1

Hej.
Min DKW Schnellaster från -56 har ett Bosch tändningslås.

Hur fungerar dessa gamla tändningslås internt?
Jag skulle vilja att spänningen till tändsystemet stängs av när man kör startmotorn.
Brukar det finnas någon anslutning som bara kör startmotorn?

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-08 21:28:55)

Hur tänker du då?
Om tändsystemet inte får någon spänning då startmotorn går så startar ju inte motorn.
Bosch tändningslås (det finns många olika) brukar ha tre viktiga anslutningar.
30 spänning in.
15 spänning ut i andra läget, till säkringsdosa, tändspole etc.
50 spänning ut i tredje läget, återfjädrande, till startmotorns solenoid.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/schema1_zps803f695a.png

Det kan se ut ungefär så här på folkvagnar och andra europeiska bilar. Huvudsäkring och batteriavskiljaren är extra tillbehör, som jag tycker att man skall ha på egenhändigt renoverade elsystem.

En del tändningslås har en anslutning som heter X och då kan det vara en anslutning till radion, som blir spänningslös när startmotorn går, men som sagts det finns olika varianter och utföranden, såväl på den mekaniska biten som på den elektriska.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Min tanke är att montera en "step-up booster" som höjer spänningen till tändningen när startmotorn körs.
Egentligen samma princip som bilar med förkopplingsmotstånd.
Man jag tänkte slippa byta tändspolar till sådana avsedda för lägre spänning.
Jag måste hitta något enkelt sätt att koppla in det hela bara.

4

soren60 skrev:

Min tanke är att montera en "step-up booster" som höjer spänningen till tändningen när startmotorn körs.
Egentligen samma princip som bilar med förkopplingsmotstånd.
Man jag tänkte slippa byta tändspolar till sådana avsedda för lägre spänning.
Jag måste hitta något enkelt sätt att koppla in det hela bara.

Ok.
Du får koppla ett växlande relä som växlar mellan tändspole och step up.
Tag ett växlande standardrelä.
85 kopplas till jord
86 kopplas till 50, vilket är solenoidens manöverspänning.
(85 och 86 är reläets manöverspole)
30 är reläets ingång, kopplas till 30 nånstans i bilen, exempelvis på tändningslåsets utgång.
87a är en utgående kontakt med spänning på i reläets viloläge, hit kopplas ordinarie tändspole.
87 är en utgående kontakt med spänning på i reläets dragande läge, hit kopplas step up-enheten.
När du vridet på tändningslåset i startläge, drar detta relä och ordinarie tändspole blir utan spänning, men step up-enehten får spänning.
Tvärt om blir det när du släpper nyckeln, då motorn startat.

5

Tackar för svaret.
Var köper man ett sådant relä, med 6V manöver?

Det kanske går med en manuell strömbrytare också?

6

Vet inte om det är rätt relä, men här finns 6V:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24520

7

soren60 skrev:

Tackar för svaret.
Var köper man ett sådant relä, med 6V manöver?

Det kanske går med en manuell strömbrytare också?

Aj jäklar, det var 6volt... Ok, Biltemas välsorterade hylla med sexvoltsgrejer, finns på "Bil, hylla 193" ICQ/af

Classic VW Up-North har ju iallafall 6voltsrelän, men om de har något växlande det vet jag inte.
Men elektronikfirmorna har en del sådana relän, men då är de inte anpassade för fordonsbruk, och du får löda en del själv.

Visst, du kan ha en växlande strömbrytare, men då gäller det ju att glömmer ihåg att återställa densamma efter start.
Det finns ju också (iallafall i båttillbehörsaffärerna) återfjädrande växlande strömbrytare.

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-05-09 11:24:48)

HenrikL skrev:

Vet inte om det är rätt relä, men här finns 6V:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=24520

http://www.ctaservice.se/delar/light/Guilera-02-0307.jpg
Om du menar detta reläet, så duger det inte, det har bara en kontaktgrupp, och det är sluter strömmen mellan 30 och 87 vid manöver, om det hade haft en kontakt till, 87a och varit växlande så hade det passat som fisken i handsken.

(Observera att det finns relän med 2 x 87 eller förädiskt med 87 och 87a där båda dessa är ihopkopplade. Dessa är väl avsedda för två extraljus kan jag tänka mig.)

http://www.biltema.se/ProductImages/42/large/42-134_l.jpg
Så här skall det se ut, men då vara avsett för 6 volt.

9

En återfjädrande manuell brytare tycker jag låter som en bra lösning.

Vad tror ni om idén att använda en "booster"?
Kan det bli en lyckad lösning?

De kraftigaste "stepup-omvandlare" jag har hittat för rimliga pengar, klarar 10A.
Undrar vad tändsystemet drar?
Det är 3st tändspolar.

10

På min AS 1600 motor mätte jag upp omkring 10A på en tändspole + shuntventil och chokelement, det är visserligen en högeffektsspole... Så jag säkrade upp med 15A och det håller.
Det bästa är ju att mäta hur mycket ström det drar, och enklast är det med en tångampermeter.

ja leta efter en växlande och återfjädrande manuell "omkopplare"..(är den rätta benämningen).
Om du letar på nätet eller i olika kataloger, så skall den heta tvåläges, trepolig. återfjädrande.
eller on-(on). den skall inte ha något "off"-läge. Alltså stabil i det läget då ordinarie tändspole är inkopplad, men återfjädrande då effektenheten är inkopplad.

http://www.hjertmans.se/base/getimage?path=Articles/5444-14/5444-14.jpg&height=176&maxWidth=195
Den på bilden är inte riktigt den du skall ha, då den har ett "off"-läge med spaken rakt upp. Men jag vet att det finns den typen du behöver i samma serie.
Denna är ju sköljtät och det kanske är onödigt, men jag gillar dessa strömbrytare och omkopplare då de ger en go känlsla när man manövrerar dem.

11

Nu funderar jag på ett relä i alla fall.
Det blir mycket kortare kabeldragning, enbart lite runt säkringsdosan.

Jag har läst runt lite här på forumet och funderar om ett hel-/halvljusrelä till VW skulle fungera?
311-941-581 C

12

Hel-/halvljusrelätet kan funka, men betänk att det stannar kvar i det läget du senast lämnade det i. Dessa relän kallas för stegrelä eller bi stabila relän.
Gör det någonting om ordinarie tändspole är inkopplad samtidigt som effektenheten vid start? Om det är ok med båda i det korta ögonblicket kan det funka med 6 voltsreläet från Citroënbutiken som det länkades till högre upp i denna tråd.