1

Hej, har triskats med bromsarna ett tag nu utan framgång.

har bytt ut: bromsbackar bak,bromscylindrar bak,alla bromsrör bak fram till huvudcylinder, bromsok ink. belägg fram

har prövat att trycksätta behållaren, trodde jag fick ut alla bubblor men tydligen inte, funkar inte denna metod på dessa system?

prövade senare att  köra 2mans metoden där en bromsar och en öppnar och stänger. gjorde enligt konstens alla regler.
HB,VB,HF,VF. bromsaren trycker ned pedalen och jag öppnar ventilen och stänger innan bromsaren släppt upp pedalen.
körde denna metod två gånger runt bilen.

blev bättre men inte bra pedalen tar nu, men väldigt långt ned och är svampig.

bromsoken jag bytte till är den sorten med två nipplar, vet inte hur dom funkar riktigt,

antar att dom är till varsin kolv. ska man lufta dom var för sig eller samtidigt? spelar det någon roll vilken av nipplarna man börjar med? hur funkar det?! Default/yikes

trasig huvudbromscylinder? ICQ/an

2

Har du justerat tryckstången mellan pedalen o huvudbromscylindern.

3 Senaste redigerad av kamel (2014-06-09 20:15:37)

barken skrev:

Har du justerat tryckstången mellan pedalen o huvudbromscylindern.

nej, har inte gjort det, funkade ju dock förut(innan bromsrenoveringen). kanske tog lite väl långt ned förut men helt godkänd bromsverkan var det då iallafall.

borde inte pedalen  bli stum direkt  vid ett läge om det bara är tryckstången som sitter för långt in? som den är nu är den ganska svampig

kan pröva att justera ut den imorrn.

4

Bromsslangar kan flexa en hel del när dom är gamla och kostar inte så mycket dom byter jag alltid i förebyggande sen är det lättare att lufta om du spänner ut backarna mekaniskt så du inte kan rubba något hjul när du väl fått rätt spel vid pedalen Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Att oken har två nipplar är för att de ska passa både höger och vänster sida, man luftar på den övre nippeln.
Har du justerat ut backarna max innan luftning?
Har du en gammal HB så kan du ha tryckt sönder den då det blir avlagringar vid det ställe den har haft sitt stopp i rörelsen innan och nu har den passerat det stället och börjat läcka bakåt. Väldigt vanligt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Att oken har två nipplar är för att de ska passa både höger och vänster sida, man luftar på den övre nippeln.
Har du justerat ut backarna max innan luftning?
Har du en gammal HB så kan du ha tryckt sönder den då det blir avlagringar vid det ställe den har haft sitt stopp i rörelsen innan och nu har den passerat det stället och börjat läcka bakåt. Väldigt vanligt.

Precis vad jag tänkte skriva, det är vanligt att man trycker pedalen i botten istället för att pumpa försiktigt, och då trycks cylindern förbi sitt "orginal-läge" ICQ/ab Dock behöver inte det betyda av huvudbromscylindern är gammal!  ICQ/af

Det sägs att vi män bara vill ha sex...
Det stämmer inte, för jag vill också ha världsherravälde, enorma mängder kapital samt god mat och dryck!

7

testade idag, skruva ut justerskruven så pedalen tar lite tidigare,justerade ut bromsbackarna bak så att hjulet var låst och prövade att lufta igen.

kom ett gäng bubblor då jag knackade lite på ena oket,

blev ju lite bättre men inte helt hundra.

passade även på att kolla alla rörskarvar för läckage men dom var torra.

bromsen börjar ta halvvägs ned. Den funkar ju, men tycker att bromsverkan känns väldigt klent med tanke på nya ok och belägg ICQ/an

8

Om skruven vid pedalen är feljusterad så kommer kolven/arna i ett läge så att det inte kommer ner ny vätska från behållaren men det betyder också att det inte kommer upp någon när den blir varm och bromsarna låser sig, det ska vara ett spel mellan stötstång/skruv och kolv på ca 3-5 mm.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G