51

För den nyfikne. Vad jag förstår, så användes 8V av någon amerikansk racingserie. Nu för tiden har jag sett ett batteri med 3 poler, med både 12 och 14V. Samma tokiga amerikaner...

52

hof skrev:

För den nyfikne. Vad jag förstår, så användes 8V av någon amerikansk racingserie. Nu för tiden har jag sett ett batteri med 3 poler, med både 12 och 14V. Samma tokiga amerikaner...

Jasså dom också... annars finner man ju en massa konstiga elektriska lösningar i äldre franska och brittiska fordon. Å andra sidan anser vi att allting som inte är som Robert Bosch tänkt sig konstigt med våra referenser. ICQ/bs

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

53

Björn J. skrev:
hof skrev:

För den nyfikne. Vad jag förstår, så användes 8V av någon amerikansk racingserie. Nu för tiden har jag sett ett batteri med 3 poler, med både 12 och 14V. Samma tokiga amerikaner...

Jasså dom också... annars finner man ju en massa konstiga elektriska lösningar i äldre franska och brittiska fordon. Å andra sidan anser vi att allting som inte är som Robert Bosch tänkt sig konstigt med våra referenser. ICQ/bs

Samma tokiga amerikaner  använder 16V batterier sen länge i racing
8 v tiden var för att köra utan generator  samma med 16 v  när man har mycket förbrukare
som tändsystem som drar 1-1.5 A per 1000 varv och utström 40000-50000 V 
På den tiden som man lekte med likströmare generator  modades relät så det lämnade 15-15.5 v ut ( mer energi ut ur tändspolen)
Detta fanns beskrivet i VWs trimhandlingar för rally folket
Om man modade för mycket gick helljus lamporna som foto blixtar ICQ/bc 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar