1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-05-02 14:34:10)

Vad jag har förstått finns det en del folk intresserade både vw och icke-vw, låt oss se.

En ideell förening med minst 5 medlemmar bör kunna sätta igång, sen kan man ta in hyresgäster
så blir kostnad per medlem/hyresgäst ganska överkomlig.

Jag har varit och tittat på flera lokaler med blandat resultat. Har fastnat för en specifik som har flera plus
dock kan man söka vidare, utbud finns (dock inte så att alla parametrarna passar). Den jag tittat på sist:

- 400 kvm uppvärmd (värme ingår) källarlokal, ren och fin. 2,5m takhöjd
- Väldigt välplanerat alla ytor kan utnyttjas
- 5 min från Malmö centrum, bensinmack, Lidl och andra stora mataffärer precis intill.
- Lokalen är väldigt anonym och diskret, ingen insyn, fönstren har solfilm
- egen bred bilramp ner till källaren med egen stor ingångsport
- hela huset ägs av en kulturförening med 100+ medlemmar
- egen toalett
- små källarfönster som ägaren kommer att sätta galler på
- ytterligare en grind (låsbar) i rampen kan sättas upp av ägaren
- hela huset är larmat
- i huset (1 lägenhet) bor fastighetsskötaren som bevakar
- föreningen har fått många förslag från potentiella gäster och tyckte att veteranbilar var bra, man får mecka dygnet runt
- stor tryckluftskompressor som eventuellt (mot en summa) kan tas över
- tillgång till sällskapsrum (kostar en liten slant) med biljardbord, storbildstv, jacuzzi, bastu, etc
- tillgång (gratis) till en stor bakgård med träd och gräs där man kan grilla
- plats så man kan sätta upp en svarttavla och ha VW undervisning/benzingesprehen (min tanke är att ta in gästtalare)
- m.m.
- m.m.

intresserade skriver pm till undertecknad så får vi inleda en dialog

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Det har inte varit "The Oklahoma Gold Rush" direkt men det är 3 intresserade total,
Vi måste vara fler men å andra sidan finns det potential för att komma ner på en
kostnad av under 1500 kr per bil. Det finns även möjlighet att hyra en liten verkstad
i anslutning til lokalen full med verktyg, svarv, möjligheter till sandblästring, etc.

Är det fler som är intresserade skriv.

Möjligheten finns att skapa en trevlig (och billig) VW entusiastverksamhet mitt i Malmö
med möjlighet att mecka dygnet runt, undervisning, kunskaputbyte, etc.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

3

Jag är intresserad av undervisning och kunskapsutbyte, mm  ICQ/ab  tyvärr inte lokal.

Men om man får vara med i gemenskapen lite endå, utan att hyra in sig så kan du räkna in mig.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-05-07 14:56:11)

ok lasslo det låter bra.

jag har pratat med föreningen idag och de har förståelse för att vi i början är några få
som ska dra hela lasset med kostnader så de är beredda att:
1) justera ner hyran en liten bit.
2) gå med på en "mjukstart" dvs reducerad hyra några månader tills man kommer igång med fler hyresgäster.

slutmålet är ca 1000 kr/månad och bil.
vi fick några dagar att fundera på det annars går lokalen till en firma som ska ha den som lagerlokal.

5

Jag är på både lokal, medlemsskap och engagemang om vi bara kan få ihop folk så kostnaderna inte blir övermäktiga!  ICQ/ag

6

Mycket intressant blev tipsad om denna tråd precis tack! Har ingen bil just nu men vill gärna vara med på infon för det blir nog snart bil ICQ/ab

7

Har inte bilen i Malmö just nu så jag är inte intresserad av garageplatsen, men gärna av gemenskapen om det går för sig. Säg till om ni behöver hjälp med nåt!

8

Lite långt att köra för att kela med bilen nu när man är van att ha den 5m från soffan ICQ/ab
Men hoppas det blir av så man kan komma och hänga och snacka lite med likasinnade. Alltid bra att kunna få/ge hjälp om det behövs.

