1

Hej
jag är nybliven bubbla ägare, har inga tidigare erfarenheter av att byta stereo i någon bil.
men nu vill jag gärna göra något att stereon inte fungerar, inte heller radion. jag vet om att det inte är ljudet, utan det är den lilla djävuls maskinen på instrumentbrädan som krånglar. jag har en bubbla cab 72, jag vet inte vilket märke det är på stereon eftersom jag inte lyckats plocka ut den, nu under tiden den har stått i vinterförvaring har jag googlat som en galning och tror mig ha funnit lösningen på det problemet. men! vad borde jag ersätta monstret med? eller är det värt att försöka skruva isär och kolla om det är något uppenbart fel?
det är efter att jag körde in en sådan aux-kasset som aset dog. efter det verkar den tro att det konstant sitter en kasset i och klickar och har sig lite. men ja om jag nu ska ersätta den, vad rekomenderar ni? helst hade jag velat ha en sådan retro sound, men det känns lite väl dyrt.
ska man köpa en sådan blaupunkt? och isåfall vilken modell? hur löser man det med aux? såg någon som gjort en sådan fin kabel man kunde koppla in? ja nu har jag ordbajsat som en galning, men ja alla tips och förslag mottages med högsta uppskattning, har ingen annan och fråga. har inga vänner som ens har körtkort så där får man ingen hjälp.

Post's attachments

bild.JPG, 205.91 kb, 1000 x 1333
bild.JPG 205.91 kb, 322 downloads since 2014-03-30 

2

Om du vill ha en liknande stereo som den du har kolla på tradera eller gå på en loppis, secondhandbutik det finns massor sådana begagnade.
Sätt ut en köpesannons här på forat så får du säkert napp här med.
Och kollar du på Frederiks stereotråd så grejar han till adaptrar för att kunna köra mp3 i gamla apparater.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Eller så köper du denna som ligger i bättre kurs. ICQ/ab
http://www.brl.se/sv/artiklar/caliber-rcd-110-2.html

Mera känd som jb...

4

Nu passar inte apparater med DIN-mått direkt i ett hål som är byggt för ratt-jaggare så antingen är det en sådan du jagar rätt på eller så köp0er du någon annat ochj kör en dold montering på det.

Din apparat sitter fast med hjälp av muttrar som sitter bakom de båda rattarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Nu passar inte apparater med DIN-mått direkt i ett hål som är byggt för ratt-jaggare så antingen är det en sådan du jagar rätt på eller så köp0er du någon annat ochj kör en dold montering på det.

Din apparat sitter fast med hjälp av muttrar som sitter bakom de båda rattarna.

Okej som sagt helt ny på detta.
men de dolda muttrarna har jag vart på och provat ta bort flera gånger, men misstänker att det sitter någon mutter under huven också.
ska kolla detta i övermorgon när jag hämtar den, men DIN mått men antar att de är standard för vanliga steroes som finns överallt.

men ratt-jaggare? (skäms nästan som frågar)

och sen har jag hittat liknande som dem fredrik har byggt på Ebay för 150 kr och sen på någon tysk sida för 500 kr.
så jag är väldigt sugen på att köra tradera och en gammal blaupunkt och en sådan adapter.

6

Vi tar det från början.
Drag knapparna rakt ut, även den inre ringen som kanske är till balansen eller bas/diskant.
Bakom dessa finns det en mutter, som du skruvar ut, det brukar finnas en hylsa i hylsnylelsatsen som passar.
Öppna huven, kryp in ICQ/ae , tag bort det där pappskyddet som sitter framför instrumentpanelen. Nu bör du kunna se stereon, ambitiösa installationer har en tredje fästpunkt på stereons bakgavel, en bult som är skruvad i en ditsatt plåtbitarna, eller möjligen en originalmonterad bit plåt. Lossa den, och du kan putta stereon inåt i bilen.
Ja det brukar finnas en multikontakt till strömförsörjning och höglateri också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Eftersom han har en 72'a som dessutom är utrustad med friskluftsfläkt så ser han inte apparaten förrän även fläkten är demonterad.

