1

Hej alla!

Tänkte byta tempgivare som går till datorn, som sitter på termostathuset. Köpte två från Mekonomen som inte passar. Köpte även två stycken för att jag har två bilar med MV motor. Bytar på bägge, tänkte jag.
Talade om för dom att det var fel givare efter att jag försökt byta.
"Det är inte en sådan jag skall ha. Har ni rätt givare till mig?" Dom skickade två nya med gängning denna gången, som det skall vara, men det var bara det att det var svarta, runda kopplingar, denna gången.
Nu tänkte jag i allafall försöka använda dom två första som jag köpte, eftersom jag inte har kvar kvittot. Har dock ingen aning var dom sitter på motorn? Ser inga sådana kontakter när jag tittar ner i motorrummet?

Hittade dom på Oberschlachters hemsida, men där står inte var dom sitter.

Finns det någon här inne som kan tala om för mig var dessa tempgivare skall sitta?

http://se.oberschlachter.com/shop/index … d=90000209

Tack för alla eventuella svar som trillar in!

Hoppas ni har det skönt i sommarvärmen!

Hälsningar från Skåne!

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

2

Termostathuset, vänster sida av motorn mot torpedväggen.

Givaren sitter på många vag bilar från 80-90 talet och är samma, så beställ en till en golf 88 så kommer Mekonomen lyckas.

Byts enklast underifrån är du snabb slipper du fylla på och lufta kylsystemet, fett på o-ringen underlättar montering.

3

Hej Dominique!

Nej, det stämmer tyvärr inte. Den tempgivaren som sitter där är med gängning. Den som jag pratar om och som är på bilden från Oberschlachter är utan gängning....bara som en plugg med klipps.

Det verkar som om att just dom gängade tempgivare, som sitter på mitt termostathus, bara sitter på Syncrobilarna, vilket då är det som jag har.

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

4

DÅ får jag krypa under och dubbelkolla.

5

Det sitter gängade tempgivare på toppen på de flesta VAG-radfyror, inklusive bussdieseln.
http://www.skruvat.se/Termokontakt-kylv … 88257.aspx

För övrigt håller jag med Dominique! ICQ/ab

6

Jag vill förtydliga mig lite grann.

Nu verkar det vara som om att det är speciella tempgivare just till Syncrobilarna, om jag förstått det rätt nu då. Såg detta på Oberschlachters hemsida.

Dom som sitter på mina Syncros är alltså med gängning.
Dom jag köpte på mekonomen är utan gängning, som en plugg man sätter fast med ett klips precis som det sitter på min Golf.
Så det jag undrar är var man skall sätta temppluggarna utan gängning?

Hoppas ni förstår vad jag menar nu.

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

7

Näe, det är ingen skillnad på Syncron. Det beror på vilken årsmodell. Det är precis den som Dominique pratar om. De med aluminiumhus till termostaten har gängat och de med plasthus har clip-on.
Här har du fler exempel:
http://www.vw-t3-bus-shop.de/eng/motor/ … index.html
www.gowesty.com/ec_view_category.php?start=30&id=79

8 Senaste redigerad av Hasse T3 (2014-06-12 07:06:07)

Dom enda termostathus jag sett till syncro är i aluminium och med gängade tempgivare till 2wd har jag bara sett termostathusen i plast och med clips

Termostatlocken är samma och finns bara i plast

9

Plockade ur en motor ur en buss för ett par år sen, den hade gängad givare (DG om jag inte kommer ihåg fel). Mycket möjligt att den kom från en Syncro en gång i tiden dock.

10

Ursäkta svenne tänkte inte på den slöa DG motorn, för mig existerar inte den när man pratar om syncro trots att det är den enda som fanns 1985