1

Ja jag behöver klara besked om bultdelning till mina bussar.

En split ca 1959
och en Bay 1971

Jag vet att det är två olika, bultdelningar, men vilka??
Och vilket år ändrade dom bultdelningen??
Hade tänk göra ett uttag i plånboken till nya hjul(Fälgar) innan sommaren kommer.

Någon som kan tipsa om passande hjul från någon annan bil (Samma bultdelning, navdiameter mm).
Kan ju finnas billiga på blocket eller så...

Är mycket tacksam för svar...
Med vänlig hälsning Bengan

2

5/205 borde det vara på din 59a,
Min 70a bay har samma , troligtvis på din 71a är det 5/112 om jag inte har helt fel.
Men det finns många här som rättar om det är fel info!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Ja 5/112 på Bay 71a (mycket bra val eftersom det är den första med skivbroms fram)  ICQ/ab

Mercedes Vito osv har samma  5/112 (ditt nav är 66,?mm fram) så du kan inte använda fälgar med 57,1mm navhål som vissa Audi mm har om du inte vill svarva ner navet fram

Men många eftermarknads fälgar har navhål med 70+ mm och adapter ring så det är bara att välja, original offset är 42, bra att veta eftersom de flesta fälgar har mindre offset, 20 är ganska vanligt och då hamnar fälgen längre ut

Mercedes Vito har oftast mer offset 55-62 är ganska vanligt och då får du in fälgen lite

Lycka till

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4

Kanon!!
Tack för svaren.

Finns det fler än MB Vito hjul som passar??
Fyll gärna på med fler alternativ.

MVH Bengan

5

Mercedes överlag passar vad jag förstår, bara det är 5*112 och att det inte breddar för mycket inåt.

Projekt ska man ha, många och stora.

6

.. och med hänsyn till ovan nämnda navproblematik förstås.

Projekt ska man ha, många och stora.

7

Mercedes har väl M12 ska tilläggas, så du får borra upp hålen då vw har m14 på bultarna