En ratt-jaggare* kan troligen inte demonteras in i bilen utan framåt genom bagaget.

*Ratt-jaggare är ett smeknamn för en apparat med rattar monterad med muttrar på dess axlar och inte han DIN-mått.

Något som liknar detta ska du ha
http://i272.photobucket.com/albums/jj192/CarlIseminger/1968%20VW%20Beetle/StereoOldRemovalFaceplate.jpg

och sedan såhär
http://i272.photobucket.com/albums/jj192/CarlIseminger/1968%20VW%20Beetle/StereoOldRemoval.jpg

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av Björn J. (2014-03-30 20:24:48)

Vad 17 skall man med en friskluftsfläkt till i en cabbe?
Ok, jag har aldrig ägt eller mekat med en sadan.
Då blir det att demontera fläkten och ta stereon "bakvägen" som i detta fall blir framåt.
Men Wallmansson, vi bor ju i samma stad, så hör av dig om det skiter sig!hunden ser ju trevlig ut också, det är väl en "boxer" förstås!?

9

Vill börja med att tacka för alla svar! Uppskattas verkligen!
Björn tack för erbjudandet om hjälp. Kommer höra av mig om det går riktigt åt helvete.

Men fläkten. Det låter ju vettigt nu när jag hör det. Vågade inte riktigt på och pilla på den sist jag höll på. Men nu jävlar. Budade just hem blaupunkt på tradera för 60 kr ingen garanti om att den fungerar eller så men värt och prova tänkte jag. Men ja jag kopplar isär allt på tisdag och ser om jag kan få den gamla stereon att fungera. Det vore ju absolut att föredra!
Funkar inte det så provar jag mitt impulsköp!!!
Är det någon som plockat bort fläktskiten och sånt för att få ut stereon innan?
Svårighetsgrad på det? Eller är det bara helt enkelt knäppa loss plaströren?

Berättar hur det går sen. Kan knappt bärga mig med att få börja!

Och vad gäller jycken så är det en lite. Blandras. Tax, jackrussel och schitzu. Stor som en skogaholms limpa typ!

10

Var det blaupunkt frankfurten som gick för 61kr? Det var ett fynd om den fungerar (och det gör den säkert). Den har det gamla (snygga) typsnittet på frekvensskalan men ser inte ut att ha någon "slutstegsbox" (den lilla boxen äldre radios har). Jag gissar att den inte heller skall ha detta och troligen är från 66-67 något. Riktigt trevlig radio. Har dessutom DIN-kontakt (kontakt för skivspelaringång/ AUX) så det går att koppla in tex mp3. Tycker jag är bättre än att ha bandare med kassett-mp3 adapter.

11

Vad som är enkelt för en är svårt för en annan så om jag säger att det är enkelt behöver inte betyda något. Jag tycker alltså att det är en enkel operation men med tanke på din frågeställning så kanske du inte har samma uppfattning, vi har bara olika referenspunkter.  ICQ/ab
Vi har alla någon gång varit nybörjare och det är inget fel i det men den som aldrig provar lär sig aldrig.

Ali G

12

Godmorgon!
Jag vet inte riktigt va det är för blaupunkt men den såg fräsch ut och såg ut att passa både utseende mässigt och ja fysiskt i min bubbla så jag kände också att det var ett fynd!  ICQ/ab

Post's attachments

blaupunkttradera.jpg, 12.36 kb, 344 x 258
blaupunkttradera.jpg 12.36 kb, 300 downloads since 2014-03-31 

13

jag har nu fått hem radion, den ser fin ut. och det är en sådan din kontakt med plasthölje och 2 piggar i.

meen! vart ska jag koppla in vad bak på denna radio?
den gula sladden antar jag är säkringen. den andra med typ långa smala kolven är väl antennen?
och sen r det en skum kontakt till. men är det till högtalarna? för så ser det inte ut på baksidan av min andra? ska jag kapa bort den sladden? hur hade du gått tillväga?
uppskattar verkligen hjälpen!

