1

Ja detta har diskuterats tidigare men jag har inte blivit helt klok på följande:

1.Har ALLA 1303S samma växellåda/utväxling ? vad skiljer mot 1302?

2:Om man monterar 1303S växellåda i bussen höjer man motorpaketet 30mm? går det att använda en split gavel och höja paketet mer, hur mycket

3.Vid användning av split gavel vad behöver man mer för delar ? kan man använda split gaveln från Paruzzi ?

4. måste man byta startmotor osv eller är det bult on förutom växellådsfäste och ombyggnad av motorbalk?

5. Har läst någonstans att man måste höja upp tanken/utrymmet för tanken var går gränsen för denna operationen?

6.har som sagt en early bay-71 och tydligen en 002 växellåda ? ska finnas en 091 växellåda vad har denna för fördelar och är det bult on, kan man använda en split gavel på denna växellådan också?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Nej alla 1303S har inte samma utväxling, finns med slutväxel 4,125 och 0,89/0,88 på fyran eller 3,875/0,93.
4,125/0,89 ger en total på 3,63 och 3,875/0,93 ger 3,604. Inte så stor skillnad där men övriga växlar är är i princip lika, ettan finns med 3,80 eller 3,78 vilket kan upplevas som lite slött så därför är 4,125-lådorna att föredra i tyngre bilar.
1302S har 4,125.

Både 1302 och 1303 utan S har 4,378 i slutväxel vilket ger en total på 3,896, de är dock inte så vanliga men är bra att känna till.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tolkar detta som att jag kan använda 1302S/1303S utan problem,men hur är utväxlingen på 091 bussväxellådan ? och hur är det fungerar startmotor mm på bubbla växelådorna?

4

ICQ/ab

5

Är det denna man använder på en 1303s växellåda för att höja den i en early bay  original nr 211 301 205 H ? Behöver man mer delar än en packning? vilken packning ska det vara ?

http://i861.photobucket.com/albums/ab178/mathias_swe/21420_zps32cbffce.jpg

6

Ingen?

7

DU behöver som bilden visade en Noscon från en Typ2 -67

*. http://www.classicvw.se/noskon-vaxellad … cts_id/438

Och Hockeyklubban till Dito

*.http://www.classicvw.se/vaxelforare-t2- … ts_id/4098

Glöm inte packningen

Jag kommer köra Typ1: ans! startmotor! vet faktiskt inte om man kan köra bayens startmotor! hmm ..
& angående tanken så räknar jag kallt med att slippa göra några ingrepp i den! Nytt eller modifierad bay motorfäste

behövs, samt så måste växellådan flyttas framåt 20mm många kör brickor som distanser vid det bakrefästet
& växelföraren behöver oxå förlängas 20mm, & för kopplingvajer ska man tydligen köra en från en högerstyrd!
har dock inte hunnit testa det själv än men rent teroretiskt borde den vara längre!

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

8

Tackar CoSmoZ  ICQ/ab

Misstänkte att man behövde en ny växelväljare, får se hur jag ska göra med växellådsfästet för som det är nu så är det lägsta punkten på bussen  ICQ/ae

Svar på fråga 1 och 3 är alltså att jag ska använda en 1303s växellåda med 3,875/4,12 i utväxling och splitbuss noskon/hockeyklubba (kommer att köra 185/45 15 eller 185/55 15 som bakdäck) tar i hjulhusen bak annars ICQ/am

Svaret på fråga 2 är att 1303s växellåda + splitbuss noskon höjer motorpaketet ca 60mm

Svaret på fråga 4 är att man kan använda samma startmotor osv om man modifierar  motor/växellådsfäste och fästet för kopplingsvajern och förlänger växelväljaren 20mm samt byter inre drivknutarna till 1303s på befintliga drivaxlar

Svaret på fråga 5 är att man inte behöver höja upp tanken vid denna operation

Svaret på fråga 6 är att utväxlingen på 091 växellådan inte ger mycket till förbättring 

Om någon har invändningar osv så skriv gärna för jag tänker köpa nödvändiga delar i slutet av veckan  ICQ/ab

9

& ang dom inre knutarna så hämtade jag mina från nån Polo & nån golf på skroten, funkade tydligen det också
har dock inte löst hur jag ska göra med motorfästet än, lättast är att bygga om orginal balken! men det känns lite
som en akut utväg! får klura mera när blocket kommer på plats!

Just nu vill jag ha ragtopen körbar & speedstern, men sommarn är väl lång! eller?

Patrik CoSmoZ Strömberg  // Shit-Low Kustoms //
[ VW Typ1-64  2.6L typ4 Turbo "FD Hazze Lindholms Svarta Race" ]
[ Baywindow -69 "A.B Enköpings Ångbryggeri" ]
[ Porsche 356 Speedster Replika -55 ] [ Typ1 Ragtop -66 Slammed ]

10

Hur gick det här?? Är det någon som blev klar med operationen/ funkar ovan idéer när det gäller delar som behövs
Gärna några bilder
Vill ju inte uppfinna hjulet igen så att säga

|o\/o|

11

Har införskaffat en 1303S växellåda/drivaxlar beteckning AT med  3.87 i utväxling samt köpt adapter för koppling/växelväljare(förlänger 20mm) från England men pga av byte till Porsche 911 drivlina istället så har denna ombyggnad avstannat.

Tänkte anpassa bussen så att jag kan köra med 1303S växellåda/1600dp(besiktnings kombination) eller Porsche 915 växellåda/3,2(3,6)L 6:a

När jag har anpassat bussen för Porsche drivlinan så kommer jag att fortsätta med ombyggnaden för 1303S lådan och då kommer jag att uppdatera lite här men det dröjer någon månad

12

Följer och hoppas ngn hinner denna operation innan mig så man vet hur man ska gå tillväga... hehe