Efter att ha "renoverat" fördelaren som följde med 1300 motorn visar det sig att den är till 1200.
Nu till min fråga: vad ska jag ha för fördelare? Euromax 009? Kina shit?
Det där med brytarlöst I don`t like.
1 2014-05-23 12:59:02 Senaste redigerad av Marantz (2014-05-23 12:59:38)
Som sagt, CSP säljer en Euromax 009.
Något att ha?
Ja den är bra men om man kan få vakumsignalen att stämma så är en sådan fördelare bättre.
Ali G
Hur vet jag om den kommer att stämma, har ju bara en original 1200 fördelare just nu på ett hopsatt block.
Kanske lika bra att satsa på 009an ändå?
Vill helst ha en Bosch 009, någon som vet var?
Vilken Bosch vill du ha? Den tyska eller brasilianska? De har lite olika kurvor.
Euromax ligger nära så du behöver inte vara orolig. CSP testade en hel radda fördelare när Bosch tog 009'an ur produktionen.
Ali G
Vad har du för 1200 fördelare? De skiljer något kopiöst, från centrifugal enbart, centrifugal + vakuum till vakuum enbart.
Vad har du för förgasare? Bl.a. kadron kan ju vara förberedda för vakuum. Ev kan signalen bli lite svag, men tex 034 fördelarna har samma centrifugalreglering som 009, så i princip är det som en 009a fast med lite vakuumhjälp förbi flatspots, även om signalen är svag.
Fördelare Bild.
Vacumklocka på
8 2014-05-23 22:32:52 Senaste redigerad av Marantz (2014-05-23 22:35:17)
Glömde Solex
Nej den fördelaren är nog svår att få att fungera med dubbelförgasare, endast vakuumstyrd. Det är ju solex/brosol "kadron" sats du har. Har den ena vakuumuttag? I så fall är inte en 043 905 205 så tokig. Detta är de som satt från ca -73 och har samma kurva (centrifugal) som 009 fast även vakuum. Finns även som kopior (brukar kallas 034 efter sista sifrorns i Bosch nr) och har i alla fall funnits de som sägs vara "special" för dubbelgasarma.
10 2014-05-24 08:38:47 Senaste redigerad av Marantz (2014-05-24 08:40:45)
Hittar ingen vacum anslutning på någon av förgasarna.
Då kanske det får bli en fördelare utan vacumklocka på då?
Dessa knasare är väl ganska "stora"?
Undrar därför om nya original 1600 toppar med Engle 100 passar ihop?
Det är mer en fråga om rätt bestyckning. Det går nästan att få vilket förgasare som helst att fungera på vilken motor som helt. Vet några original 1600 som åkt med 48IDA, med liten halsring går det bra.
Ser inga problem att åka med dessa på din motor men räkna inte med att det fungerar rakt av, skulle det fungera direkt är det bara en bonus. 
Ali G
Till mina solex 34:or rekommenderade F:a Riechert Bosch VJ 4 BR 25 som det optimala. Vintagewerks har lite info om fördelare...
http://vintagewerks.com/Distributors/di … 0sale.html
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
13 2014-05-24 10:13:51 Senaste redigerad av Marantz (2014-05-24 10:18:18)
Har hittat en VJR 4 BR25, vad skiljer?
Även en ny VJ 4 BR28, vad skiljer?
Någon som vet?
Samma sak. R står för någon avstörnig. Vet inte mer.
Du menar inte VJ 4 BR8?
Det är annorlunda tändkurva på dessa
15 2014-05-24 12:47:22 Senaste redigerad av Frederik (2014-05-24 12:50:15)
Vet ej vad vj4br28 är för fördelare, men inte vw och kurvan kan ju vara hur som. Du får nog googla på den. Men vjr4br25/010 är en gammal beprövad fördelare. Jag tänkte själv ev använda en sådan eller vjr4br8/019 när mina motorbyggen kommer igång.
R:et står för att de levererades med avstörd (resistor) rotor, så vj eller vjr spelar ingen roll, du kan montera vilken rotor du vill.
Nu har jag beställt en VJR 4 BR25 på "ebay".
Så nu är det problemet ur världen.
Dags för nästa,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 
Då jag läst artikeln vet jag inte om jag gjort rätt i att köpa denna fördelare men tror det. 
Det känns som det är rätt för din motor
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Då tackar jag återigen för all hjälp man fått/får på detta eminenta Forum.
Vissa måste vara bra trötta på mig nu,,,,,,
men ni kan vara lugna, det kommer mer,,,,,,,,,,,,
Men nu är "problemet" med fördelaren löst så nu väntar vi på nästa.
Då tackar jag återigen för all hjälp man fått/får på detta eminenta Forum.
Vissa måste vara bra trötta på mig nu,,,,,,men ni kan vara lugna, det kommer mer,,,,,,,,,,,,
![]()
Men nu är "problemet" med fördelaren löst så nu väntar vi på nästa.
Om du läser på denna eminenta bok så kanske det blir lite lättare (det är inte fel och printa ut den)
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Den har jag, det är mest frågor om vad som fungerar ihop och liknande frågor som kommer. 
Ok det var bra
När det gäller dina gasare
Några tips
Om dom är beg så brukar nålventilena var dåliga (3000mil) så det skadar inte att byta dom (misab )
Nästa sak att kolla är hur rena dom är på insidan och att kanalena inte är täta Nästa är att kolla spjällaxlarna så dom inte är glappa om i såfall så kan du få ett litet H¤&te att ställa in dom fram för allt på tomgången och på lågfart upp till 3000
Tänk på att du inte skall ha ett soppa tryck som är högre än 0,18 bar om så är fallet så flödar dom över (då kan man bli knasig för inget funkar som det skall)
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag har tittat på gasarna och de ser nya ut, inget glapp någonstans.
Det är väl det där med trycket då som jag inte vet hur man reglerar.
Om du använder en vw pump så brukar trycket vara Ok men på kina pumparna är det felaktigt tryck 0,22-0.30
då får man anväda en btr (bränsletrycksregulator )
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke