1

Den här frågan trodde jag aldrig att jag skulle behöva ställa, men nu kom ändå behovet...

Köpte nyligen en Typ 1 med 1600-motor, och idag skulle jag bara göra en så enkel sak som att kolla oljan.
Döm om min förvåning när jag inser att oljestickan inte går att få upp.
Som ni ser på bilden sitter en slang med tillhörande klämma liksom ovanpå oljestickan.

Min fråga är alltså; är jag dum i huvudet, eller är det något som inte är som det ska här?

Om jag skruvar loss klämman och tar bort slangen får jag så klart upp stickan, med det känns lite omständigt att göra varje gång man vill kolla oljan ;-)

Hur ska det egentligen se ut, och vad är det som är fel?

Mvh
Micke

Post's attachments

Attachment icon DSC_0178~2.jpg 609.2 kb, 47 downloads since 2014-05-19 

2

Det ser ut som en egentillverkad vevhusventilation.

3

förmodligen så har ngn kapat röret från vevhusventilationen vid byte av generatortornet....är den 12v konverterad?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

4

Det stämmer bra det, den är 12v-konventerad.

Det sitter en krök högst upp, i den sitter den tjocka slangen som syns på bilden, och i den sitter ett rör inträtt som mynnar ut på undersidan.

5

Du får byta huset eller göra om det  för att det skall funka
Man kan oxå flytta slangen några cm till höger

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Tackar för era svar. Skönt att iallafall få bekräftat att jag inte är dum i huvudet, utan att det faktiskt var "fel" på konstruktionen  ICQ/ad

Jag får kolla vid nästa garage-besök vad som blir bästa/enklaste sättet att åtgärda problemet

Mvh
Micke