Motorn är ur och funderar på hur skicket är på min kopplingslamell, har aldrig kört bilen själv och har stått sedan -94..... Kan man se på lamellen om den är lut eller börjar närma sig slutet?
mät hur tjock den är och/eller hur långt du har kvar till nitarna. Byt ändå, kostar inte många kronor och du slipper fundera på det eller riva ur motorn när den börjar slira.
Du har rätt Peter, men lite kul och veta när det är dags att byta. Vad är minsta tjockleken innan den räknas som slut? Minsta djup till nitarna?
Vill inte lägga för mycket pengar på orginalmotorn, snart ska det i en större.
Original VW var bra grejer, bättre än det som produceras idag.
Det är idag svårt, i det aktuella fallet att ersätta en original VW-lamell, då det på den tiden var acceptabelt att använda Asbest. Ett utomordentligt material att tåla värme.
Lägg där till att det alltid var en fjädrat centrum på lamellen.
Jag/Vi körde under många år DR med en Kennedy 2300 lbs och std VW-lamell. Fungerade utmärkt!(se bif. bild).. då. Idag är DR något helt annat(för mig).
Idag har jag fortfarande kvar min (gamla) Kennedy 2300 i gatbilen(fast jag har en 2500-fjäder istället). Nu sitter det en Daikin-lamell istället för originalet. Varför?
Jag har under åren "syndat" och använt "gatbilen" för DR, och sen har bar lamellen blivit kvar... Jag skulle lätt överväga att sätta dit den gamla originallamellen(fortfarande 8,2mm, efter allt "bus", dock inte "glasad").
En original VW-lamell har en tjocklek (ny) om c:a 8,2-8,3mm.
Om tjockleken på din lamell är <7,5 hade jag börjat fundera på vad jag skulle göra(byta?)
Har du en frisk (solfjäder-)tryckplatta(rak? lägg en stålskala över tryckytan) och en std 1600-motor hade jag monterat och kört/provat.