Hej!
Håller på med ett skolarbete i samhällskunskap, man ska skriva en analys som ska innefatta ett problem inom EU och då tänkte jag att man kunde skriva om veteranbilar. Kom då på att EU vill att veteranbilarna skulle besiktas som en vanlig personbil och valde att skriva om det.
Vill jättegärna ha kritik och tips vad mer jag kan tillägga!
så här kommer det jag än så länge har kommit på:
Hot mot veteranbilar
"Nu har EU kommit med förslag med att klassa veteranbilar som vanliga bilar, detta skapar ju en hel del problem i Sverige som ni ju förstår.
Man får då besikta varje år och betala dyr försäkring för att få ha en veteranbil som man kanske kör i genomsnitt 100-200 mil på ett år.. Alltså inte alls mycket jämfört med en vanlig bil som man oftast pendlar med.
Orsaken är den att det röstades fram genom besiktningsdirektiv (som styr om EU-ländernas regler inom fordonsbesiktning.) Alltså så ska alla fordon besiktats med samma regler som vanliga personbilar.
Konsekvensen om det går igenom är att de kommer få arga veteranbilsförare/ägare. De kommer säga att det är totalt onödigt att lägga pengar på besiktning och försäkring om man äger 1 eller flera veteranbil-ar som man inte kör med alls ofta.
Motorhistoriska Riksförbund med hjälp av FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) har nu gått ut med en enkät till de som har veteranfordon. De vill med enkäten bevara och demonstrera mot ändringar i lagar som inte är lämpliga mot fordon som är över 30 år!"
Har VCDS/VagCom