1

Hej!

Jag har hjälpt ett par vänner med att demontera en, vad jag tror är en typ 1 växellåda. Den är ifrån -66 om det inte är så att någon bytt ut den. Det hela började med att
lådan var låst i 2ans växel men det är tydligen löst för nu går välxlarna i och ur utan problem och allt ser bra ut. Så det borde vara ok?


När vi tog ur sjävla "växellådan" så pressade vi ur den. Hur gör man enklast för att få ihop den igen? Och är det något jag bör tänka på innan jag gör det?


Riktigt tacksam för tips och tricks. Det är första gången jag demonterar en låda själv och känner ingen jag kan fråga om hjälp.


Mvh
Joel

2

Egentligen är det bara att hålla koll på (det rätt så lösa) backdrevet, och jag brukar skruva dit ett par M10 "pinnar" som styrning på lagerplattan.

Detta med att 2 eller (3:ans?) växel låser sig (vetefan varför?) vid inspirerad körning hade man koll på förr i rallyvärlden.

-När det hände mig på en istävling ("halkträning" kallade NMK det ;-) på 80-talet, skyndade en äldre rallyförare till hjälp.
Hissade upp och plockade bort olje påfyllningspluggen och "bröt till" med stor skruvmejsel (!) Funkade resten av tävlingen och hände aldrig igen......

3

Okej. Det var lite pilligt med backdrevet, det som var svårast var lagerplattan så det där med M10 "pinnar" var en bra ide!

Hehe, verkligen klurigt. Jag körde inte själv när det hände, men han kom till ett rödljus och skulle lägga i ettans växel, men det gick ju inte så bra. Inga oljud eller någonting det gick bara inte att växla. Jag fick ta i lite när jag skulle försöka växla när jag precis tagit isär lådan men efter det gick det mycket smidigare. Oljan var även ren och fin, lite gammal kanske..

Tack så mycket.  ICQ/ab