1

Hej!
Håller på med ett skolarbete i samhällskunskap, man ska skriva en analys som ska innefatta ett problem inom EU och då tänkte jag att man kunde skriva om veteranbilar. Kom då på att EU vill att veteranbilarna skulle besiktas som en vanlig personbil och valde att skriva om det.
Vill jättegärna ha kritik och tips vad mer jag kan tillägga!
så här kommer det jag än så länge har kommit på:

Hot mot veteranbilar
"Nu har EU kommit med förslag med att klassa veteranbilar som vanliga bilar, detta skapar ju en hel del problem i Sverige som ni ju förstår.
Man får då besikta varje år och betala dyr försäkring för att få ha en veteranbil som man kanske kör i genomsnitt 100-200 mil på ett år.. Alltså inte alls mycket jämfört med en vanlig bil som man oftast pendlar med.
Orsaken är den att det röstades fram genom besiktningsdirektiv (som styr om EU-ländernas regler inom fordonsbesiktning.) Alltså så ska alla fordon besiktats med samma regler som vanliga personbilar.

Konsekvensen om det går igenom är att de kommer få arga veteranbilsförare/ägare. De kommer säga att det är totalt onödigt att lägga pengar på besiktning och försäkring om man äger 1 eller flera veteranbil-ar som man inte kör med alls ofta. 
Motorhistoriska Riksförbund med hjälp av FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) har nu gått ut med en enkät till de som har veteranfordon. De vill med enkäten bevara och demonstrera mot ändringar i lagar som inte är lämpliga mot fordon som är över 30 år!"

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

2

Är du säker på att det skulle innebära att bilarna ska besiktas varje år?

Nu är inte jag insatt, men att det skulle bli en EU standard behöver ju inte betyda att dom svenska reglerna följs. Det är ju kanske inte helt omöjligt att man tex väljer Tysklands modell?  De besiktar alla sina bilar varannat år.

Angående försäkringen, så behöver det inte innebära att den blir dyrare. Jag har mina veteranbilar försäkrade som "vanliga" bilar. Dvs, inga restriktioner på hur långt jag får köra eller hur dom används eller står parkerade.
Jag har svårt att tro att dom höjer premien bara för att besiktingsrutinerna skulle ändras.

Men som sagt jag är inte insatt. Du har kanske koll på det, men du ville ha feedback....  ICQ/ab

3

Jag har vartannat år på min -58 eh, och 1700 i helförsäkring upp till 1000 mil och 150000:-.
Det som folk motsätter sig gissar jag är att man måste besikta sina vagnar hela tiden när man har ett tiotal..........

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

det är tur att utskotten sätter sig emot förslaget!
har kollat igenom ledarmöten m.m. tur att Sveriges riksdag inte är på samma sida som EU, men man vet aldrig det kan ju vända på en femöring..

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

5

Några tips:
1. Ange en källa till påståendet om vad EU vill ändra.
2. Förklara varför försäkringen blir dyrare av att besiktningsdirektivet ändras.

6

Hittade lite matnyttig info:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … k_H001TU3/

VW 1303S -73 (o\!/o)
Har VCDS/VagCom

7

Jag ögnade igenom det lite och fattar det som att det är bilar som är från 1950 och äldre som kommer att få besiktas vartannat år om de är ombyggda. Nu är dom helt besiktningsbefriade.

Sen så ska det enligt förslaget vara miltalet på bilen avgöra hur ofta den ska besiktas. Det låter ju rimligt. Fast det verkar lite krångligt att ro ihop det administrativt kan jag tycka.

Citat från Riksdagen:

"Enligt förslaget blir även mopeder med en konstruktionshastighet över 25 kilometer per timme och traktorer med högre hastighet än 40 kilometer per timme kontrollbesiktningspliktiga. Entusiast- och veteranfordon som är 30 år eller äldre måste enligt förslaget kontrollbesiktigas vartannat år om de är ändrade eller ombyggda."

"I förslaget ingår att vägmätarställningen kommer att avgöra fordonets kommande inställelseperiod och att personbilar och lätta lastbilar som har körts mer än 160 000 kilometer ska, oavsett fordonets ålder, behandlas annorlunda än en bil med färre antal kilometer enligt vägmätaren."

8

Det där är ju märkligt, att de tidigare milen skall avgöra (>16000mil). Jäkligt korkat och kan ju inte vara någon insatt som kommit på detta. I ena fallet kan det ju vara en orenoverad skrutt som gått 10000mil, men aldrig fått en bromdel eller något annat utbytt, medans nästa bil kan ha gått 17000 mil, men helrenoverats till nyskick. För att inte tala om att en 40-50 år gammal bil med få mil mkt väl kan ha stått 20år i en skogsdunge..

Vet de om vad veteranbilar är? Visst att det är en jäkla skillnad på några år gamla bruksbilar (vars statistik jag tror de bygger detta korkade förslag på), när de börjar ramla in på 15-20tusen mil skjuter antagligen besiktningsnedslagen i höjden. Men man kan ju inte kolla på detta när det gäller veteranbilar.

Jäkla tur att vw bara går 99999km.. ICQ/ad

9

Ja, jag tog förgivet att 16000 mila gränsen inte gällde veteranbilar. Annars blir det ju rätt korkat. Men då de ändå slår om vid 10000mil, så är ju problemet löst.  ICQ/ab

10

Demian skrev:

Är du säker på att det skulle innebära att bilarna ska besiktas varje år?

Nu är inte jag insatt, men att det skulle bli en EU standard behöver ju inte betyda att dom svenska reglerna följs. Det är ju kanske inte helt omöjligt att man tex väljer Tysklands modell?  De besiktar alla sina bilar varannat år.

Angående försäkringen, så behöver det inte innebära att den blir dyrare. Jag har mina veteranbilar försäkrade som "vanliga" bilar. Dvs, inga restriktioner på hur långt jag får köra eller hur dom används eller står parkerade.
Jag har svårt att tro att dom höjer premien bara för att besiktingsrutinerna skulle ändras.

Men som sagt jag är inte insatt. Du har kanske koll på det, men du ville ha feedback....  ICQ/ab

om du kör vanlig försäkring så får du inte fullt betalt för tex din barndoor om du krockar den, så det bör du tänka om på.

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

11

Nej, det har du rätt i. Om man inte säger till, så är bilen bara försäkrad upp till 100000:-  Du betalar typ bara en tjuga till i månaden för att få din bil försäkrad upp till 200000:- så det har jag gjort.

Men det är fortfarande på samma villkor som vanliga bilar. På det viset är Trygg Hansa bra.