har en på g, men vet att biltransport är dyyyyyyyrt....

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Babbel / offtopic » Hjälp! går en bubbla på ett vanligt släp? dvs inte biltransport...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
har en på g, men vet att biltransport är dyyyyyyyrt....

Dyrt? jag inget är ju gratis idag. Men att åka fast för överlast och med det mycket möjligt olovlig körning = adjö körkort, tycker jag känns ganska dyrt också.
Nästa sak att fråga sig är ju vad du anser ett vanligt släp ha för mått.
ta ett regnr på modellen du är intresserad av, gå in på transportstyrelsen så ser du dess mått och kan se gå ut och mäta på aktuellt släp 
Vet inte vart du hyr släp, men jag brukar ge ca 500kr dygnet för att hyra biltrailer
Jag har dock fraktat flera bubblor på vanligt släp, men då har jag lagt plankor mellan kanterna på släpet så karossen stått på dessa då släpet varit för smalt.
Opec, finns det några regler som säger när/om det blir olovlig körning med överlass???
Jag brukar ta största trailern som jag lagligen får köra och sedan köra överlass bara för att om jag tar en större så blir det direkt olovlig körning
Beror på ditt körkort. Överlast på släpets maxlast vid B-behörighet = alltid olovlig körning.
Överlast med be-behörighet blir det böter enligt tabell av hur långa % överlast så länge inte bilens max dragvikt överskridits då är det också olovlig körning eller om överlasten är för hög kan lappen också återkallas. Någon får gärna korrigera om jag har fel. Så var det sist jag läste på.
/Ch
Hmm, när jag försökt kolla så kom jag fram till följande
B-kort och överlass = böter
B-kort och tyngre släp än vad bilen får dra = indraget körkort
Men blir gärna rättad om jag förstått fel
Jag hade hittat en som hyr ut biltrailar, här hyr jag för 300-700 kr dygnet. Orka krångla när det inte är dyrare. 
Min budget är väldig väldigt stram, men jag tackar för era tips och omtankar...hade tur i oturen nu, och polaren erbjöd sig med en mindre biltransport för en dryga tusenlapp (26 mil + 8 + 6 mil), och det får mig o bli väldigt nöjd med priset....nu får man hoppas på att bubblan e värd det.

Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Babbel / offtopic » Hjälp! går en bubbla på ett vanligt släp? dvs inte biltransport...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.