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-05-07 22:45:12)

Jag ska till föreningen på fredag kl 17:30 för att konkret prata om en lägre hyra
samt hur exakt den "mjuka" startsträcka som de kan tänkas erbjuda ser ut (även det
handlar om lägre hyra). De har inte ställt sig på tvären på något av ovanstående förslag.

Om det är någon som är intresserad att följa med och se lokalen och ställa frågor är det bra.
Då visar vi att vi är några stycken som är seriöst intresserade. Det sista vi avtalade är att
ett svar ges på söndag annars går lokalen till annan spekulant. Jag fick intrycket att de
anser den verksamhet jag beskrivit med ansvarsfulla bilentusiaster, som intressant. Om
flera tycker att det verkar en bra lokal kanske kan man förlänga fristen.

Finns säkert andra lokaler om inte det blir denna. Men den här ligger lyxigt nära centrum.
Alldelles intill (200m) Lidl/Jet rondellen Scheelegatan / Sallerupsvägen.

smsa 0700-369640
ring inte före 17 är på jobbet då.

10

Hur många är vi uppe i som är intresserade av att betala för garage så här långt?

Jag kanske följer med imorgon och tittar på lokalen. Messar dig senare luftgekühlt.

11

Just nu 4 stycken intresserade. För lite för denna lokal.

12 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-05-09 19:54:29)

Till er 2 David + Jonas som skrivit sms och alla andra intresserade jag sammanfattar dagen här.

Jag var och pratade med styrelsen idag vi hade avtalat att konkret snacka finanser.

De är med på att ge en ideel förening en snäll "startsträcka" och kontentan av dagen är
att detta är en möjlighet som vi inte får missa. Jag upprepar att lokalen
ligger bra till i ett område med "fin" industri och kontor runtomkring och inte i något tvivelaktigt musch-musch område.
Ett bra industriområde med lokalen 200 m från Jet rondellen Sallerupsvägen/Scheelegatan.

I grova drag det förslaget jag fick med mig idag från mötet (då jag sade att vi i början i bästa
fall kan vara 4-5 st som alltså inte kan bära upp full hyra): deras förslag i princip är "säg hur mycket ni
kan betala under startsträckan (ca 1/2 år) så värderar vi det".

Elen ingår inte i hyran däremot värme, alarm och vaktbolag. Angående elen finns två lösningar:
antingen kommer vi överens om en summa som vi betalar till föreningen (vi slipper då moms då vi
isf ingår i deras elabonnemang) eller så installerar man en mätare till oss (betalar moms då isf).

Mötets stora överraskning var glädjande. Eftersom de är en ideel förening som hyr ut till vår ideella förening

SÅ BEHÖVER VI INTE BETALA MOMS PÅ HYRAN!!

Månadshyran sjönk plötsligt en ansenlig bit.

Detta hade oberoende av varann undersökts av deras revisor och av undertecknad. Av deras (oberoende) revisor 
kan vi gratis få en del tips om hur den inledande och den fortsatta processen kan göras optimalt dvs mest fördelaktigt.

Till er som är intresserade: man borde träffas och diskutera detaljer.

Ställ frågor här eller på sms.

13

Kollade lokalen igår med mannenibadet BV medlem.

Trots att det är många fördelar som relativt låghyra, "snäll" startsträcka med hyran, alarm, vaktbolag, tillgång till kompressor (avgift), tillåtet att mecka, bra ramp + port, (nackdelar som t ex 2,05 porthöjd vid ingången som gör att en spekulant med högbuss fick backa) så är vi för få, 4 entusiaster med 6 bilar för 390+ m2. Naturligtivis kan fler intresserade dyka upp med tiden men intresset hittills pekar inte i den riktningen.

Jag jobbar på ämnet tills på tisdag då jag ska lämna ett slutgiltigt svar till hyresvärden.

14

lasslo skrev:

Jag är intresserad av undervisning och kunskapsutbyte, mm  ICQ/ab  tyvärr inte lokal.

Men om man får vara med i gemenskapen lite endå, utan att hyra in sig så kan du räkna in mig.

finns redan en sådan i mörarp lasslo..  ICQ/ad
vi får se till att inviga den i sann flachflieger anda bara..  ICQ/ad

15

Hur har det gått med detta projekt blev det lokalen eller ?

