Det brukar finnas en stabilisator mellan tankmätare och givare, på typ1 är den monterad på baksidan av instrumenthuset, jag vet inte hur det ser ut på typ2.
Denna stabilisator är egentligen en kondensator som jämnar ut fladdriga signaler från givaren.
Stabilisatirn är inbyggd i en liten rektangulär plåtkapsel. Kolla att denna finns på din bil och att den är hel, vilket kanske är litet svårt att kontrollera... Men en del multimetrar har ju också en kondensatortestfunktion.
Vidare kan det vara givaren i tanken, har du en rörgivare eller en med hävarm?
Rörgivarna kan vara svåra att kontrollera, men de med hävarm kan man lätt inspektera.
Hävarmen med sin flottör (ibland två flottörer) påverkar ett trådlindat variabelt motstånd, som du beskriver felet kan det vara så att tråden i motståndet blivit slapp och avståndet mellan de olika varven i lindringen blivit förändrat, jag har själv en sådan givare.
Instrumentet så... Ja detta är ju ett ganska grovt tillyxat elektromekaniskt litet monster, en grundkonstruktion som en instrumenttekniker skulle få gåshud av. Även här relaterar jag till typ1, men har svårt att tro att typ2 skulle vara av annan grundkonstruktion. Fladder är iallafall inte detta instruments fel, troligtvis, utan jag skulle nog satsa på att kolla givaren i tanken först, och sedan eller samtidigt stabilisatorn och det finns en sådan.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."