Post's attachments

bild 1.JPG, 75.35 kb, 640 x 480
bild 1.JPG 75.35 kb, 290 downloads since 2014-04-03 

bild 4.JPG, 117.19 kb, 640 x 480
bild 4.JPG 117.19 kb, 303 downloads since 2014-04-03 

14 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-03 10:40:35)

Gul kabel är plus, via säkring.
Grå kabel med avlång kontakt är till antenn.
Grå kabel med trekantig kontakt med tre hål... det kan vara så att det är en lågnivåutgång till en förstärkare.
Det kan också vara så att det är två olika högtalarutgångar med olika impedans, där den nedersta är gemensam minus för dessa två. Du ser att det finns en romerskt I och II instansat i pertinaxplattan. Prova med att koppla in en liten högtalare mellan den nedersta och ömsom den högra eller vänstra av de övre. Det kan ju också vara så att det är "STEREO"?? i så fall är I vänster kanal och II är höger eller vice versa... men det håller jag för mindre troligt. Det ser i alla fall ut som om vanliga banankontakter passar i dessa hål...? Och med så enkla anslutningar på en oskärmad kabel, så är det nog så att detta inte är nån lågnivåutgång....

För en del år sedan rensade jag i förrådet, och kastade bort en hel del äldre bilradioapparater i kommunens elektronikskrot... och jag vet att många av dessa var liksom tvådelade, en vanlig "låda" som passade i bilens radiouttag, och en box som ett bihang, ibland var detta själva förstärkardelen, ibland en extra apparat som lindrade störningar.

Man jag är övertygad om att det finns "blåpunktexperter" här som vet bättre.

Dessutom anar jag en DIN-kontakt bakom det halvgenomskinliga locket precis under där den gula kabeln kommer ut... den kan ju vara till någon mer eller mindre antikt slutsteg.

Men då det jag är 100% säker på att gul är plus (minus i höljet) och den grå koaxialkabeln är till antennen... alltid något...

15

Tack Björn,
jag tror inte heller det är stereo på den där rackarn, men det jag undrar är. för att få ihop den med de sladdar jag har nu i bubblan
ska jag ta de som sitter i nuvarande radio och ansluta på denna? går det? och isåfall ska jag ta bort den där feta gråa klumpen?
hade det bara funnits lite mer färger på sladdarna så hade man ju kunnat gissa lite? har tyvärr ingen liten högtalare att prova med heller..... bifogar bilder på sladdarna som kommer ut från stereon i bilen, om det finns någon där ute som kan hjälpa mig! ICQ/ad
haha... tur detta forum finns!

Post's attachments

bild 7.JPG, 46.05 kb, 320 x 240
bild 7.JPG 46.05 kb, 303 downloads since 2014-04-03 

bild 8.JPG, 37.86 kb, 320 x 240
bild 8.JPG 37.86 kb, 281 downloads since 2014-04-03 

16

det säger kanske inte er så mycket med de där sladdarna iofs, men den röda där går till strömen för det sitter en säkring mojäng på den

17

Du ska definitivt inte klippa sönder något på radion. Den trekantiga kontakten är högtalare och vanliga banankontakter passar. Beroende på radio kan det vara antingen stereo eller också mono med två högtalare.

18

HenrikL skrev:

Du ska definitivt inte klippa sönder något på radion. Den trekantiga kontakten är högtalare och vanliga banankontakter passar. Beroende på radio kan det vara antingen stereo eller också mono med två högtalare.

okej, hur får jag tag i en sådan hane grå 3 kontakts klump att sätta i bilen?  Default/hmm

19

Stämmer bra det Björn skrev.

Gul + (säkringen är 5x20, till 12V brukar runt 2-5A vara lagom. Biltema har, det fungerar med 230V säkringar. Eftersom du saknar ena halvan av säkringshållaren så är ett tips att köpa art nr 35-874 på biltema och använda dess andra halva så slipper du kapa kabeln. De brukar passa.)

Grå avlång antenn

Den andra grå, lite större är högtalarutgång. Anslut fronthögtalaren + och - till de två med "I" emellan. "II" är till om man monterar 1 högtalare bak. Fortfarande mono och högtalarna delar då på effekten. Jag tycker det är bättre att ha all effekt till fronten. Banankontakter passar som sagt.