16 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-06-14 08:18:14)

OK. De flesta detaljer är avklarade och I PRINCIP det enda som återstår om några
dagar -när styrelsen kommer tillbaka med besked om sista frågor- är att
underteckna hyreskontrakt. Inflyttning 1/8.

Det blir en ideell förening med några få medlemmar som tar ansvaret och så
hyresgäster. Hyran kommer att landa på max ca 1400 kr/mån/bil inklusive värme,
alarm, vaktbolag, etc, dvs allt som står beskrivet ovan. 3 månaders hyra i
deposition. El tilllkommer.

Jag vill nu veta hur många är 100% PÅ så jag vet vad jag har att arbeta med.
Flera har visat intresse för en plats men inte velat vara med i föreningen (och därmed
ta mer ansvar) och det har jag full förståelse för. Hyran för medlemmar kommer att
vara någon hundring billigare då dessa lägger ner mer tid och jobb.

Intressant: Jag bor mitt i centrum i Malmö vid gågatan och cyklade häromdagen till lokalen
på 11 min precis som Google maps beräknar.

Skötsamma hyresgäster som vill gå med i den ideella föreningen senare kan naturligtvis göra det.

Såååå: SHOW ME THE GREEN! Nu kommer det till kritan och jag vill/måste veta hur många är hardcore spekulanter.

17 Senaste redigerad av luftgekühlt (2014-06-14 08:27:40)

En fråga till er andra som har liknande entusiastlokaler. Vilken validitet ska man
skriva på hyresavtalet? Vi har funderat en del på det och kommit fram till 2 år, men hör gärna
av er med åsikter om för- och nackdelar, kortare/längre validitet.

Även rimlig uppsägningstid. Kan man gardera sig mot chock hyreshöjningar? Är det bara genom
att avtala en viss hyra under X tid?

Vi är en ideell förening som hyr av en annan ideell förening.

18

Någon som är med i garaget.org skulle kunna lägga in en annons?
jag har (pinsamt nog) inte lyckats med det, den blir vid att fråga efter
länet och när man väljer Skåne (ur deras meny) så frågar den igen "län"?? ICQ/ad

Får gärna hänvisa till Claes och min mobil 0.7.0.0.-3.6.9.6.4.0.

19

Jag är 100% på har som sagt kanske en till som hänger på men min bubbla kommer vara där iallafall ICQ/ab

20

Oj, jag har helt missat denna! Jag och min svärfar skulle eventuellt kunna vara väldigt intresserade. Dock kör vi båda Peugeot i dagsläget om det spelar roll?

DKW F89 Schnellaster -53

21

Morbidio skrev:

Oj, jag har helt missat denna! Jag och min svärfar skulle eventuellt kunna vara väldigt intresserade. Dock kör vi båda Peugeot i dagsläget om det spelar roll?

Lägg ett pm till luftgekuhlt eller skicka ett sms, numret står i tråden, så kan han berätta mera.

Hälnsingar
Jonas

Panelbuss -75, Bubbla -62, små råttig soltakare

22 Senaste redigerad av theluxe (2014-06-23 14:41:26)

Jag är intresserad av 1 garageplats och att vara en del i föreningen!

23

Jag har inte kunnat komma överens med hyresvärden om hyran trots att de erbjöd en lockande svagt stigande "trappa" upp till max hyra.
Det var sluthyra som var kruxet särskilt med tanke på att vi måste vara 8-10 med en gång, jag kände inte sånt "intressetryck".
Men jag letar vidare, har ni tips om en lokal pm:a undertecknat. Gärna med höjd så man kan lyfta en bil och kan jobba stående.
Det var det inte i denna lokal och därför fick jag tacka nej några intresserade. Jag återkommer om jag hittar lämplig lokal.

24

Men är vi inte minst 8 som är intresserade? Eller var det lokalen i sig som inte var intressant?

DKW F89 Schnellaster -53

25

Lokalen var intressant men till lägre sluthyra då det bl a inte var takhöjd att lyfta bilen och jobba stående.
100% redo att gå in var vi 5, fler som visat intresse. Om lokalen hade varit perfekt hade det dock räckt.