1

Hallå! Har bytt olja och gjort rent silen. Mitt "lock" satt fast med 5 skruvar men den 6e satt kvar som en pinnbult med en mutter på. Mutter går inte att hänga tillbaka helt och detta får till följd av att det läcker olja som ett soll. Ska det vara så eller har en skruv måhända gått av och ersatts med mutter, och törs jag försöka gänga ur den utan att den går av...då vet jag fan inte hur jag ska göra??

2

Det skall vara pinnbultar med (kupål)mutter på, du skruvar av muttern och pinnbulten sitter kvar i blocket. Ofta kan gängen i det mjuka blocket vara lite slitet så att både pinnbult och mutter kommer ut och inte blir det bättre av att man då skruvar i och ur pinnbulten vid varje oljebyte.

3

Det finns väl sådana där instasgängor, helicoilgänga eller hade det heter, jag hade tänkt att dra i sådana runt mitt lock. Eller det kanske inte finns i så klena dimensioner?
Det är väl M6 där?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Björn J. skrev:

Det finns väl sådana där instasgängor, helicoilgänga eller hade det heter, jag hade tänkt att dra i sådana runt mitt lock. Eller det kanske inte finns i så klena dimensioner?
Det är väl M6 där?

Jodå,det finns M6...

5

Ok...mitt lock satt fast med vanliga m6 skruvar, så jag får väl försöka skruva ur pinnbulten som sitter kvar och hitta nån längre. Vad är det för helicoilgängor ni pratar om?

6

Helicoil
https://www.google.se/search?q=helicoil … mp;bih=899

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Pinnbulten som satt kvar är den som håller sugröret för oljan. Har den lossnat kan det bli problem med oljeförsörjningen till motorn. Att sätta dit helicoil med motorn i bilen är nog ingen bra ide. Att dra m6 skruv i magnesium är inte heller en bra ide då det är lätt att dra sönder gängen i blocket. När jag bygger nya motorer sätter jag m6 skruv från insidan på motorn med locktite och taggbricka. Då är risken minimal att dra ut skruven genom blocket. Sen bör man alltid ha kupolmuttrar för att skydda gängen på skruvarna. Vad som brukar hända är att man har villgäng på pinnskruven och när man sen sätter på en mutter drar man pinnskruven upp genom blocket. Man kan byta till pinnskruv med midja som tar stopp mot blockets utsida. There are more than one way to skin a cat.