1

Hej har monterat en 1600dp i min typ1 58 nu, ska till och justera tändningen nu men vilken markering på remskivan är det jag ska gå efter? Bifogar en bild på skivan.
Sen verkar det som att den inte får något bränsle för den går bara när man ger den en sup, kan det vara nånting med elen på förgasaren som gör så att den inte släpper igenom bränsle?
Bilen är uppallad bak, spelar det någon roll för sugförmågan på bränslepumpen?

http://gfx-zone.org/TPB-Forum/download/ … ;mode=view

2

Har motorn stått längre tid så kan membranet i bensinpumpen ha torkat, öppna den och rengör samtidigt som du låter membranet ligga i lite bensin.

3

http://www.aircooledvwlove.com/wp-conte … -marks.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...

4

Det blänker lite och är mörkt så jag vet inte riktigt vad jag tittade på, men det ser inte ut som några originalmarkeringar på skivan. Plocka ur 1ans tändstift och snurra runt motorn så att rotorn pekar mot 1an. Känn med en penna eller något genom tändstifthålet (bryt inte av den bara) var kolven når sitt övre läge/vänder (du behöver antagligen gå lite fram o tillbaka på remskivan. Detta är TDC och linjerar troligtvis upp med någon av markeringarna (skulle gissa det vänstra). Sen kan du räkna ut vad de andra markeringarna motsvarar för grader.

5

Det som syns på fotot är ej nån markering för tändjustering.

T2b taigagrön ´77

6

Grubban skrev:

Det som syns på fotot är ej nån markering för tändjustering.

Nähä.. Markeringen verkar vara på den inre skivan då? Måste skrapa bort lite färg och kika då.

7

Jag skulle säga att det är det.. Kanske inte vv org men mest
Troligen har du det ensammma sträcket (tredje) från vänster som TDC och dom två
Längst till höger är 7,5 respektie 10 grader FTDC. Ett sätt att få en fingervisning är att kolla var rotorn pekar när du är på Sträcket för TDC. (Det ensamma sträcket) då ska du ha rotorn peka antingen mot ettan cyl eller från den (rotorn snurrar med halva remskivans hastighet så pekar den från etta. Cyl vrid bara motorn runt ett varv till så pekar den rätt!) skulle rotorn peka åt nått annat håll så är markeringen fel...

Learning by experience is a great way to spend money...