1

Nån här som har erfarenhet av att justera Camber på Mcphersonframvagn?
Original är det väl med excenterbulten i innerbussningen på bärarmen?

Men vill jag ha mer justermån så har jag läst om "adjustable camberplates" osv. men de är lite över min budjet så jag funderade om man helt enkelt kunde göra så att man bearbetar dom två hål som är parvis till ovala medan den tredje får vara obearbetad. Sen fräser upp stora hålet där dämpartornet sticker upp så den ger rum för justeringen.

Borde väl fungera lika enkelt så?

Argument för eller emot denna fundering? ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

2

Inget fel i ditt tänk... Enda e... Inte lika stor  "bling" faktor  ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Vem vill ha bling?? ICQ/ag Funktion går före utseende..  ICQ/ae  ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Golf, Porsche 924/944 m fl har en excenterbult vid övre spindelinfästnigen för att justera camber. Det kan vara ett alternativ.
Nackdelen med att justera vid övre infästningen i karossen är att det måste justeras rätt mycket p g a det stora avståndet till spindelleden.
Justering vid bärarmsinfästningen förändrar även spårvidden vilket kan vara en nackdel om det trångt i hjulhuset.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

5

Hebster52 skrev:

Vem vill ha bling?? ICQ/ag Funktion går före utseende..  ICQ/ae  ICQ/ad

En rundfil och stora brickor kan man använda för att få till det (du kan få använda släggan att buckla in insidan )
Så gjorde vi på våran första 944a som gick på bana  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab (tre grader camber)
ett ps bara tänk på castern
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jag kör med dessa:

http://toplineparts.com/lower-your/camb … -2511.html

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7 Senaste redigerad av Kjell T (2014-04-10 13:11:42)

Det finns två olika, tom juli 1973 exentern vid inre fästpunkten för länkarmen. From augusti 1973- ut vid fjäderbenet , som på de första Golf mfl (usch).

8

Min 74:a har justering vid inre infästningen och så vitt jag vet alla andra 1303 också.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

9 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-04-10 14:41:37)

Jo, stämmer att dom har justering vid inre bussningen. Däremot är jag osäker om det räcker då jag vill ha runt 2-3 graders negativ camber.
Dessutom diskuterat med en kollega som rekommenderar att samtidigt höja inre infästningen för att undvika att bärarmens övre fjädringsläge går för mycket över vågrät läge... Som följd på detta borde egentligen även kränghämmarns främre fästen/ledpunkt höjas lika mycket å kanske till och med flyttas fram lite för att kompensera castervinkeln... Samt för att minimera bärarmarnas vridning....

Jo, jag svamlar säkert överkurs för nåt som främst ändå ska köras på gatan...  Default/lol  Default/lol

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Det är alldrig fel att ha en så bra geometri som man kan få till. Det finns en anledning vaför fordon byggs på ett visst sätt.genom att tex sänka en bil kan den få mycket sämre väghållning än man tänkt sig vid konstruktions fasen., visst att återställa värdena kan var en del jobb med. Men har man möjligheten, är det inte fel att göra rätt!! Så bara flytta upp inre infästningen till en tänkt vågrätt linje genom nedre spindelleden/inre leden vid ride. 
Finns säkert flera som inte håller med.men man kan ju läsa på oxå.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Ska du höja inre infästningen så bör styrningen följa med för att undvika bumpstear.
Det är väldigt bra geometri mellan fjädring och styrning på dessa framvagnar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-04-10 18:55:56)

Hebster52 skrev:

Jo, stämmer att dom har justering vid inre bussningen. Däremot är jag osäker om det räcker då jag vill ha runt 2-3 graders negativ camber.
Dessutom diskuterat med en kollega som rekommenderar att samtidigt höja inre infästningen för att undvika att bärarmens övre fjädringsläge går för mycket över vågrät läge... Som följd på detta borde egentligen även kränghämmarns främre fästen/ledpunkt höjas lika mycket å kanske till och med flyttas fram lite för att kompensera castervinkeln... Samt för att minimera bärarmarnas vridning....

