Kan faktiskt inte svara på om vi verkligen jämför äpplen med äpplen.
Tycker inte heller att man kan jämföra priser mellan en firma med butik, hyra, personal som skall löner etc. med en firma som drivs vid sidan av på kvällar.
Om svenska CSP säljer tyska CSP's spindlar vet jag ej, men om så är fallet så kan det vara förklaringen till prisskillnaden.
CSP tyskland har lyckats få droppspindlar TÜV godkända vilket kräver att ALLA spindlar skall provbelastas. Alltså inte bara stickprov. TÜV godkännande måste man ha för att kunna använda dessa på gatan i tyskland lagligt.
För att lyckas med detta fick CSP först kontrollera alla spindlar som kom från CB och de som inte höll måttet skickades tillbaka vilket enligt ryktet var en icke oansenlig andel.
De som "höll måttet" fick sedan spindeltappen som spindlarna kommer med urpressade och kasserade. En nytillverkad spindeltapp man tillverkar själv och som håller "tysk" standard med avseende på materialkvalitet och toleranser pressas sedan i och slutligen skickas samtliga spindlarna till TÜV för provning innan de får godkännandestämpeln och kan säljas.
Klart att detta måste avspeglas i priset på produkten.
Detta gäller spindlarna för kulbult. De för ledbult med bromstrummor har varit besvärligare att få TÜV godkända p.g.a. sin design.
Så här såg det ut för något år sedan och jag vet faktiskt inte om man fortfarande modifierar spindlarna på detta omständiga vis, eller om CB's spindlar numera "ur kartong" är så bra att man passerar det tyska nålsögat.
Jag försökte kolla på tyska CSP's hemsida för att se om det står något om detta, men kunde inte hitta någon info. Som jag skrev så vet jag inte om det är dessa spindlar man säljer i Hyllinge, men det är väl bara att ställa frågan.
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!