1

Har ett klonkande ljud bak på min Typ1 -66
Sänkt 2yttre förlängda svärd nya växellådsgummin alla 3.
När jag ligger på 4:an i 90-100 eller när som om jag haft lite högt varv, kopplar ur och frirullar med växel i så "morrar" och "klonkar" de från bakvagnen. Stötdämpare bak i dåliga nya beställda. För lite olja i lådan?

2

Någon idé?

3

För dåligt dragen bromstrumma och splinesen börjar bli slitna kanske. Isf har du snart ingen drivning kvar. Lossa och kolla splinsen i trummorna inte drivaxlarna.

4 Senaste redigerad av JMR (2014-06-01 21:25:15)

Hmm. Ja fast då hade de nog varit rensade nu tror jag, på höger sida sitter en trumma från -65 och äldre(den släta) men de ska väl vara samma?

Och trumman är dragen riktigt drog den för va 1år sedan bör ju inte lossnat.

Om jag lägger ur växel och frirullar så hörs inget.

5

Det vanligaste felet är att bromstrumman brukar vara lite lös (den skall vara dragen 360nm eller 35kg )
Det kan även vara lagret (6306)som är på gång att ge upp ( förlite olja oftas )( radial lagret inte så bra att ta upp sido kraften )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Men varför hörs det bara med växel i och kopplingen nertryckt?
Lägger jag ut växel på lådan och rullar fritt och bilen avstängd hörs ingenting mer än vindsus.

7

Jag har, inte samma men liknande, problem med min (sänkta) Cal-Looker när jag drar husvagn.
Efter några mil börjar det "klonka" ifrån drivlinan. Om jag stannar en stund går det "över" och jag kan köra några mil till innan det återkommer....
Boven KAN vara "super-diffen" -man tänker "värme"...men jag har haft isär och bytt låda tre ggr utan att se något "trasigt", skuret eller blåanlöpt.
Även parat axlar, hubbar, klossar inom samma färg-märkning....

Börjar fundera på om "spadarna" kommer för långt in i hubbarna (?). När jag kör med vagnen ligger nog fjädringen på gummikuddarna (har typ3 högre gummin + hjälpfjädrar på std-dämparna...) ifjol tröttnade jag på detta så vagnen har bara tagits med inom närområdet.

8

Jag har samma problem, ska byta låda nu och modifiera "spadarna" så dom klarar den vinkeln som blir på drivaxlarna när den är så sänkt.

-64 Low&Slow

9

Ja, spadarna har jag inte ens tänkt på, kan ju vara de. För höjer jag bilen ett hack så försvinner nästan ljudet helt.

Nåja, kollade så jag hade tillräckligt med olja i lådan toppade upp nivån, bytte till nya stötdämpare bak.  Nu får det bära eller brista ska till BR i slutet av veckan om jag så ska bärga den hem hehe Default/tongue frirullar endast med lådan i neutral så håller det nog ett tag till...