1

Har en singelport 1300 med motorkod F. Blocket är ett dubbelreducerat AS41. Nu hittade jag en spricka i oljekylaren och har ingen aning vilken oljekylartätning jag ska använda. Vet att det ska vara en bricka mellan kylare och block på vissa....på den här??

Tror att de två tätningarna i mitten är till doghouse kylare vilket jag inte har.

http://i113.photobucket.com/albums/n214/turbotibbe/Mobile%20Uploads/20140604_190735_zpsxttnbre5.jpg

Det här är kylaren som ska användas.....
http://i113.photobucket.com/albums/n214/turbotibbe/Mobile%20Uploads/20140604_190845_zpssmipzoss.jpg

Hjälp....

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

Dom högra ska du ha...

3

Jag tycker det ser ut som en senare kylare som tar samma tätning som doghousekylaren. har haft fel en gång tidigare. då skall du använda den i mitten.

4

Ok tack stickan....har lite fler frågor.....

verkar finnas en uppsjö med modeller av icke doghousekylare(eller åtmindstone 4st). Hur vet jag vilken modell jag ska ha?
En modell har upphöjningar vid pinnbultarna och en annan har plattan för pinnbulten förskjuten, samt att en har 8mm in och utlopp medans en har 10mm. Blocket har 10mm/12mm inlopp utlopp till oljekylaren.
En del ska ju ha brickor mellan oljekylare och block..
Tala om att förvirringen är total.. hur vet man va man ska ha?

http://i113.photobucket.com/albums/n214/turbotibbe/Mobile%20Uploads/20140604_205010_zps7s5cpcpy.jpg

Så här såg iaf oljekylaren som spruckit ut...vilken årsmodell vete gudarna....får väl vara glad att den började läka här hemmavid för jag hade tydligen satt ditt tätningarna för doghousekylare...kunde ju inte tro att det var sån djungel....

http://i113.photobucket.com/albums/n214/turbotibbe/Mobile%20Uploads/20140604_211433_zpsv34cccer.jpg

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

5

Tack för svaren grabbar....lösningen var kylaren på mitten och doghouse tätningar och inga brickor.....for ner till Mauri på vw Classic och tillsammans kom vi fram till att det var kombon som skulle funka.....däremot hade han aldrig sett kylaren som suttit där tidigare. Förmodligen så är det en utbytesmotor som det är instansat det gamla motornumret på. AS41, dubbelreducerat, bussbalksfäste och 10/12mm oljekanaler är tydligen inte 1966.... ICQ/ad
Har precis monterat den och efter provkörning så är det tätt....ta i trä.....får väl se om det håller..man får visst inte dra muttrarna hårdare än 5 foot Pound.....kommer ju inte dit med momentnyckel med motorn i bilen och fläktkåpan kvar så de fick bli på känn..

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Nedersta är väl 50tals kylare vad jag förstått, kanske endast pre 54, men förmodligen pre 61.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden