1

Har en 1300 med 1600 cyl/kolvar 85,5.
Dubbla Solex väntar på topparna.

Har kollat både Dalhems/WV UpNorth, finns från 1900st upp till MYCKET.

Då den inte ska tokvarvas undrar jag om det räcker med enkla fjädrar?

Ser gärna att ni motorkunniga kan ge mig några att välja mellan.  ICQ/ag

Post's attachments

förgasare liten1.jpg, 285.64 kb, 1072 x 804
förgasare liten1.jpg 285.64 kb, 140 downloads since 2014-06-09 

P6081196 2.JPG, 171.44 kb, 640 x 480
P6081196 2.JPG 171.44 kb, 132 downloads since 2014-06-09 

2

Original dubbelport med ett bra ventiljobb skulle jag satsa på.

Jag körde det med min 1776cc med Kadrons och Engle 110. Det blev en motor med urstark botten, men inte så villig över 5000 rpm. Senare portade jag samma toppar (fortfarande originalstorlek på ventilerna) och satte på dubbla Dellorto DRLA40. Fortfarande rimligt stark i botten, men nu mycket piggare på höga varv.

Vad har du för kam?

3

Har du en 1600 kan du inte få på toppar till 1300 så det valet är ju enkelt sen vilka fjädrar du ska ha beror på övriga delar i ventilmekanismen. Originalkam = originalkfjädrar osv.

Som sagt vad har du för kam?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Glömde, Engle 100 kam.

5

Njae, har en 1300 som jag satt på 1600 cyl/kolvar 85,5mm.


Svwerker skrev:

Har du en 1600 kan du inte få på toppar till 1300 så det valet är ju enkelt sen vilka fjädrar du ska ha beror på övriga delar i ventilmekanismen. Originalkam = originalkfjädrar osv.

Som sagt vad har du för kam?

6

Marantz skrev:

Njae, har en 1300 som jag satt på 1600 cyl/kolvar 85,5mm.


Svwerker skrev:

Har du en 1600 kan du inte få på toppar till 1300 så det valet är ju enkelt sen vilka fjädrar du ska ha beror på övriga delar i ventilmekanismen. Originalkam = originalkfjädrar osv.

Som sagt vad har du för kam?

Men då har du ju ingen 1300 längre... ICQ/ad

7

ICQ/ad  Jag börjar om då, 1300 som jag satt 1600 på,,,,,,,,, Default/lol

Vad jag behöver ha hjälp med är vilka toppar som passar mina knasare Solex/kam Engle 100/originalvev/stakar.

Då jag inte kommer att tokvarva, i början….. ICQ/ag

Det är viktigaste med topparna så jag kan bygga färdigt blocket. Ventilmekanismen får komma senare.

Passar original stötstängernas längd?

8 Senaste redigerad av Marantz (2014-06-09 21:27:18)

Något att ha?
Empi

topplock 044 kolvdiameter 85,5-88mm, 40x35mm ventiler
topplock 044 kolvdiameter 85,5-88mm, 40x35mm ventiler
ARTIKELNUMMER
CB1444
LEVERANSTID
1-7 dagar
FRÅGOR?
Vid frågor, kontakta oss.
3 595 kr
Antal:  St.  Lägg till i önskelista  KÖP
Beskrivning

Enkla fjädrar. Dom här topparna, som CB har tagit fram, är ett mellanting till original 2-portstoppar och Bugpacks Street Eliminator toppar. Ett klart vettigt alternativ till den som inte vill spendera en förmögenhet på toppar. 40 X 35,5mm rostfria ventiler, singelfjädrar, ventilskaftstallrikar, ventilbrickor och knaster ingår. Bronsestyrningar och säten sitter naturligtvis monterat också. Dom går att få utan ventiler också. Säljs styckvis! Tändstift D8EA passar dessa toppar.
Läs

9 Senaste redigerad av Marantz (2014-06-09 21:27:36)

Eller?
Empi
topplock för kolvdiameter 85,5-88mm, 40x35mm ventiler
topplock för kolvdiameter 85,5-88mm, 40x35mm ventiler
ARTIKELNUMMER
98-1346-B
LEVERANSTID
1-7 dagar
FRÅGOR?
Vid frågor, kontakta oss.
1 995 kr
Antal:  St.  Lägg till i önskelista  KÖP
Beskrivning

Enkla fjädrar, rostfria ventiler, chromoly knaster och ventilbrickor.

10

Det som skiljer en 1300 mot en 1600 är cylindrarna och har man bytt ut det som skiljer så..... hur svårt kan det vara?  ICQ/ad


Jag hade nog kört på 043-toppar och putsat till kanalerna lite, bättre gjutning än 044.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

På en sån liten motor funkar nog en topp med mindre ventiler bättre. CB har på sin sida originaltoppar med 35.5 x32 ventiler och standard ventilfjädrar. Byt ut till enkla hårda fjädrar och du har en topp som lätt klarar 5000 varv med original stötstänger. Numera är den stora frågan när man köper toppar om dom kommer från kina eller inte. På CB-s toppar står det 043 men man bör kolla om det är 8mm eller 9mm skaft på avgasventilen. Personligen är jag ingen stor fan av 12mm tändstift speciellt inte NGK. Du kan även kolla vad ett par Revmaster kostar hos AJ Simms.

