26 Senaste redigerad av Macke (2011-08-18 16:08:04)

Jag har nu provkört min Autobahnbuss  ICQ/ab
Det funkar mycket bra!
Det som tidigare var maxhastighet som man står ut att marchköra är numera den hastighet
jag växlar till fyrans växel  ICQ/ag
10 kusar till skulle inte skada men det går bra som det är också.

En beskrivning av operationen kanske kommer  ICQ/ad

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

27

Macke skrev:

Jag har nu provkört min Autobahnbuss  ICQ/ab
Det funkar mycket bra!
Det som tidigare var maxhastighet som man står ut att marchköra är numera den hastighet
jag växlar till fyrans växel  ICQ/ag
10 kusar till skulle inte skada men det går bra som det är också.

En beskrivning av operationen kanske kommer  ICQ/ad

Grymt! Vad är det för typ1låda du stoppat i? Bäst att köpa på sig en innan de tar slut nu efter du kommit på ett lyckat recept att dela med dig av ICQ/ad

Är din motor vässad eller kör du med vanlig 1600dp?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

28

Grymt! Vad är det för typ1låda du stoppat i? Bäst att köpa på sig en innan de tar slut nu efter du kommit på ett lyckat recept att dela med dig av ICQ/ad

Är din motor vässad eller kör du med vanlig 1600dp?

Lådan jag stoppat i är en 3.88 från en 1303s men en 4.12 irs borde funka lika bra eller bättre då en sådan blir lite lägre växlad på ettan till trean och sedan blir fyran som på 3.88 an.

Min motor är ännu en lagom sliten 1600 dp

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

29

Du kan du Macke  ICQ/ag Jag kommer ut och våldgästar någon dag  Default/lol

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

30

Kommer gärna också på studiebesök och ser hur mycket jobb det skulle vara för en glad amatör att fixa något liknande ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

31

Förr var det populärt med studiecirklar man kanske skulle starta en sådan. ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

32

gå i cirkel och se ryggen på han som går före Default/lol

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Upp med bilder nu !

34

Hittade en tråd i ämnet på earlybay.com

http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=4&t=29478

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

35

Har nu gjort min första långtripp med Autobahn bussen och konstaterat att det känns lite konstigt att komma ikapp bilar i stället för att se dom försvinna i fjärran  ICQ/ae
Har utan problem marschat 110 km/h och stundtals även 120....
Jag har också fått lov att  göra OMKÖRNINGAR  ICQ/ag

+Husbil
+Saab med släpkärra
+Tant i oidentifierad småbil
+Gubbe i Volvo 240
mm.mm.mm.mm

//Macke

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

36

en skön känsla!! hur e den i långa uppförs lut??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

37

michaelth skrev:

en skön känsla!! hur e den i långa uppförs lut??

Självklart sackar den i långa uppförslut men det gjorde den med originallådan också.
Eftersom man har högre ingångshastighet inför backen så kommer man långt innan man får skicka i trean som sedan får göra jobbet  ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

38

märkte när jag körde hem min bay från gotland att det gick att göra omkörningar..AS med 091 låda.. iofs inte så geswint som med en motorstarkare bil men .. det gick.. sen en bit från slutmålet här hemma i blekinge har vi en lång sugande backe.. då vart det värre.. ICQ/ac  men med mer kusar blir det helt klart trevligt !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

39

Blev det någon studiecirkel Default/smile

40

Lyfter denna tråd igen, då jag överväger att omvärdera mitt växellådsbyte.

Det var ju ett par år sen tråden startades, hur har det gått ute i garagen? Finns det något av denna modifikation dokumenterad?

