1

Har ett liten konstigt problem med tutan på min typ1 -66:a.

När jag har nyckel i tändningslåset och vrider nyckeln till något läge så fungerar tutan som den ska.
Men så fort jag vrider av tändningen helt så ljuder tutan, rattstången jordad.

Någon som har någon aning vad som spökar?

/Jerry

2

Har du originalratt eller en sportratt?
Rattstången skall vara jordad!
Tutan är alltid ansluten till + över tändningslåset.
Tutans minuskabel går upp i rattstången, det kan se olika ut på olika årsmodeller.
När man trycker på tutknappen/ringen så jordar man tutan och den skall då ge i från sig nån form av oväsen eller aukustisk signal.
Jag har en gång haft liknande problem, men då var det tändningsnyckelns nyckelring(!) som gick upp bakvägen och jordade i medbringarringen på en sportratt... när man vred av tändningen, en lustig bieffekt.
Möjligt mekaniskt fel, någonting i rattlåset som kommer åt, klämmer åt, och jordar.
Tag loss ratten  och tändningslåset och gör en undersökning.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tutan är olika kopplad för olika årsmodeller. Kolla länken nedan:

http://www.thebugshop.org/bsfqhorn.htm

4

Tackar för förslagen.

Får nog titta närmare på tändningslåset och bakom ratten.

5

switch skrev:

Tackar för förslagen.

Får nog titta närmare på tändningslåset och bakom ratten.

Annars har man ju hört talas om att det tutat då man svängt till höger eller vänster, då brukar det vara kabeln som löper upp i rattstångsröret som blivit klämd och avisolerad, och därmed jordad.

Anledningen till att man kopplar tutan "bakvänt" alltså manövrerar den med en minusanslutning, är att man inte vill riskera en kortslutning inne i rattstångsröret, vilket hade varit fallet om det varit en pluskabel där, dessutom går det ju åt hälvten så mycket dyr kopparkabel. Det är inte ovanligt att även motorcyklar och mopeder har denna typ av "tut-koppling".

Men... här kan ju också föreligga något jordfel hos någon annan komponent i elsystemet, när du slår av tändningen kanske någon ström letar sig en annan väg mot jord, exempelvis genom tutan, men det är nog långsökt, kanske lika (o)sannolikt som om en härdsmälta skulle uppstå i Harrisburg... ICQ/an

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

http://www.beachbuggy.se/forum/userpix/177_tuta_67_1.jpg
http://www.beachbuggy.se/forum/userpix/177_tuta_68_1.jpg
Här är några andra bilder, stulna från en annat vw-relaterad forum.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Hittade felet tillslut.

Tydligen så verkar rattstången jordas utav rattlåset så det var normalt.

Dock så har någon tidigare ägare velat att bromsljuset ska tändas även om tändningen inte är på.
Denna har då tagit loss kabeln till bromsljuset på kopplingsplinten och gett det konstant 6V istället.
I denna kabelsko sitter också + kabeln till tutan, alltså fick tutan spänning hela tiden och fick jord från rattstången/rattlåset.
Så det var var bara att flytta tillbaka kabelskon till rätt plats.

Så nu fungerar tutan som den ska  ICQ/ag

Tackar för all hjälp.

8

Lika sannolikt som det som hände i Harrisburg inte hade hänt, alltså...

Men själva rattstången skall vara jordad alltid, och i vw i originalkoppling kan bromsljuset tändas om tändningen är av.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Så du säger att bromsljuset ska tändas även utan tändning?

Inte enligt schemat
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bug_66.jpg

10 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-15 12:53:50)

Du har rätt, men det förekommer att bromsljus funkar med tändningen avstängd.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."