switch skrev:Tackar för förslagen.
Får nog titta närmare på tändningslåset och bakom ratten.
Annars har man ju hört talas om att det tutat då man svängt till höger eller vänster, då brukar det vara kabeln som löper upp i rattstångsröret som blivit klämd och avisolerad, och därmed jordad.
Anledningen till att man kopplar tutan "bakvänt" alltså manövrerar den med en minusanslutning, är att man inte vill riskera en kortslutning inne i rattstångsröret, vilket hade varit fallet om det varit en pluskabel där, dessutom går det ju åt hälvten så mycket dyr kopparkabel. Det är inte ovanligt att även motorcyklar och mopeder har denna typ av "tut-koppling".
Men... här kan ju också föreligga något jordfel hos någon annan komponent i elsystemet, när du slår av tändningen kanske någon ström letar sig en annan väg mot jord, exempelvis genom tutan, men det är nog långsökt, kanske lika (o)sannolikt som om en härdsmälta skulle uppstå i Harrisburg... 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."