1

Hej
Vet att det finns fler trådar om detta men men ICQ/ab

Jag har en 1600 som smäller igång hur lätt som helst om den har stått ett dygn typ. Men när man har kört en stund och ska starta igen så går den bara på starten men den smäller inte igång. Jag måste ge fullgas för att den ska starta, men då hostar den igång lite försiktigt efter 15sek. Kan det vara chocken som är fel inställd? eller är det startmotorbussningen? Jag satte i en ny bussning i slutet på sommaren men den va jävlig att starta redan då?

Tacksam för hjälp innan jag blir galen )

2

vwpaul skrev:

Hej
Vet att det finns fler trådar om detta men men ICQ/ab

Jag har en 1600 som smäller igång hur lätt som helst om den har stått ett dygn typ. Men när man har kört en stund och ska starta igen så går den bara på starten men den smäller inte igång. Jag måste ge fullgas för att den ska starta, men då hostar den igång lite försiktigt efter 15sek. Kan det vara chocken som är fel inställd? eller är det startmotorbussningen? Jag satte i en ny bussning i slutet på sommaren men den va jävlig att starta redan då?

Tacksam för hjälp innan jag blir galen )

Dålig tändspole eller för litet avstånd på brytarspetsarna?

3

Gaslås. Blir förgasaren varm?

VW typ1 -69/57
Porsche 911 Carrera -01

4

Är förgasaren rätt inställd?
Om motorn är varm ska gaspedalen va i botten när man vrider på nyckeln.

Bubbla -62
Buss -60

5

SakLetare skrev:

Är förgasaren rätt inställd?
Om motorn är varm ska gaspedalen va i botten när man vrider på nyckeln.

Va?

6

Nålventilen i förgasaren kan vara sliten,då den läcker igenom o motorn blir sur.

7

Om det är det med gaspedalen, läs instruktionsboken ang start av motorn.

Bubbla -62
Buss -60

8

Tack för alla förslag!
Förgasaren va nyrenoverad å rätt inställd men jag fick hjälp så det är fixat! ICQ/ab Brytaren och fördelaren va felinställda.
Nu smäller den igång utan problem. Äntligen så kan man stanna till någonstans utan att behöva vara orolig att man inte kommer därifrån.

9

vwpaul skrev:

Tack för alla förslag!
Förgasaren va nyrenoverad å rätt inställd men jag fick hjälp så det är fixat! ICQ/ab Brytaren och fördelaren va felinställda.
Nu smäller den igång utan problem. Äntligen så kan man stanna till någonstans utan att behöva vara orolig att man inte kommer därifrån.

Har precis samma symtom med det otacksamma tillägget att bilen tappar tomgång och stannar när den blir varm... ICQ/ac
På vilket sätt var fördelaren felinstäld? Var själva tändningen fel dvs fördelaren inte rätt vriden? Brytaren var det för litet avstånd?

Learning by experience is a great way to spend money...