1

Tjena !
Ngn som har ett vettigt "inbrottsförsök" till tändningslåset på -69a
Har ingen nyckel till ett av byggena

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

2

Har låskolven gått in i rattstången?
Om inte. Och med litet tur och rålamod. Kan du efter att ha tagit bort ratten och blinkspaken få ut hela låscylnendern med kolv och alltihop. Men koppla först loss multikontakten undertill.
Om nu inte kolven sitter i låst läge så vrid inte ratten. Låset hålls fast av en aluminiumgrej som sitter med två M5 spårskruv. Tag loss den!
Jag har haft tur och lyckats med detta några gånger. Den senaste gången på en 71:a och där sera det väl ungefär likadant ut som på din bil..?

Om nu rattlåset är låst, ja då vet jag inte, jag har aldrig brutit upp något sådant, men misstänker att det  inte är kraftigare än att man med hjälp av en kraftig skruvmejsel med fyrkantig klinga och en sktftnyckel samt en mindre handslägga kan bryta upp detta utan att tillfoga mer skada än vad nöden kräver.
Det finns säkert forumdeltagare här som har gjort detta.

Det kan gå att vrida sönder låser också med hjälp av ratten, men det finns risk att man skadar rattstångens urfräsning för låskolven.

Om du vill kan du ju fråga en låssmed om tips eller hjälp, låssmeder kan ju dyrka de flesta lås, men då måste du kunna bevisa att bilen är din.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av HenrikL (2014-06-16 11:35:09)

På de flesta VW lås står nyckelkoden stämplad någonstans på låset.