Verkar ju finnas lite olika vägar att gå i vanlig ordning...  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

41

Jag kan lyfta frågan igen, eftersom det förra lyftet gav så dåligt gehör. Jag är ivrig att göra detta, men behöver lite hjälp med vad för prylar jag behöver inhandla och vad på bussen som måste byggas om.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

42

Jag gjorde detta i min tillslut, Mkt smidigare än det kändes, Mätte skillnaden på längden på lådorna, Kapade ur bussfästet så det gick fritt i bubbla lådan, borrade hål och kapade till 3st rördistanser jag svetsade i fästet, för mig det skiljde 17mm lr nått på längden.
Slipa ur torsionsröret uppe på, likadant svarva till en distans till växelföraren på samma längd.så sitter lådan där.

Fick köpa en annan tryckplatta, sätter man dit vajerhöljet till kopplingsvajern ser man att man får svarva en adapter på en 40mm där med
Förlängning på kopplingsvajern likaså en 30mm

Drivknutarna satt jag en extra klämbricka bakom inre knuten och åker med bubbla knutar bara

43

detta är bilderna jag samlade på mig genom googla lite, har nog mina egna på telefonen kanske...
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/zvsxxyhhyvbxyr/
där visar ju hur man får kapa ur och borra org fästet.
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/cdmvwlqkdvrva/
var ju inte så snyggt med brickor bara kanske
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/tlyezzysnzdf/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/qkqdfyhfbqffvn/
distansen till växelförarn, borrade ja och gängade istället så den går ta bort så slipper man svetsa den.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/evwgsopnxiqyto/
förlängning till lådan samt kopplingsvajerhöljet

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/lkhqfsxbijsslw/ förlängning till vajern med

44

Det är alltså busslådans fäste man kapar i? (översta bilden)

Vad för funktion har "klämbrickan" hos inre drivknuten? (jag har inte skillnaden mellan bubbla och buss klar för mig här).

Med bubblans drivknutar funkar bubblans drivaxellängd?

Vad för tryckplatta användes?

Pengar till den som tillverkar ett "konverteringskit"! Jag har inte tillgång till svarv och jag vet att de flesta inom hobbyn köper liknande produkter (framvagnsgavlar, hästskor osv). ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

45

Lyfter frågan igen då jag nu snackat med en kille som kan tillverka dessa distanser, bara jag får måtten. Någon som sitter på dessa?

Och självklart kan jag se till att producera ett gäng när man ändå är igång så att ni andra hugade kan köpa. ICQ/ab

Ang drivaxelfrågan tänker jag mig att man använder bussens axlar, med bubblans knutar på inre sidan. Det borde väl funka, eller är det bättre att använda bubblans axlar med bussens knutar på yttre sidan?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

46

17mm

47

17mm

48

Nu var jag ute efter mer specifika mått, en ritning skulle man kunna säga. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

49 Senaste redigerad av Demian (2015-08-10 20:27:31)

Köp en växelförarkoppling till en splitbuss eller bubbla. Dela den och svetsa på den på bussen växelförrarkoppling. På så vis har du löst det problemet.

http://www.classicvw.se/images/products/100205.143754.jpg

Om du gör operationen i en early bay, så köper du en kopplingsvajer till en late bay. Den är några cm längre. Då slipper du tillverka den biten.

Och distansen mellan växellådan och växellådsfästet är mycket enkelt att lösa. Det går ju i värsta fall med några brickor.

Du måste använda bussens drivaxel då den är längre.

Hurvida man måste lägga en distansring mellan bubblans drivknut och lådans fläns beror på höjden på bussen. Om jag minns rätt så sitter ju drivknuten på splines, så drivaxeln kan röra sig då bakvagnen fjädrar. Då man sänker, så blir ju drivaxeln för lång, dvs drivknutarna får inget spel. Så byter man till den smalare Typ1 drivknuten, får man tillbaks ett litet spel, så då är också det problemet löst  ICQ/ab

50

Tack Demian, vet inte varför, men det tog ett par år att komma fram till detta! Smart! ICQ/ab

Så om jag förstått dig rätt, så även om man bara sänkt "lite" så räcker det  för att kompensera för drivaxellängden?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't