1

Jag vill byta generator på min typ1 -54 och i verkstadshandboken ser det ut att inte vara så komplicerat. Jag är ingen van mekare men har inte tummen centralt placerad i handen.
Nu har jag ägnat mer än en timme åt att försöka lossa den sista fästbulten mot fläktkåpan. Längst ner till vänster mot grenröret. Kommer liksom inte åt med en fast nyckel och nu hade jag inte med någon lednyckel, då kanske det går? Eller ska jag behöva ta bort någon del för att kunna byta generator? Det står inget om det i v.stadshandboken iaf.

Typ 1 1954 Stratosilver

2

Du har mail ICQ/ab

3

För att få loss generatorn med motorn kvar i bilen så måste motorluckan o fästerna bort, termostatringen på baksidan likaså. Sen kan du lyfta fläktkåpa med generatorn rakt upp, du får tyvär inte loss generatorn med att bara lossa dom 4 skruvarna på framsidan av fläktkåpan.

4

Ååh tack för den nyckeln Bengt! Skulle precis åka till garaget…
Där hade jag kunnat ägna många timmar och blivit av med håret utan att få loss generatorn.  ICQ/ag

Typ 1 1954 Stratosilver

5

för att demontera generator så lossar man den stora bulten inne i fläckten (st 34-36)så behöver du inte ta av kåpan

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

6

vwove skrev:

för att demontera generator så lossar man den stora bulten inne i fläckten (st 34-36)så behöver du inte ta av kåpan

Jo det går ibland men då måste du ha ett kort handtag till 36 hylsan o fläktmuttern kan sitta som f-n, jag tycker det är lindrigare o ta loss hela kåpan.
När man har loss kåpan kan man dessutom passa på att blåsa ur oljekylen o plocka väck övrigt bös o skit som samlas uppe på cylindrar o toppar ICQ/ab

7

ja en sån fix skadar ju aldrig ICQ/af

buss 76a ,ghia-65a ?,t-1 66a, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76

8 Senaste redigerad av Matajen (2011-06-23 22:12:39)

Precis som Mohawk (i ett mejl och som ni inte kan läsa här) och vwove svarade så behöver man inte ta bort fläktkåpan.
Om man då inte vill göra en extra översyn och göra rent som Bengt skrev.
Jag fick hjälp idag av min Bosse Bildoktor och han tog bort förgasaren samt röret som döljer tändkablarna.
Lossade den stora bulten på baksidan av fläktkåpan samt de 4 fästbultarna på framsidan och kunde sedan byta generator.
Tack så mycket för tipsen! Nu spinner motorn fint igen och jag kan tryggt åka till Fårö på tisdag.

Typ 1 1954 Stratosilver