Se till att ankungen proppar i sig mer anabola! 
Har VCDS/VagCom
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Fel från början..
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Se till att ankungen proppar i sig mer anabola! 
Igår fick den fula ankungen en rejäl omgång av underredet.
Nästan gynekologisk undersökning..
Gammal ytrost slipades bort och avlägsnades efter bästa förmåga.
Nu ser underredet riktigt prydligt ut!
Så småningom ska den få en bättre underredsbehandling, visserligen av hemma/hobby typ, men ändå, bättre än inget.
Idag har "ynglingen" och jag masserat den fule mer eller mindre hela dagen, både manuellt och maskinellt med 400 papper. (vilket skitjobb, tyckte nog både jag och ynglingen!)
Nu är den fula slät och fin i skinnet!
I morgon ska den (om allt går enligt plan, vilket det inte alltid gör) få ny, inte alltför vacker orange färgton.
Justerade camber fram, gudskelov så var justeringen i innersta läget, vred ut till yttersta, och fick en bra vinkel, ser bra ut, innan såg det ut lite som en "frightened chicken" (fanns för länge sen en bil som gick på stripen som hette så) men nu ser den ut mer som en hjulbent cowboy-anka.
Då blev givetvis toe-in alldeles åt helsicke, men det ska vi ordna så småningom!
Steg för steg.
Men det tar tid att få ordning på den fule, ska gudarna veta!
Och min tanke med den fule är att den fortsatt SKA vara lite småful!
Om någon minns så gick det ett antal bubblor i rallycross för länge sen, riktiga specialbyggen med 4-wd, upp och ner vända BMW diffar fram, SAAB frihjul på kardanstången, helt specialbyggda motorer som egentligen bara hade motorblocket gemensamt med den fula ankungen..
Jag ska INTE bygga något sådant, det har jag inte ork eller ekonomi till.
Ankungen ska bara sparka med bakbenen, ingenting annat.
Men jag var MYCKET imponerad av de bubblorna!
Vilket jobb och energi som lades ner på dessa bilar.
Och de gick som troll också! (I motsats till ankungen..)
Jag vill gärna att den fule ska få lite av det småfula draget som dessa bubblor hade.
Få se hur långt orken, pengarna och motivationen räcker, idéer är det INTE brist på!
Bildbevis kommer på dagens jobb, så ingen tror att jag och ynglingen BARA dra benen efter oss!
Bild på fulingen..
Det var krångligt idag..
Rallycross-stuk är HELRÄTT så klart och det jag helhjärtat satsar på ... fastän jag satsar på ös om än inte med extremombyggd motor mer porschetoppar.
Jag följer din tråd Riseabove.
Glad att du är igång igen!
Din bil blir MYCKET råare än min!
Men det är väl det som är meningen med den här hobbyn och antagligen med forumet också: var man (eller kvinna, såna behövs fler här, då kommer det nog in ännu mer idéer) gör som de känner är roligast och bäst.
Det är ju då det blir intressant.
Först lite tillbakablick i ankungens historia.
Plåtbiten som finns på bilden var en del av den reparation som tidigare gjorts på fjäderfäet...
Jag är inget vidare på svetsning men det här är ett lågvattenmärke..
Bröts bort med en normal skruvmejsel. 
Och den här lagningen är väl om möjligt ännu sämre, påminner starkt om spackel. 
En stor kaka med plast som föll av med ett välriktat hammarslag.
Köp inte bilar som är 100% rostfria osett. 
Numer är allt sånt skit gudskelov bortstädat.
Stålmannen?
Nej, nej, det är bara ynglingen som är i farten!
Borde faktiskt få nån krona i reklampengar för den bilden av Åke som säljer Debeer... 
Men nu börjar förvandlingen..
Den fula ankungen börjar den långa mödosamma vandringen till en fullvärdig medlem av anksläktet!
(med ynglingens hjälp)
Bildbevis..
Dammsugit och borstat garaget, vattnat golvet, nu är det snart dags!
Ynglingen i full action!
Ankungen "Up-front", i nya gåbortkostymen..
Och nu tycker den även om att visa upp stjärtfjädrarna!
Faktiskt FÖRSTA gången i mitt långa liv som en bil lackerats i en färg som jag INTE tycker om!
Men kvalitén på jobbet tycker jag om!
3 lager 2K och 1 lager klarlack, cirka 180 my.
Relativt slätt underarbete, nästan inget damm i lacken, kvalitativt mycket bra.
