Tack för all information och idéer 
Har tidigare fotat med en gammal analog systemkamera utan programlägen och vill gärna ha en kamera där de är lätt att ändra inställningarna.
Funderar lite på en Nikon D3200, D5200 eller D7100, de är ju bara frågan var man ska lägga sig, vill ändå ha en kamera att växa med.
Dock vet jag inte om den vridbara skärmen på D5200 något man behöver, eller den bara är något som kan gå sönder.
Det objektiv som medföljer är inte så ljusstarkt, 18-55 mm 3,5-5,6. Är det något att ha eller ska jag bara köpa kamerahuset och köpa andra objektiv?
Har tittat på ett fast objektiv, antingen 35 mm eller 50 mm f/1,8. De kameror jag tittar på är inte fullfortatare utan sensorn förstorar med 1,5.
Finnfisher, vilket objektiv tror du då blir lagom utan att få varken vidvinkel eller tele? Klarar jag mig på bara det objektivet eller bör jag köpa något mer?
27 2014-04-22 12:10:40 Senaste redigerad av AlexN (2014-04-22 12:32:52)
18-55 får man väl nästan "på köpet" när man köper kamera. När jag köpte valde jag ett kitt med nikons 18-200 som är en väldigt mångsidig lins. Sen har jag en gammal fast 50 1:8 när jag behöver ljudstyrka eller vill motiv med kort skärpedjup..
Med dessa två objektiv tycker jag att jag kan täcka in allt jag kan tänka mig att fotografera.
Jag gillar att hålla det enkelt, andra gillar att ha hela ryggan full med objektiv det är ju en smaksak.
50 mm är väl det klassiska normalobjektivet, som då blir ca75 mm på en digital med dx sensor. Därför har man väl tagit fram 35mm för att få motsvarande 50 mm på digitalkamerorna.
Men ett bra kamerahus och en fast 35 så har du ju en bra början, sen kommer det ge sig själv om du känner att du saknar vidvinkeln vid landskapsfotografering eller om du vill kunna zooma in på fiskmåsen 200 meter bort och då kanske komplettera med ett till objektiv.
Begagnat finns det ganska mycket kameror, köpte själv ett Nikon D90 hus för 1500 spänn i bra skick för ett tag sen. Är ju lite hur stor och rejäl kamera man gillar att hålla i. En begagnad D300 får man billigt nu och tar väl fortfarande helt ok bilder och är riktigt rejält byggd. Begagnat så håll dig till D90, D300 och nyare de tar klart bättre bilder en generationen innan typ D200, D70, D80 ,D2.
28 2014-04-22 16:23:47 Senaste redigerad av folkamannen (2014-04-22 16:25:01)
Håller med Alex, köpte min Nikon D80, 2008 och det då dyra objektivet 18-200 för ca 6000kr, det kostan nästan lika mycket idag vilket förklarar dess kvalitet,
har bytt upp mig till en nyare Nikon för två årsedan för att filmfunktionen saknades på D80n men jag gillade den kameran skarpt.
Har givetvis behållt objektivet...
Köp en begagnad D90 och ett bra objektiv med zoom.
Mvh P-I/Nikontinist
Började skriva kommentar men Alexs svar täcker in det mesta så jag vilar denna.