1

Jag har en bubbla -67.
Kan någon av er veta varför oljelampan lyser konstant. Jag har bytt oljetrycksgivaren, men fortfarande så lyser den.
Innan jag ställde av den i höstas så ville den lysa ibland men ej konstant som den gör nu.
Kan det vara att oljepumpen pajat?

Med vänlig hälsning Peter

2

uppslaget block leder till att oljetryck läcker ut bakom ramlagren.. Det är en trolig orsak. Lösningen = renovering tyvärr.

Oljepumpen kan ju vara slutkörd också, för stora spel gör att tryck läcker ut mellan dreven..

Lyser lampan oavsett varvtal eller är det när den går ner i varv och står på tomgång? Hör du något skavande ljud när motorn är igång?

Ytterligare en orsak som kan ge dåligt oljetryck är att reduceringsventilen fastnat i öppet läge, tex brusten fjäder... om trycket blir noll när den är fullt öppen vet jag dock ej.. bara spekulerar.

Har du olja i motorn? rengjort sil och pickup i tråget? basic grejer men bör ju ändå vara kollat/gjort.

3

Skulle det inte vara något mekaniskt fel så kanske det var ett begynnande kabelbrott som nu gått av helt.. fast jag orkar inte tänka ifall lampan tänds eller slocknar när det inte är kontakt..

4

Om du lossar kontakten från oljetrycksgivaren och kontakten inte e i kontakt med något, lyser lampan då så e det något fel längs med kabeln. Slocknar lampan när du lossar den så e nog motorn slut.

5

Lampan lyser oavsett varvtal. Jag har nyligen bytt olja i motorn
Jag provade att lossa kabeln från givaren och jordade mot chassit. Den lyser fortfarande. Men ladd lampan tändes.
Så då kanske det är kabelfel, eller ?

Med vänlig hälsning Peter

6

Om du jordade kabeln kommer lampan att lysa, vad händer om den är helt lös?

-68 Ragtop Baja

7

Lampan ska lysa när den är jordad i chassiet. Slocknar den när den är hänger i luften är det inget kabelfel.

Jag tror som MrPete att du har något mekaniskt fel i motorn. Fortsätter du och kör kan den rasa så ta reda på vad som är fel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Den fortsätter att lysa när den hänger löst

9

Lyser lampan när kabeln är lös också så har du nåt elfel. Antagligen kabeln som är skavd eller kläm någonstans.

-68 Ragtop Baja

10

Kan det vara så att oljelampan och laddlampan är förväxlade? Han skrev att laddlampan började lysa när han jordade kabeln till oljetrycksgivaren.

utan vw just nu... :-(

11

Är det den gröna eller röda som lyser
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12 Senaste redigerad av Hrodebert (2014-05-22 09:48:21)

Tobias skrev:

Kan det vara så att oljelampan och laddlampan är förväxlade? Han skrev att laddlampan började lysa när han jordade kabeln till oljetrycksgivaren.

Bra tanke!
På min bil var de faktiskt dessutom felkopplade när jag köpte den.

Edit: grön ska va oljetryck, röd laddning,
kolla så ingen har bytt plats på kablarna.

-68 Ragtop Baja

13

Jag hade en gång i ren trötthet lyckats förväxla anslutningarna till oljetryckslampan och instrumentbelysningen.
Det resulterade i några olika "intressanta" eltekniska fenomen. Bland annat gick det inte att stänga av motorn när ljuset var påslaget.
Och oljetryckslampan kunde bara tändas då ljuset var släckt...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14 Senaste redigerad av cherokee709 (2014-05-23 11:15:26)

Jag har en röd och en gul lampa. Det är den gula lampan som lyser.
Kabeln går från oljetrycksgivaren i in laddrerät som sitter under baksätet. När jag mäter mellan blecken som går över laddrelät, så är det konstant krets genom.
Det sitter en mickrobrytare inne i relät, när jag försöker få den att bryta kretsen så går det inte.
När jag lossar kabel till oljelampan på andrasidan relät så slocknar oljelampan, som den ska. Kan det vara relät som är boven i dramat?

Är jag helt ute och cycklar?

Med vänlig hälsning Peter

15

Låter som en konstig inkoppling.
Kolla kopplings schemat här.
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bug_67.jpg

Från oljetryckskontakten så borde kabeln gå till lampan i hastighetsmätaren.
Från laddrelä ska det gå en kabel till laddlampan i hastighetsmätaren.

Några tips.
1. Koppla lös kabeln i oljetryckskontakten och kabeln i oljetryckslampan? Ohm mät kabeln mellan dessa ska vara lågt ohm värde. På detta sätt vet du att kabeln från oljetryckskontakten till lampan är ok.

2. Ohm mät oljetryckskontakten och jord. Här ska det vara avbrott dvs oändligt ohm.

utan vw just nu... :-(

16

Känns som det är hyggligt felkopplat, har "den lilla glade amatören" varit framme? Om du följer kabeln från laddningslampan var tar den vägen?

Utan oljetryck ska det i princip vara 0 ohm mellan oljetryckskontaktens stift och blocket, med oljetryck avbrott.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

17

Nu måste jag ta en djupare titt.
Jag har beställt en handbok, så kanske jag kommer att bli lite klokare ICQ/ab

Ska kolla efter det schema som du länkade till.

Tack för att ni hjälper mej.

18

Här är ett tydligare chema.
http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2065-66.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

cherokee709 skrev:

Jag har en röd och en gul lampa. Det är den gula lampan som lyser.
Kabeln går från oljetrycksgivaren i in laddrerät som sitter under baksätet. När jag mäter mellan blecken som går över laddrelät, så är det konstant krets genom.
Det sitter en mickrobrytare inne i relät, när jag försöker få den att bryta kretsen så går det inte.
När jag lossar kabel till oljelampan på andrasidan relät så slocknar oljelampan, som den ska. Kan det vara relät som är boven i dramat?

Är jag helt ute och cycklar?

Med vänlig hälsning Peter

Tänk, jag tror att du blandat ihop lamporna.
Oljetryckslampan sitter till höger och är grön.
Den skall ha en blå/grön kabel ända bak till givaren.

Laddningslampan sitter till vänster och är röd, och den skall ha en blå kabel som går till anslutning 61 på laddningsreläet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20 Senaste redigerad av cherokee709 (2014-06-01 20:36:58)

På min är den högra lampan gul. Det går en blå kabel till laddrelät från den. Så det måste vara att det är problem med laddningen.

Den röda lampan till vänster går en blå/grön kabel från och till oljetrycksgivaren, så den kan jag nu utesluta.

Det är den högra gula lampan som lyser.
Då har nog den föregående ägaren kastat om kablarna ICQ/ab

Mvh Peter