1

hej på er!

har nyligen börjat renovera en bubbla från 72 (1302s) som stått på en loge i 20 år. den är fin i karossen men med en del rostskador. häromdagen försökte jag dra igång motorn,den gick runt och tände, men den får inte nån soppa in i förgasaren. när vi sprutade in startgad i luftfiltret brummade den till litegran så problemet är att det inte kommer in soppa. själv tänker jag att membranet i bränslepumpen kan vara slut, eller har ni några tankar till en riktig amatör?!

/Jakob

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-02 12:24:27)

Följ bensinens väg från tanken och bakåt, det finns en del kända "flaskhalsar".
1 i tankens utlopp finns det en finmaskig sil som kan bli igensatt av rostflagor och annat.
2 bränsleledningen är ju svår att kolla, men om det inte droppar bensin under bilen så läcker den kanske inte iallafall, men den kan också bli igensatt, man kan blåsa den bakvägen, med tryckluft.
Kolla bränsleslangarna, så att dessa inte är spruckna och suger luft, eller ännu värre läcker bensin.
3 innan bränslepumpen borde det finnas ett bränslefilter, det är inte original, men jag misstänker att man satte på ett sådant vid någon garantiservice, eftersom de flesta har ett sådant. Iallafal, om du har ett filter här, kolla det! Byt till ett nytt, och om du inte har ett filter...
4 då hamnar skräpet eventuellt i bränslepumpen, det finns några olika typer, någon går att skruva isär och rengöra eller renovera, andra modeller öppnas lättast med dynamit och konservöppnare..
5 sedan är det då förgasaren, det dinns några olika munstycken och kanaler som kan bli igensatta. Skruva isär och blås med tryckluft.

Jag förutsätter att du inte försöker starta på 20 år gammal bensin, bäst före datumet gick nämligen ut för nitton och ett halvt år sedan ICQ/af .

Men jag skulle gjort så här:
Jag skulle skruvat loss båda anslutningarna på bränslepumpen och bett kompisen vrida på starnyckeln, samtidigt som du känner på inloppet om det är något sug där.
Om det är det, skulle jag kopplat tillbaka slangen mot förgasaren och stoppat ned (du får ta en längre slang)från sugsidan i en reservdunk och då se om du får fram nån soppa till förgasaren.
Man kan göra flasktestet också, alltså låta sugsidan på pumpen vara ansluten som vanligt, men ta slangen på trycksidan och stoppa ned den i en petflaska eller liknande, och dra runt motorn och se om det kommer något i flaskan.

Men silen i tanken kan vara boven i dramat, litet svår att komma åt, anslutningen sitter ju under tanken, i dess lägsta punkt, om du har eller haft Ebersbrächer, så finns där en anslutning eller pump till en sådan också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Följ bensinens väg från tanken och bakåt, det finns en del kända "flaskhalsar".
1 i tankens utlopp finns det en finmaskig sil som kan bli igensatt av rostflagor och annat.
2 bränsleledningen är ju svår att kolla, men om det inte droppar bensin under bilen så läcker den kanske inte iallafall, men den kan också bli igensatt, man kan blåsa den bakvägen, med tryckluft.
Kolla bränsleslangarna, så att dessa inte är spruckna och suger luft, eller ännu värre läcker bensin.
3 innan bränslepumpen borde det finnas ett bränslefilter, det är inte original, men jag misstänker att man satte på ett sådant vid någon garantiservice, eftersom de flesta har ett sådant. Iallafal, om du har ett filter här, kolla det! Byt till ett nytt, och om du inte har ett filter...
4 då hamnar skräpet eventuellt i bränslepumpen, det finns några olika typer, någon går att skruva isär och rengöra eller renovera, andra modeller öppnas lättast med dynamit och konservöppnare..
5 sedan är det då förgasaren, det dinns några olika munstycken och kanaler som kan bli igensatta. Skruva isär och blås med tryckluft.

Jag förutsätter att du inte försöker starta på 20 år gammal bensin, bäst före datumet gick nämligen ut för nitton och ett halvt år sedan ICQ/af .

Men jag skulle gjort så här:
Jag skulle skruvat loss båda anslutningarna på bränslepumpen och bett kompisen vrida på starnyckeln, samtidigt som du känner på inloppet om det är något sug där.
Om det är det, skulle jag kopplat tillbaka slangen mot förgasaren och stoppat ned (du får ta en längre slang)från sugsidan i en reservdunk och då se om du får fram nån soppa till förgasaren.
Man kan göra flasktestet också, alltså låta sugsidan på pumpen vara ansluten som vanligt, men ta slangen på trycksidan och stoppa ned den i en petflaska eller liknande, och dra runt motorn och se om det kommer något i flaskan.

Men silen i tanken kan vara boven i dramat, litet svår att komma åt, anslutningen sitter ju under tanken, i dess lägsta punkt, om du har eller haft Ebersbrächer, så finns där en anslutning eller pump till en sådan också.


känner mig hemsk nu att jag aldrig svarade, men jag missade faktiskt helt detta!!!
Det var pumpen som var problemet, plus att det ett av bränslerören var stopp i...
Jag köpte ny pump och blåste i rören o sen var det bara att starta....