1

Ska som sagt sätta i en 1300f 12volt motor i min 61a som det nu sitter en 1200 6volt i.
Det jag funderar på är om det bara är att sätta i 1300motorn. Eller måste man byta svänghjul och sånt med?

2

Svänghjul kan man inte bara byta hursomhelst (även om jag vet att det finns de som inte vill förstå det). Det finns en tråd under How to som går genom varför.

Största problemet är att 6V-svänghjul har 109 kuggar och 12V har 130 med samma delning. 12V-svänghjulet får då en större dia och det kommer att ta i växellådan. Man brukar slipa ur lådan för att få frigång men man måste vara försiktig så att man inte får gnistbildning då det är mycket magnesium i legeringen lådan är tillverkad av. 
Här är en film http://youtu.be/0YnLVzSGsk4

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Okej. Så då går det alltså inte att byta svänghjul?
Och för att jag ska få det att passa så måste jag slipa ur växellådan så att det större svänghjulet får plats, och sen fixa en 12v startmotor?

4

Du har troligen O-ringat 130-kuggars svänghjul på din F-motor eftersom det är en 12V och då blir det svårt med 109-kuggars svänghjul, skulle du ha plåtpackning är det enklare att hitta rätt svänghjul till den veven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Om man ska köra med 6volt startmotorn, så kommer väl inte kuggen att passa på svänghjulet? Går det att byta ut kuggkransen på 6v startmotorn eller hur går man till väga?