Jord brukar ske via bulten som skall sitta mitt bak (du har ett bulthål). Där sätter man en bygel också som håller upp radion i bakkant. Jag brukar dessutom sätta en ringkabelsko med kabel under till jord.

Under plastlocket sitter DIN kontakten, användes till skivspelare. (Det är där du monterar adaptern du köpte)

Dessutom kolla att jorden är rätt inställd, du har en sticka med +/- tecken eventuellt har den även en sticka för 6V/12V. Du ser den ena bak till vänster i ovankant (precis bakom den gula kabeln på sista bilden). Står det 6V/12V på denna har du +/- på sidan/undersidan. Du vänder stickan mot pilen i chassit. Mest troligt är den redan inställd på 12V - jord.

20

Okej, stickan står på 12v
men nu kommer en följdfråga till. vad ska jag sätta på ändarna av sladdarna i bilen för att de ska passa in i den gråa klumpen?
jag känner mig som ett riktigt snabel A när jag frågar sånna här saker, men det kan inte hjälpas! detta är helt nytt för mig.

21 Senaste redigerad av Frederik (2014-04-03 11:50:16)

Vanliga banankontakter (2st). Finns på biltema, clasolson, kjell&co, hifi firmor mfl. De på biltema (art nr 84-570) är lite breda i basen (kan hamna emot varandra) så linda lite eltejp runt så att de inte kortsluter högtalarutgången, eller hellre köp några andra.

http://www.biltema.se/ProductImages/84/large/84-570_l.jpg

Svårt att se, men mest troligt på den gamla kontakten till den andra radion röd+, svart-, grön och grå högtalar +/-. Försök att följa kablarna.

22 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-03 13:04:50)

Kom hem till mig i helgen efter kl 16, så funktionstestar vi radion utanför bilen. Jag är även ledig hela fredagen, i morgon alltså.
Jag har spänningsaggregat samt lösa högtalare (och banankontakter ICQ/ae ) så att man kan testa radion innan man skruvar isär halva bilen...
Tag med bilen också så förbereder jag för en inkoppling till de redan monterade högtalarna, om du vill.
Skicka PM så får du min adress och mobilnummer!

23 Senaste redigerad av Björn J. (2014-04-03 13:02:56)

Frederik skrev:

Vanliga banankontakter (2st). Finns på biltema, clasolson, kjell&co, hifi firmor mfl. De på biltema (art nr 84-570) är lite breda i basen (kan hamna emot varandra) så linda lite eltejp runt så att de inte kortsluter högtalarutgången, eller hellre köp några andra.

http://www.biltema.se/ProductImages/84/large/84-570_l.jpg

Svårt att se, men mest troligt på den gamla kontakten till den andra radion röd+, svart-, grön och grå högtalar +/-. Försök att följa kablarna.

Ursäkta Frederik, jag vet att du har goda elektriska kunskaper, men jag tror, eller anser, att de banankontakterna du lagt ut en bild på här ovan, är en "aning" överambitiösa... Default/hmm  ICQ/ae

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8871930920990.jpg
"Claes i sjön" har dessa, "bananstift" men de kosta 49kr för tio stycken... Jag vet att Jula har likadana men hittar dem inte på deras web-plats idag.
Den modellen räcker, det är ju trots allt ingen "high-fidelity first class" ljudanläggning du skall koppla in...  ICQ/ad

Citatet, "...high-fidelity first class...", kommer från "Money" Pink Floyd, Dark Side of the Moon 1973... om någon nu undrar...

24

Haha, det blev liknande de fredrik la ut.
jag vill att något ska glänsa under huven! hahaha.

25

De enklare är dessutom bättre, då basen är smalare/isolerad. Att jag la in exempelbilden är för att det är de som finns på biltema som jag "varnade" lite för, 30kr/2st. De fungerar dock utmärkt om baserna inte kan nudda varandra. Jag bor ju i khåla, så det relativt nyöppnade biltema är ibland hovleverantör när man behöver något illa snabbt (classe, kjelle och andra prylbutiker finns inte).