Ingen aning.
52 2015-08-12 09:09:05 Senaste redigerad av kee (2015-08-12 09:09:43)
Sitter och pluggar på i ämnet och det verkar onekligen finnas fler sätt att flå denna katten.
Här är en länk till ett inlägg på thesamba jag tyckte var bra (näst sista inlägget):
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20
Det är dock en mening jag inte får riktigt klart för mig vad den betyder och det är det som nämns kring kopplingsvajern:
6. Change clutch cable and bowden tube. Modify old bowden tube by removing the longer pointed end which normally goes into the tranny bracket. Cut off about 19 mm off of the long end this will increase the length of Bowden about 17 mm And go on the stub of the bus first before the new Bowden tube.
Just på detta har han inga bilder så det är lite svårt att se hur en kortning av vajerhöljets ände ger en förlängning av vajerhöljet. Någon som förstår och kan förklara?
Känns det inte som att han menar att man ska förlänga det nya höljet med en bit av det gamla?
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Håller på att ska byta i bussen snart, men vad fasen ska man ha för drivknut?
Du kan ta typ 1 Knut vid lådan för den ska passa på drivaxeln
typ 1 -51 race 2833cc 9,20 400m
Gött! Meddela gärna hur du löser de olika frågetecknen, jag tänker framförallt på koppling och främre fäste, men även drivaxlar och andra "hinder" och glöm såklart inte att dokumentera. Vi vill ha en "how to", eller åtminstone lite återkoppling i denna tråd.
Fixxar det
58 2016-01-22 13:27:37 Senaste redigerad av David h l (2016-01-22 13:30:37)
Detta kitt såldes på volksworld förra året
Men varför är det med en medbringare vad skall den användas till? När orginal knuten passar på drivaxeln och vad skall man ha distansringen till på bilden den verkar också onödig enligt tidigare svar!
Annars så se växelåds fästet ut att vara kraftigt!! Om svetsarna bränt igenom ordentligt !!
Växellådsfästet verkar inte vara den svåra biten (enligt vad som dryftats tidigare), men det är iofs alltid trevligt med välbyggda och snygga grejer.
Distansringen är nog för de som kör originalhögt, om jag förstått allt rätt så kan drivaxlarna vara för korta då. Den mest intressanta frågan är om de kommer vara det i mitt fall.
Problemet med knutarna är att splinsen passar med knutarna är olika breda. Det är inget svårt problem att lösa men man måste veta om det. En annan väg är att bygga om flänsarna så att de ser ut som 181'ans. Det kanske är det ombyggnadskitet är till. Har man svarv och svets är det ganska enkel operation då man tar ytterdelen från någon annan bil, exempelvis Audi, Passat, eller liknande och parar ihop med innerdelen från Typ1.
Ali G
Såg att Grönberg bytte tryckplatta, något som vet till vad? skulle starta min idag och det gick sisådär
Skamfullt lyft? Kanske. Intressant? Ja!
Jag undrar också vilken tryckplatta som ska användas
Det här är ett ständigt aktuellt ämne (för oss som ännu inte gjort det). Jag har faktiskt tänkt att jag ska itu med detta nu under semestern, sen om det blir av får vi se. Måste "meka mig fram genom projekten" till bussen först.
Det borde inte krävas någon speciell tryckplatta, en vanlig solfjäderkoppling borde funka utmärkt tycker jag. Har man dock den trearmade original (68-70?), får man byta ut den mot plattan som matchar lådan. De senare lådorna fick en stödhylsa för urtrampningslagret och dessa matchas med en solfjäderkoppling för original funktion. De äldre lådorna utan stödhylsa kräver en tryckplatta med ring, det finns "bastarder" där en modernare solfjäderkoppling utrustats med en ring för urtrampningslagrets funktion.
Vet inte om det var "waxxarns" problem, eller om han syftar på något annat. Man blir ju bra nyfiken på vad det var som inte lirade! Har vi någon uppdatering?
Fan, jag måste läsa på om kopplingen märker jag Noll kunskap...
Likadant med mig. Jag har också tänkt göra det i flera år, men i sommar får bussen stå så jag tänkte försöka göra ett byte på semestern.
Fast jag tror inte själva kopplingsbiten ska vara något problem, inte mer än vad som eventuellt skulle kunna uppstå vid ett motorbyte över årsmodellerna. Vore intressant att höra Grönberg själv yttra sig om vad som byttes i hans fall.
Denna tråd illustrerar det hela rätt tydligt:
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=117066
(tydligen är solfjädern med ring ett eftermarknadsknep för att täcka upp alla behov med EN artikel, ringen går att ta bort)
Med stödhylsa utan ring på tryckplattan, utan stödhylsa med ring. Stödhylsan kom från årsmodell -71.
Ali G
67 2017-06-14 23:00:47 Senaste redigerad av Ivars (2017-06-14 23:01:22)
Med risk för dumma frågor nu, men hur blir det med bakre upphängningen till växellådan? Ska lådan "hänga löst" och bara vara fäst i motorn?
