1

Hej
Satt och kollade på classic vw på Gasburner fälgar till min bay från 1971 som står på tur för sänkning, undrar om ET6, 15x5,5" kommer funka att sänka med, eller vad ska jag ha för ET?
Sänksvärd från franke bak, sänksatser ska i fram i original framvagn med skivbromsar (ingen splitframvagn än), förmodligen ska framvagnen smalnas, i framtiden kanske även dropspindlar.

Vad ska man då ha för däckdimensioner bak/fram, har fått höra vilka dimensioner man ska ha av men har minne som en guldfisk.

2

Är det inte ET20, står så i beskrivningen fast inte i rubriken?
Jag hade 5,5 Cosmics med ET20, Franke svärd bak och 185/65, kortad gruben med sänkspindlar och 165/50 fram här har jag för mig  ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/991211.jpg

3

Du har rätt, såg nu att det står ju ET20 i beskrivningen, vwclassic har dock inget i lager, var handlar man fälgarna/däck snabbt och helst billigare i EU/Sverige?

4

Jag har handlat fälgar från Midland Wheels i UK, brukar även ha lite rea då och då, däck från Däckonline  ICQ/ab

5

Droppspindlar 95mm kortad framvagn et20 5,5" 155/60 fram Franke svärd 185 65 bak.

http://i1360.photobucket.com/albums/r648/Kristoffer_Larson/Mobile%20Uploads/7FE7EE33-C540-48E6-932B-47A081726480_zpsqyvndb3z.jpg

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

6

Tack så mkt för infon hjälper verkligen till när man får se hur det ser ut, dock så började jag titta på Cosmics fälgar de såg verkligen bra ut.

7

Gasburners är nu beställda de har ET20 och jag tror det kommer bli snyggt.

Sitter och kikar på däck nu, några rekommendationer på däck?
Dimensionerna ser ut att bli 155/60 och 185/65 som ni andra kör och jag försöker få tag i ett däck med likadana däckmönster/märke
Vad tror ni om Falken SN832EC 155/60 och 185/65
Hur mkt utrymme får man mellan skärmkant och fälg bak?

Sedan kommer inte jag kunna hålla mig från att kränga på dom på bussen även om den är osänkt, undrar hur fult det blir med låg profil fram och tokhög buss hehe.

8

Hur mkt behöver man smalna av en framvagn?

Eventuellt ska det på sänkspindlar, enligt clsssicvw så breddar de 10mm per sida
Sedan är eftermarknadsfälgarna ET20 (gasburners)
Kommer även bli tvungen att byta OK och skivor till latebay 73-

Vill att allt är förberett för sänkspindlar när den dagen kommer. Så hur mkt ska man smalna för att det ska se bra ut med Et20 5,5" fälgar och sänkspindlar?
Hjulen kommer då 10mm in på varje sida när inte sänkspindlar är monterade.

9

Titta ordentligt på midlands bara, dom har ofta ET 35 på fälgarna å vet fan inte ens vilka däck som fungerar på fälg och till olika vw´s ICQ/ac

10

Min är kortad 95. De sitter perfekt.

Ragtop 60 No name

11 Senaste redigerad av utbys (2014-06-30 09:01:41)

leguanen skrev:

Min är kortad 95. De sitter perfekt.

Vilka sänkspindlar har du? är det samma som från classicvw som breddar 10mm?
Har du trångt vid skärmkanten bak med ET20, behövt göra något där eller var det bolt on med franke svärd?

Tanken är att det ska vara förberett för sänkspindlar ifall man vill ha det. Men kommer inte köra med det i år då det innebär nya ok+skivor och sänkspindlarna. Det i kombination med fälgar och däck samt en massiv räkningshög som kommer lagom till semestern så är det inte genomförbart den här säsongen så jag får åka avsmalnat utan spindlar den här säsongen.

12

Näe mina sänkspindlar är ett hemma bygge. För mig dom bredda 18mm totti. De är bara bolt on me Franke svärden. Däcken ryms utan problem ca 2-3 cm tillgodo.

Ragtop 60 No name

13 Senaste redigerad av utbys (2014-07-07 10:50:54)

leguanen skrev:

Näe mina sänkspindlar är ett hemma bygge. För mig dom bredda 18mm totti. De är bara bolt on me Franke svärden. Däcken ryms utan problem ca 2-3 cm tillgodo.

Ok de breddade 18mm/sida ?

14 Senaste redigerad av utbys (2014-07-11 16:05:07)

Klart är iaf att framvagnen kommer smalnas av 95mm, och sänksatser monteras,  fälgarna är ET20, hamnar väl under svetsen närmaste veckan.

Ang Däck vad jag kan räkna mig till så blir det problem med belastningsindex, det lägsta jag kan räkna fram i dimension som är ok är:

80 dvs 900kg på framaxeln, den minsta dimensionen som det uppfylls av är 165/60/15 Goodyear Duragrip som har 81
89 dvs 1160kg på bakaxeln, den minsta dimensionen som det uppfylls av är 185/65/15 Goodyear Efficient Grip Compact som har 92

Kommer 165/60/15 funka även med sänkspindlar?, nu första året/åren blir det iaf bara sänksatser. Eller funkar t om 165/65/15?

Här är en sänkt bay med sänksatser med samma fälgar som jag har och 165/65/15 fram kanske ser lite snyggare ut med 60 profil ICQ/ab
http://i272.photobucket.com/albums/jj174/projecx/Patrick/L1000998.jpg

Ser dock ut som att 165/60/15 kommer fungera iaf med sänksatser till att börja med, det är aldrig fel med riktiga däck. Som farsan sa till mig "snåla aldrig på skor, däck och säng"

15

Varför kör ingen 195 bak? Får det inte plats i hjulhusen?

Numera ägare till en bay-71

16

Lyften denna tråden lite. Tänkte sko min 72a med gasburner kopior 5,5" et20 och funderar också på om det blir för stort med 195or, dela gärna med er av era erfarenheter.

DBRVW.SE