12 Senaste redigerad av Marantz (2014-06-12 21:17:05)

Den tjatige fan här igen.  ICQ/ae
Nu har jag köpt CB 044 med 35/40.

Toppar ihop med dessa förgasare Solex 40/44-100 Engle kam-fördelare Bosch VJ 4 BR 25, kommer detta att fungera?  ICQ/ag

Post's attachments

P5241165.JPG, 90.13 kb, 640 x 480
P5241165.JPG 90.13 kb, 120 downloads since 2014-06-12 

13 Senaste redigerad av Marantz (2015-09-20 15:00:50)

Kan man se vilken bestyckning Solexarna har genom att titta på bilderna?
Eller är det isärtagning som gäller?
Vore bra att få lite info om vilken bestyckning som passar, så jag kan beställa.
Fick inget svar om dessa motorgrejor passar ihop, troligen pga att jag inget kan om detta. Vill ju inte sätta ihop grejorna och det visar sig att det inte fungerar.

Post's attachments

P9201370.JPG, 60.95 kb, 536 x 402
P9201370.JPG 60.95 kb, 118 downloads since 2015-09-20 

P9201372.jpg, 60.26 kb, 536 x 402
P9201372.jpg 60.26 kb, 106 downloads since 2015-09-20 

14 Senaste redigerad av germanbug (2015-09-20 15:51:44)

55 är "Idle Jet". Och det andra munstycke "Main Jet" måste du öppna locket på förgasaren för att komma åt det, då det sitter i botten på flottörhuset.
Har själv helrenoverat ett par likadana, och även bestyckat om de (men ej provat de än...) till min kommande motor som är sakta under uppbyggnad.

Munstycket skymtar under flottören:

http://forumbilder.se/ECI9E/img-1816.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

Vad har du för komponenter, likadana som mina?
Lite svårt att få svar på vad som händer om jag sätter ihop delarna jag har, all info mottages tacksamt.

16

Sätt ihop motorn och prova! Personligen kan jag tycka att ventilerna är lite stora i en 1600a med 28 mm halsringar och en snäll kam, men det funkar säkert.

17

Jag bygger en 1904cc, med 90.5 x 74. Engle W100 kam, topparna är bearbetade och med 40 x 35.5 ventiler.
I förgasarna har jag bytt halsring och munstycket i flotörhuset.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

18

Till vad?

19 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-09-22 17:57:56)

Jag råder dig att skaffa en bredbands lambda sond  så kommer det gå fortare att få till bestyckningen
Jag skulle tippa på att dom halsringana är i mellan 30-32mm  efter som ventilsätet är cirka 35mm i hålet på insug
Det som kan vara struligt att få till är E röret  som sitter vid sidan om spridaren (på din bild H150-2)
Munstycke kan du hitta i italien hos en kille som heter gabriel  och han kallar sig Alfa 1750 på ebay
Han har skruvat förgasare i minst 40 år  ICQ/ab
Ps om du tar kontakt med gabriel  köp nya orignal solex nålventiler
Sen är det ganska bra att ha en filter king regulator som köps hos KL racing i falköping ( han är biligast i landet på dessa )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

E-röret måste man borra ur i dessa förgasare om man ska byta...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

21

Tips på prisvärd bredbandslambda? Vore kul att ha en ICQ/ab

22

bild

Post's attachments

P9221371.JPG, 63.08 kb, 536 x 402
P9221371.JPG 63.08 kb, 123 downloads since 2015-09-22 

23 Senaste redigerad av MrPete (2015-09-22 21:45:54)

Ang. bredbandslambda så kan man köpa Innovate och då finns det väl egentligen 2st att välja på.

Innovate MTX-L. Drivsteg inbyggt i mätaren, enkel installation och säker signal, dock behöver man köpa en längre kabel för fast installation då den som ingår inte är lång nog för svansmotorbilar.
Innovate LC2. Drivsteg löst längs kabeln, egna kablar dras mellan drivsteg och mätare. Fördel, behöver inte köpa till längre kabel, nackdel, lättare att få kabelbrott eller störningar i signalen om vanlig oskärmad elkabel används.

I båda fall bör drivsteget kopplas in med relä samt gärna med en kondensator som hindrar strömspikar (vilket kan döda drivsteget).

Pris 1500-2000:- beroende på var man köper (+ ca 500:- för längre kabel till MTX-L)

24

Tack Mr Pete! Strömspikar lär inte vara ett problem. Eftersom jag kör 6V lär det bli ett separat batteri

25

No problemas, har själv funderat på att göra en mobil bredbandslambda med ett 12v batter och klämma till sonden att hänga i avgaset.. alternativt kan man ju köpa fler svetsmuttrar och sätta på de bilar den ska användas på.

Glöm för bövelen inte bort att kalibrera innan den används, det görs i friskluft och varje gång man startat den utan sonden inkopplad. Man bör även göra det med jämna mellanrum (hur länge beror på användning).
Sonden ska monteras mellan kl21 och 03, annars riskerar den att kortslutas av kondens i avgassystemet.