1

Helt döda.
Hittat ett relä längst till vänster i säkringsdosan som står 49 49a 31
Detta är bytt men fortfarande inga blinkers eller varningsblinkers.
Vad kan det vara?
Även tutan är stendöd men är nog inte relaterat..

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-22 22:08:55)

Kan det även vara så att tutan och blinkersen har samma säkring? Annars är det väl säkring 1 till blink och broms, och tvåan till tutan och torkarna...? I så fall, eller i alla fall, kolla över alla säkringarna, om dom är hela så kan spänsten i kontaktblecken i säkringsdosan vara slappa. Oxid på kontakterna är inte ovanligt heller. Jag har inte kopplat så mycket i typ2, men tror att det kan vara mycket gemensamt med samtida bubblor.

Det som tuta och blinkers annars har gemensamt är att dessa manövreras från olika kontakter och strömbrytare på rattstången. Finns det på bussarna någon gemensam multikontakt under rattstången? Det gör det på samtida typ1, kolla i så fall den.

På blinkrelät är 49 ingången från säkringsdosan, 49a är utgången som skall gå till blinkspakens ingång, samt till kontrollampan. 31 är alltid jord, det finns många 31:or på olika ställen i bilen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Jag höll på som en galning och letade efter orsaken till att mina blinkers inte ville vara med och leka, dock hade jag varningsblinkers. För mig visade det sig vara både jordfel (som fick tutan att ge upp) samt brända kablar till blinkersspaken (efter att tidigare ägare satt kralligare säkringar) samt bränt blinkersrelä. Bytte relä, fixade jord samt bytte spak och ledningar och allt lirar som det ska nu :-)

VW 1500 LIM 113 1970 Original - Brutus

4

Tutan har ju plusspännng hela tiden. Man tutar genom att jorda den med tutknappen i ratten.
Detta för att minska antalet ledningar upp till rattstångshuvudet och för att undvika farliga kortslutningar inne i rattstångsröret, det enda som händer om kabeln till tutan jordas i rattstångsröret är att det börjar att tuta, det är inte ett helt ovanligt fel det heller.
Sedan är det väl också, så att själva tutan har ett utsatt läge fram under bussen, man brukar ju inte direkt slita ut tutorna (om det inte rör sig om ett utryckningsfordon Default/yikes ) utan det är väl rosten som käkar upp även dessa prylar.

Om du har tillgång till en voltmeter, multimeter eller enkel testlampa så mät mellan den anslutningen där 49 på blinkrelät skall sitta och jord, om du har spänning där är det ju bra, om inte får vi fundera vidare. Eller föresten, mät mellan anslutningen för 49 och där 31 skall sitta, det är kanske bättre, då,ser du om blinkrelät får spänning.

Men jag tror felet finns i säkringsdosan, kanske på den gemensamma kabeln eller dess anslutningar som försörjer de två säkringarna som försörjer tuta och blinkers.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

tusen tack.
kväll i garaget..
återkommer med rapport.

6

Jag har själv samma problem i skrivande stund. Relät hade bränt ihop, bytte ut men inget hjälpte. Ström hade jag till alla kontakter med, men de var säkringen som var boven i dramat.
Roliga var att varje morgon jag har tagit bussen, fungerar det. Men senare stendöd. ICQ/ab

7

En annan testmetod.
Kläm på en flatstiftshane i var ända av en ca. 5 cm lång kabel, böj kabeln som ett U. Tag ut binlreläet. Stoppa in de båda hanarna i anslutningarna där reläets 49 och 49a normalt sitter. Sätt på tändningen, sätt på blinkersen åt valfri sida. Blinklamporna skall nu lysa konstant, kontrollampan är släckt. Om blinklamporna lyser vid detta försök, men inte funkar då blinkreläet är inkopplat, så är reläet trasigt.

Blinkreläet är ett serierelä, som är kopplat i serie med plus från säkringsdosan, blinkspaken och sedan ena sidans blinkerslampor, beroende på åt vilket håll du vill blinka.
När du sluter kontakten i blinkspaken så skall det flyta en ström genom blinkreläet, och beroende på belastning börjar reläet att arbeta, vid för låg belastning (en lampa trasig) blinkar det för snabbt, med två 21W lampor skall blinkfrekvensen vara ungefär en cykel med 0,5 sek ljus och 0,5 sek släckt.

Blinkrelän avsedda för lysdioder, LED-lampor, funkar litet olika, dom blinkar med rätt frekvens nästan oavsett vad belastningen är, eftersom LED-lampor drar så himla litet ström.
Du kan använda LED-anpassade relän till vanliga glödlampor, eller till en mix av glödlampor och LED. Men inte tvärt om, vanliga gammaldags blinkrelän känner inte av den låga strömmen från endast två LED-lampor och börjar inte att arbeta med sådana inkopplade. Visserligen kan man koppla ett motstånd parallellt med LED-lampan, men då förtar man ju det fina med lysdioden, att den är så strömsnål.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."