68 2017-06-15 09:15:06 Senaste redigerad av kee (2017-06-15 09:17:00)
Hos en tidig bay finns inga fästöron för sprängkåpan, i dessa fall fästs hela drivlinan som original, längst fram samt längst bak. Gissar att man får lov att göra på liknande sätt för sen bay, eller går sprängkåpan från en typ2 att flytta över till en typ1-låda? Det är väl framförallt motorns vikt som påverkar detta skulle jag tro, så länge man kör typ1-borde det inte vara några problem att bara använda främre och bakre fäste. Någon annan som har information eller åsikter i ämnet?
Som Kee skriver, early bay är inga problem.
Jag som sitter på en late har dock lagt ner lite mer jobb.
Sprängkåpan går inte att byta vilket innebär att man tappar dom övre fästpunkterna på lådan. Jag vill inte chansa så jag fick 2 hylsor svarvade som jag sedan svetsade fästöron på så att de går att montera mot original infästning. Svårt att förklara samt att jag är helt värdelös på att dokumentera mina arbeten. Här en dålig bild, ena fästet är dolt utav kopplingsarmen. Det andra syns i vänster bildkant (Orange färg).
Den bakre balken har jag modifierat och flyttat fram då jag kör utflyttat oljefilter, originalbalken passar inte då.
Samma gäller om man monterar ormbo, balken krockar med det också.
Jag svetsade originalfästena för balken i ramen på bilen, funkar det bak borde det funka 50cm längre fram.
Körde med en liknande (fast sämre) lösning på min förra pickup också, 500 mil utan problem.
Alla mina lösningar är utav modell bonnmek utseendemässigt men de funkar och det räcker för mig....
70 2017-07-17 23:18:23 Senaste redigerad av Ivars (2017-07-17 23:28:00)
Har man dock den trearmade original (68-70?), får man byta ut den mot plattan som matchar lådan.
Så det går alltså inte att använda den trearmade plattan även om man plockar bort stödhylsan på lådan? Eller är jag ute och cyklar?
71 2017-07-24 15:24:00 Senaste redigerad av Ivars (2017-07-24 22:47:21)
Finns det nån anledning att inte förlänga bakre växelföraren (förutom att busslådan inte passar igen sen)? Istället för att förlänga växelförarkopplingen menar jag. Nu när jag ändå plockat ur växelföraren för att byta bussningar så känns det som en enklare lösning. Eller?
kee skrev:Har man dock den trearmade original (68-70?), får man byta ut den mot plattan som matchar lådan.
Så det går alltså inte att använda den trearmade plattan även om man plockar bort stödhylsan på lådan? Eller är jag ute och cyklar?
Ska se om jag minns detta korrekt nu:
Det är "solfjäderkopplingen" som kräver stödhylsa. Det finns solfjäderkopplingar med anliggningsring för urtrampningslagret, avsedda för att vara bakåtkompatibla med äldre lådor. Den trearmade (äldre) modellen är utan hylsa original, men jag TROR inte det är något problem att kombinera denna modell med stödhylsa. Men hylsan sitter med tre skruv, så vill man inte chansa, så tar man bort hylsan.
Nu är detta utan åtanke på själva urtrampningslagret och det var ett tag sen jag gjorde min läxa, så någon får gärna bekräfta/demontera detta svar.
Om jag inte har helt fel nu, är väl lådorna som vi talar om i denna tråden från 1302/3 och de har väl alla solfjäderkoppling och stödhylsa?
Om man ska använda tryckplatta med ring tillsammans med stödhylsa, skall ringen plockas bort då funkar det.
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
Om man ska använda tryckplatta med ring tillsammans med stödhylsa, skall ringen plockas bort då funkar det.
Då går det med andra ord inte att kombinera den äldre trearmade tryckplattan med en låda med stödhylsa. Vettigast är då att bygga som original, dvs byta ut tryckplattan mot en solfjäder utan ring och låta lådan vara oförändrad. Hoppas detta svarade Ivars i inlägg 70.
Finns det nån anledning att inte förlänga bakre växelföraren (förutom att busslådan inte passar igen sen)? Istället för att förlänga växelförarkopplingen menar jag. Nu när jag ändå plockat ur växelföraren för att byta bussningar så känns det som en enklare lösning. Eller?
Det är nog precis så som du beskriver det. För de flesta är det enklare att helt enkelt förlänga den bakersta biten, eftersom man ändå byter låda och har bussen upphissad. Har man ändå loss växelförarstången i samband med annat arbete, så är det väl ett sätt så gott som något.
Jag ska köra med splittbussens växelförarkoppling som förlängning enligt vad Demian föreslog tidigare i tråden. Jag har inte kommit igång med det än, men tänker att när det väl är på plats så ser man nog hur man ska göra för att få ihop bitarna.
Det värsta av allt är att jag har redan allt jag behöver för bytet och bussen bara står...