan som ett 6V svänghjul inte har. Ett 6V svänghjul har en kant där. Nu snackade jag med en kund om olika svänghjul och han berättade att mellan mars och juli 1966 fanns det ett 6V svänghjul med en gummitätningsring. Går det ihop med den där speciella 6V startmotor?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Ja om det är 109 kugg så funkar det.
Vet inte riktigt vilket speciella startmotor du menar, alla 6V utom de till 130-kuggars, årsm. -67, passar mot 109-kuggars svänghjul.

Plåtskivan är en tätning. Gummitätningen är en O-ring. Vilket som passar vad beror på veven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag menade den 6V/130 kuggars startmotorn. Men om den är till 1967 årsmodeller (aug. 66 - juli 67), då är den inte utvecklad pga av det 6V svänghjulet med o-ring, som tydligen fanns mellan mars och juli 1966.

Vad ska den plåtskiva täta (liksom vad tätar o-ringen på senare svänghjul)? Att det kryper olja via stora bulten mot kopplingen?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

67-startmotorer passar mot en 130-kuggars svänghjul ja, de är ju liksom tillverkade för det ändamålet.

Ja det är oljeläckage vrid skruven som både plåten och den tidigare papperspackningen och sedan O-ringen tätar mot. På insidan har du rätt mycket olja som flöda förbi shimsen och den vill du inte ha ut.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G