1

Late Bay T2
Vad har jag för problem?, bensinmätaren fungerar vid full tank ner till 3/4 tank, sen fladdrar den fram o tillbaka och för att sen sluta att visa över huvud taget.

Är det mätaren i tanken som är slut eller el-problem, vilken åtgärd?
eller det är alltid fulltank som gäller

Filip F. V.Wång, Högestad, Ystad
Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.
VW-Porsche 914/6 GT 1971, (VW-Porsche 914/6 GT 1970), VW-Porsche 914/4 1972.

2

Det brukar finnas en stabilisator mellan tankmätare och givare, på typ1 är den monterad på baksidan av instrumenthuset, jag vet inte hur det ser ut på typ2.
Denna stabilisator är egentligen en kondensator som jämnar ut fladdriga signaler från givaren.
Stabilisatirn är inbyggd i en liten rektangulär plåtkapsel. Kolla att denna finns på din bil och att den är hel, vilket kanske är litet svårt att kontrollera... Men en del multimetrar har ju också en kondensatortestfunktion.

Vidare kan det vara givaren i tanken, har du en rörgivare eller en med hävarm?
Rörgivarna kan vara svåra att kontrollera, men de med hävarm kan man lätt inspektera.
Hävarmen med sin flottör (ibland två flottörer) påverkar ett trådlindat variabelt motstånd, som du beskriver felet kan det vara så att tråden i motståndet blivit slapp och avståndet mellan de olika varven i lindringen blivit förändrat, jag har själv en sådan givare.

Instrumentet så... Ja detta är ju ett ganska grovt tillyxat elektromekaniskt litet monster, en grundkonstruktion som en instrumenttekniker skulle få gåshud av. Även här relaterar jag till typ1, men har svårt att tro att typ2 skulle vara av annan grundkonstruktion. Fladder är iallafall inte detta instruments fel, troligtvis, utan jag skulle nog satsa på att kolla givaren i tanken först, och sedan eller samtidigt stabilisatorn och det finns en sådan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

tackar Björn

någon som vet hur man lättast kommer åt tanken på t2 late bay och var tankgivaren sitter?

Porsche buss 1973, Pickup Westfalia 1974, Pickup 1979, Formel Vee VeBo MK1 1966.

4

Plocka ut motorn och ta bort skyddsplåten.. sen plockas tanken ut bakåt in i motorummet.. av just denna anledningen, finns det ofta hål i golvet i mitten framkant av motor rums golvet/taket ICQ/ad så även i min -73a... jag kommer göra ett demonterbart lock..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jag har också ett hål på min buss i golvet bak så man kan komma åt givaren. Ska finnas mått p nätet någonstans vart man ska lapa/borra hålet så man slipper ta ur motorn.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

6

skall undersöka golvet... jag har för mig att där sitter en alu plåt skruvad någonstans där ni beskriver, kan med all säkerhet vara av den anledningen :-)

7

Har du inte den luckan så står det beskrivet i rephandböckerna rätt tydligt var och hur man tar upp hålet och tillverkning av lock. Jag antar att vw själva kom på i efterhand att det inte var så tokigt med lucka..

8

Men för guds skull, undersök först instrumentet och stabilisatorn innan du sågar sönder golvet!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."