1

Håller på att få ordning på mitt elsystem på bubblan. Har kollat i diagrammen men kan inte hitta något ljusrelä. Behövs det inget när man har fotkontakt? Har en -63

Passar även på att konvertera från 6-12V skall man kompl. med ett ljusrelä då? Hur ska det isåfall kopplas?

Life is a bitch and then you die

2 Senaste redigerad av Frederik (2014-04-16 14:54:40)

Nej med fotkontakt behövs/ satt inget avbländningsrerelä. Avbländningen/växlingen sköts med fotkontakten. Spelar ingen roll för 6v till 12v.

Om jag skulle koppla in relä (fördel att man kan minimera spänningsfall/ få bättre ljus) så skulle jag behålla fotkontakten och använda 2 vanliga relän, ett för helljuset och ett för halvljuset, för några 10or. Så kopplar du utgången som gick till halvljuset resp helljuset från fotkontakten till resp. reläs signal/styrström (pol86). Till + (pol30) drar du en grov kabel, gärna minst4-6mm2, dragen direkt från batteriet (avsäkrad nära batteriet), du kan dra samma till bägge reläna. Ut från resp relä (pol87) kopplar du kablarna som går vidare till helljus resp halvljus. Pol 85 kopplar du till jord.

Så skulle jag göra, billigt och enkelt och man ändrar minimalt i kopplingen. Fördelen är att man därefter kan knalla in på nästan vilken "riktig" mack som helst och köpa ett nytt när relät strejkar mitt i natten (12v). Eller bara koppla bort relät och ihop kablarna till fotkontakten. Har man kvar 6v kostar reläna ca 50kr st på CTA service.

3

Om du har en avbländningskontakt på blinkersspaken kan du ju alltid koppla in ett hel/halvljusrelä (=avbländningsrelä).
Men som Frederik redan skrivit kan du behålla fotkontakten, det är ju en vanesak att blända av med vänsterfoten eller med vänsterhanden.
Fotkontakten har så kraftiga kontakter att jag tror inte du behöver några extra relän. Om du konverterat till 12v så flyter det ju iallafall teoretiskt, hälvten så mycket ström genom ledningar och kontaktytor, så det är ingen fara med det.

Vi bor ju i samma stad... jag har en elektriskt renoverad blinkersspak med avbländningskontakt, och troligtvis även ett 12v relä över, skall kolla, samt kan rita ett kopplingsschema åt dig.

Skicka PM om du är intresserad.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4 Senaste redigerad av Frederik (2014-04-16 20:15:41)

Fotkontakten fungerar lika bra som ett vanligt avbländningsrelä, så det finns ingen anledning att byta för den sakens skull. Ev spänningsfall/ljusstyrka blir inte heller annorlunda (bättre/sämre) för att man kopplar in ett vanligt avbländningsrelä istället (så länge anslutningarna är lika bra och fotkontakten inte felar).

Det man åstadkommer med reläkopplingen jag beskrev är att man kan mata hel/halvljuset direkt (ja nästan i alla fall, via säkringarna) från batteriet med en extra grov kabel bara för detta och minimera förluster. Har egentligen inget med avbländningsrelä vs fotkontakt att göra och behövs inte för att man 12V konverterar, men kan göra underverk om man har dålig belysning (spänningsfall framme vid lamporna).

5

Tack för hjälpen, konverterar och kör som det är med fotkontakt. Vill ha så original som möjligt

Life is a bitch and then you die