1

Har ett skitskumt problem med kopplingen på min bil. När man trycker kopplingen i botten så driver den fortfarande lite. Inte mer än att jag kan lägga foten på bromsen och hålla bilen stilla. Trodde då att det var för slak kopplingsvire så jag spände den ända tills kopplingen slirar med pedalen uppe och ändå så vill den driva med kopplingen tryckt i botten..
Någon som har någon ide om varför?

Nytt utrampningslager
nya lammeler
1600 motor med låda för 1200 motor urslipad.

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Skuret nållager i svänghjulsbulten?

3

Tror inte det då motorn fungerade bra i en annan bil
Tidigare...

4

Kan man kolla det på nått sätt?

5

Säger inte att jag har rätt men logiken säger mig:
1. Som tidigare sagts, växellådans ingående axel drivs av en torr/skuren bussning/lager i svänghjulet/svänghjulsbult.
2. Lamellen kärvar (glider inte) på växellådans ingående axel och drivs då av svänghjulet, trots att tryckplattans anläggningsyta inte har kontakt.
Några andra möjligheter finns väl inte vad jag förstår.
Har faktiskt haft båda problemen, men på två olika bilar, ingen av dom VW.

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

6

Jaha då är det väll inget annat att göra än att riva ur motorn igen då... ICQ/ac

7

Bilen har stått länge utan motor så det är möjligt att det ligger nått på axeln som hindrar lamellen från att glida fram och tillbaka... ICQ/ac

8

Det är nog den troligaste orsaken.
Och att åtgärda det utan att ta ur motorn är nog svårt..

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

9

olle skrev:

Ha jaa Lamellen och växelådsaxeln brukar i allmänhet vara svåråtkomliga med motorn monterad ICQ/ad

10

Fattigmansporsche skrev:
olle skrev:

Ha jaa Lamellen och växelådsaxeln brukar i allmänhet vara svåråtkomliga med motorn monterad ICQ/ad

(Mig veterligen var det bara på VW K70 som man kunde komma åt lamellerna utan att separera motor och låda. Men det skulle inte förvåna mig om sådana praktiska saker fanns på någon rysk/sovjetisk personbil också...  ) Default/yikes

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Det gick även bra på SAAB 99.Men nu över till problemet, har varit med om att den lilla låsringen på kopplingsaxeln har släppt så att axeln för urtrampningslagret glidit i sidled så att urtrampningslagret trycker snett på tryckplattan och då uppstår detta fenomen .

12

BEACH skrev:

Det gick även bra på SAAB 99.Men nu över till problemet, har varit med om att den lilla låsringen på kopplingsaxeln har släppt så att axeln för urtrampningslagret glidit i sidled så att urtrampningslagret trycker snett på tryckplattan och då uppstår detta fenomen .

Ah ok! Bra då har jag tre möjliga orsaker. Alla kräver iof utmontering av motorn men det är ju bra att kunna kontrollera så mkt som möjligt när jag ska felsöka!

13

Då fick jag svaret på problemet.
Det var lamellplattans centrum som var lite för stort för tryckplattan.
Fjäderinpackniningen tog i den inre kanten på tryckplattan.
Bytte till dom lamellerna som satt på motorn innan och nu funkar det perfekt.

http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/Mobile%20Uploads/image_zpsfea816c9.jpg
http://i100.photobucket.com/albums/m7/Martin_Berglund/Mobile%20Uploads/image_zps450c009c.jpg