1

Laddningslampan har börjat lysa titt som tätt, åtgärden för att släcka den är att knacka med skruvmejselskaftet på reläets lock. Är det ngt som ska smörjas i reläet, eller vad ska man göra?

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

Kontakterna i relät kan bli lite brända med åren, slipa med ett våtslippapper mellan kontakterna gör rent dem efteråt med thinner, t-röd eller liknande men ej avfettning.
Olja eller smörja på kontakterna gör att de bränner.
Tror inte det finns något att smörja heller för den delen.
Använd ett syrafritt kontaktfett på kabelskorna så slipper du ärg och dålig kontakt där.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Jag skulle nog undvika att slipa på kontaktytorna, även med fint våtslip-papper bildas det små repor där ny oxid kan få fäste. Kontakspray är bra, "Häxans silverputs" eller vad det nu heter är också bra. Men vad fasiken, spelar roll... Relät är lika gammalt som Galleleo Gallelei, som dagens datum 1632 tvingades erkänna att jorden är platt och universums medelpunkt.. ICQ/ag
Ursäkta den alternativa historieutflykten, men att meka med dessa relän är bara att ge dem konstgjord andning, det funkar ett tag sedan är det samma visa igen, det funkar kanske till början av nästa säsong. Det finns nya laddrelän att köpa, inte direkt billiga, men dessa sparar en massa irritation, och kanske ger dig fler glada mil i din bil. Det rör ju sig om en elektromekanisk regulator, med en hel del potentiella felkällor, en hel del saker i detta som slits ut redan efter tio år, och hur gammalt är ditt? ICQ/ab
-nejdå, lugn, jag har inga aktier eller annat vinstintresse i firma Bosch... ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."