1

Ja, som rubriken tyder: Hur transporterar jag lagligt en baybuss med vanligt B-körkort ? Går det ens?
Bussen som ska fraktas har en tjänstevikt på 1440kg.
1440kg - (minus) förarvikt, bensin och mesta inredningen = 1250-1300kg om detta egentligen spelar någon roll, eller om lagen endast går efter tjänstevikten?
Dragbil vid ev släpdragning lär jag få hyra så att viktsiffrorna är rätt.

Kan man kanske t.o.m få plats med bussen i den största lastbilen (b-körkort) som hyrs vid t.ex OKQ8 ? Är det lagligt?
Uppskattar om någon kan rensa en massa frågetecken i denna djungel!

2

om du kan hyra en biltransportlastbil som kan köras med b kort.. finns på vissa ställen i landet så går det nog lagligt... annars är nog vikterna mot dig att åka lagligt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Är det inte alltför långt kanske du kan låna en dollyvagn?
Dock bara 30km/h...

Men det funkade för mig ca 10 mil...men lätt långtråkigt.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

4

Finns även folk som transporterar för en peng - annonserar på blocket!

5

Jalla skrev:

Är det inte alltför långt kanske du kan låna en dollyvagn?
Dock bara 30km/h...

Men det funkade för mig ca 10 mil...men lätt långtråkigt.

Den buss jag funderar på ligger tyvärr 6ggr längre bort än det......... skulle nog bli lite långtradigt.

6

Alander skrev:

Finns även folk som transporterar för en peng - annonserar på blocket!

Okej, ska kolla upp det! Fler tips mottages gärna ICQ/ab

7

Jag använde MMM Biltransport i Västerås ([email protected], kör över hela landet lät det som) för att frakta en BMW som knappt rullade, med framhjulen låsta i vinkel som gjorde det svårt att lasta, från ett litet ställe på landet utanför Uppsala till ett riktigt litet ställe i Huskvarna (i stort sett allt som kunde ställa till det och göra transporten svår fanns där) för 3500:-.

De större aktörerna skulle ha uppåt 7000:- (plus vinsch avgift på 1200 eftersom bilen inte gick att köra).

För att få bästa pris får man ha lite tålamod och vänta in så han kan sam-köra, måste det ske en speciell dag kostar det nog mer.
Jag blev förvarnad om att det kunde ta några veckor innan min körning kunde göras men när jag väl beställde så var allt klart på ett par dar.

8 Senaste redigerad av Lowflyer (2014-05-01 07:29:05)

Är det inte lättare att leta rätt på någon med E-kort? Om du skriver vart du bor i din profil är det lättare att hitta VW-polare med E-kort här på forumet.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

9

Du kan hyra in mej...jag har E-kort.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

Bosse på BugNbus åker söder över från sthlm snart kontakta honom

Gasar till det rasar!