1 Senaste redigerad av pät (2014-05-19 16:56:15)

Finns ju några trådar här o där, men inga som ger mig de svaren jag vill ha.

Det är dags att köpa sänkspindlar till min -59a. Skrapar i lyktpottan just nu. ;-)

Det finns på VW Up North för 999:- för tillfället ser jag, och det är ju verkligen överkomligt.

Men är det något speciellt att tänka på vid montering osv? Något som kommer behöva modifieras? Hastighetsmätarvajer eller dylikt?
Har läst att de ska brotchas in, bla bla. Vad innebär det egentligen? Vad ska brotchas, och hur mycket? Om man nu måste göra det.

Jag har 4" kortad framvagn utan torn.

Tack på förhand!

Mvh

2

Hatighetsmätarvajern går fri med nöd o näppe. Först i med nya bussningar, dessa kan slås i men helst pressas.
Sedan ska bussningarna broschas såpass att tappen flyter in utan motstånd. Helst ska su använda en brotsch med styrning, för då linar bussningarna perfekt och tappen ligger rakt. Har läst att det går hona upp dem också men har inte hittat en sådan hon än där den ena sidan stabiliseras av en styrning. Någon på forat kanske vet mer.
Denna operation är inte svår bara man tar det lugnt och tar lite i taget.

Finns mycket på youtube också, ska se om jag kan hitta en bra video.

3

Efter att ha gjort i ordning ca 30+ sänkta spindlar rekomenderar jag inte dom billiga som Paruzzi och andra firmor säljer. Hålet för tappen är 3-5 hundradelar för tight och tappen 3 hundradelar för stor. Risken för att det spricker vid belastning är överhängande och vem vet vad som kan hända vid ett haveri. Köp istället CB-s som har bättre precision och där planet är paralelt med tappen ( 90 grader). Att sen brotscha bussningarna är inget för en amatör. Vw har ett spesialvertyg för operationen som gör den väldigt lätt att utföra. Risken vid försök nr 1 är att dom blir lika glappa som dom man tagit bort. Vad jag vet så är bara cb-s spindlar godkända av tyska TUV.

4 Senaste redigerad av Finnfisher (2014-05-19 22:38:53)

Hans: Har du någon bild på den där orginalbrotschen? Bara intresserad av hur den ser
Du kanske rent av hade den där specialen eller använder du en vanlig ställbar?
Ursäkta OT!  ICQ/ad

5

Ingen orginal brotsch men samma funktion
http://www.rc-machines.com/media/images/org/GBZVHRAH12135F_82236.jpg

Nytt mob nr...

6

Tack för svar.
Vad är det för hemsida till cb-s då?

7 Senaste redigerad av Wiebe (2014-05-20 14:01:51)

CB återförsäljare i Sverige med bra service!  ICQ/ab
http://www.bygdenteknik.se/cb_chassi.htm

(o\ ! /o)

8

Tack o bock :-)

9

Man kan även köpa CB's droppspindlar på svenska CSP.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

3400:- på CSP och 2095:- på Bygdén. Hmm..

11

Kan faktiskt inte svara på om vi verkligen jämför äpplen med äpplen.
Tycker inte heller att man kan jämföra priser mellan en firma med butik, hyra, personal som skall löner etc. med en firma som drivs vid sidan av på kvällar.

Om svenska CSP säljer tyska CSP's spindlar vet jag ej, men om så är fallet så kan det vara förklaringen till prisskillnaden.
CSP tyskland har lyckats få droppspindlar TÜV godkända vilket kräver att ALLA spindlar skall provbelastas. Alltså inte bara stickprov. TÜV godkännande måste man ha för att kunna använda dessa på gatan i tyskland lagligt.

För att lyckas med detta fick CSP först kontrollera alla spindlar som kom från CB och de som inte höll måttet skickades tillbaka vilket enligt ryktet var en icke oansenlig andel.

De som "höll måttet" fick sedan spindeltappen som spindlarna kommer med urpressade och kasserade. En nytillverkad spindeltapp man tillverkar själv och som håller "tysk" standard med avseende på materialkvalitet och toleranser pressas sedan i och slutligen skickas samtliga spindlarna till TÜV för provning innan de får godkännandestämpeln och kan säljas.
Klart att detta måste avspeglas i priset på produkten.

Detta gäller spindlarna för kulbult. De för ledbult med bromstrummor har varit besvärligare att få TÜV godkända p.g.a. sin design.

Så här såg det ut för något år sedan och jag vet faktiskt inte om man fortfarande modifierar spindlarna på detta omständiga vis, eller om CB's spindlar numera "ur kartong" är så bra att man passerar det tyska nålsögat.

Jag försökte kolla på tyska CSP's hemsida för att se om det står något om detta, men kunde inte hitta någon info. Som jag skrev så vet jag inte om det är dessa spindlar man säljer i Hyllinge, men det är väl bara att ställa frågan.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!