Jo, jag svamlar säkert överkurs för nåt som främst ändå ska köras på gatan...  Default/lol  Default/lol

Det finns ett antal lösningar på ditt bärarm problem 
Du kan använda raketer (kulbults förlängare ) som skruvas fast på befintlga kulbult  Om du har delad undre infästning på spindelen så är det vanligt att man använder distanser där
Du skall sträva åt att ligga cirka en cm från fälgkanten (på insidan av fälgen )  (ps försök att ha 1-1,5 grad vinkel på bärarmen )
För om du ändrar inre infästning så kan det vara lätt att castern ändrar sig åt fel håll
Samma med akerman vinkelen (om du sänker förmycket ) kan du få ändra styrarmarna  (jävligt lätt att hjulen vobblar och när du släpper ratten så går den inte tillbaka till 0 )  Default/hmm
Om du skall köra på R däck så tänk på vilken typ dú har tänkt dig använda på grund avsidkonstruktonen på däcket
Yokohama 032 max 2grader camber sen vill däcket får skader på konstrutonen på insidan (det blir varmgång på insidan ) dom däcken har jag mer än 10000varv erfarenhet av på tävlingsbanan   046 är lite känsligare Om du har tänkt dig att använda bridgestone RE 540 så vill dom ha cirka 2grader camber eller lite mera dom kräver lite mjukare fjädrar än yokohama däck  är ganska känsliga på castern kör du kan få tjatter(fäster o släpper och det blir gropar ) i däcket Om man har en bra sättning så klara dom av ett 24t lopp på (N)ringen med ett jävla fäste så du kan två hjula med bilen ICQ/ab  ICQ/ab 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Om du nu vill ha mer camber så säljer remmele topplagringar med möjlighet till att justera bla camber! Runt 250euro tror jag.
Mvh
Abdullah

14

Jo, vet att allt finns bara man är villig å har råd att lägga ut pengar.. Föredrar själv att bygga det som jag kan å sen satsa mer i sånt som jag inte kan istället..  ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

15

Rallyshop.se har excentriska topplagringar till ett lägre pris:

http://rallyshop.se/kategori/Topplagringar

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

16

Säger som min lärare sa, vissa saker är det bättre att köpa av de som har lagt ner flera år på att utveckla produkten än att börja om från 0 och expr sig fram till rätta lösningen när man kan lägga ner den energin och tiden på annat som är viktigt ICQ/ab

17

abdalh121 skrev:

Säger som min lärare sa, vissa saker är det bättre att köpa av de som har lagt ner flera år på att utveckla produkten än att börja om från 0 och expr sig fram till rätta lösningen när man kan lägga ner den energin och tiden på annat som är viktigt ICQ/ab

Det där var kloka ord

18

ICQ/ae Jo, därför jag köper däcken från däckfirma...  Default/lol

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

19

Hebster52 skrev:

ICQ/ae Jo, därför jag köper däcken från däckfirma...  Default/lol


Hahha vilken tuuuur ICQ/ag

20

Behövs såna kränghämmare på sänkt mcpherson framvagn? Å går det att värma å räta ut original?

http://img.photobucket.com/albums/v282/dkutina/Bug/IMG_1074.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

21

Finns de som har rätat ut den här och även de som har vänt på den. Är intresserad av att veta resultatet på det såklart ICQ/ad

22

Jag har rätat ut min utan värme. Satt den i ett skruvstycke och tog i lite bara, de är förvånansvärt mjuka.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Ok. Jag har två så jag kanske måste ge det ett försök.. ICQ/ag

Hur var det nu.. Funkar 1303 kränghämmare i en 1302? Dom är ju lite olika böjda. 1303 modellen lite mer inåt så hjulet inte tar i när man svänger?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24

Så vitt jag vet passar det inte  ICQ/ab

Fat chick fanatic

25

Det är nog skillnad från -74.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G