Och ingen känd (inte av mig i alla fall) rost.
Dessutom (förlåt alla rättrogna) tycker jag om motorluckan, vi har lagt ner mycket tid och energi på den.
Så klart, en ankunge med smala spinkiga ben och inget som kontrast, (kederlister, svarta rutlister, fotsteg, strålkastare, baklampor, stötfångare, etc , som bryter av allt det orangea) KAN inte göra sig själv full rättvisa.
Men det SKA bli bra till sist, även om undertecknad INTE tycker om kulören!
BIG fälgar har beställts, just nu är de 4,5 tums SMALA, men detektivarbete för att få den 8,5 tum BREDA (breddning utåt) pågår!
(tips om någon som breddar fälgar så de fortfarande efter breddning är runda och balanseringsbara uppskattats MYCKET)
Behöver finna någon som ger ankungen maskulina, muskulösa ben i Värmland, Dalarna Örebro/Västerås eller Stockholmstrakten snarast!
Snälla om ni vet någon som gör sådant tipsa mig.
Tror det ska bli snyggt med vettig färgsättning av fälgbana/centrum.
Dessutom inte alltför långt från original stuk.
Ps. Tack alla inblandade och allra mest till YNGLINGEN för all hjälp. Ds.
Grymt jobbat!!!
Jag älskar de luckorna och letar alltid efter en fräsch sådan..... på en rejsbil passar det sig även om de är rätt fula rent estetiskt. Walls smide i varberg vet jag breddar fälgar billigt och bra men då blir det ju et där med frakten som blir en mördare för dig .
Färgen är klockren på vald modell 
Tack för responsen grabbar/eventuella tjejer! (kul, imponerad av att det finns folk som tittar på den här tråden..)))
Och tack för tipset om Varberg!
Men för mig ligger det ganska offside. (egentligen är det tvärtom, Norra Värmland är rejält offside..))))
Skit samma hur det är, långt blir det..
Och dyrt..
Hoppas någon som tittar har något tips i de regioner jag nämnde, men som sagt, tack ändå!
Jag är faktiskt ÄRLIGT djupt imponerad av vilken livskraft det finns i den här hobbyn med gamla folkor av alla sorter.
Läser med stor behållning om diverse olika projekt, och alla tips dessutom.
Otroligt vilken energi ni lägger ner i era projekt. Kul!
Nu har jag förhoppningsvis en ful ankunge som är karossmässigt relativt felfri.
Övrig teknik, bromsar, fjädring, hjullager, etc, (you name it) är i bra, nästan originalskick. (lite sänkt fram etc.)
En original motor/låda sitter i. (lite stort axialspel dock)
Nästa steg blir att lacka dörrar, montera allt annat, lister, mm, mm.
Sen starta upp och få ankungen genom Bilprovningens skärseld.
Men "more will come" förhoppningsvis..
Typ 4 motor finns,( några stycken i olika kompletthetsgrad, konstigt ord...godkänns det av akademin??), insprutning/bränslesystem finns, turbo/intercooler finns, etc..
Växellådan/drivaxlar är fortsatt ett frågetecken, mycket velande där.
Värme... det är ett problem.. alltså inne i kupén..
Mycket funderande där, men det löser sig under resans gång.. (hoppas jag))
Lite beroende på min sociala situation ( jobbar i Ryssland, som tidigare nämnts, och även diverse andra faktorer, fritid, ekonomi....) så kommer ankungens framtid "gå i vågor".
(ankungen borde ju trivas med vågor eller??? måste ju se till att den inte drabbas av hemlängtan igen...)
Tid kommer att finnas ibland, hoppas motivationen finns den dagen också..
Världen är FULL av avbrutna projekt, ska försöka se till att detta går vidare.
Sen är ju frågan, när blir en ankunge klar?? Antagligen ALDRIG!
Det finns ju alltid nåt nytt att testa, eller hur? 
Jag har FÖR många idéer när det gäller den fula.. gäller att inte spåra ur, utan hålla sig till grundkonceptet, "rallycross- stilen".
Jag tycker om "förädlade" bilar, eller kanske närmare: "förbättrade bilar", bromsar, hästkrafter, inredning, komfort, eller, eller.
Ankungar som genomgår misslyckade skönhetsoperationer, transplantationer, läs: taksänks smaklöst,( kan faktiskt vara OK ibland), dubbla fyrkantiga lysen fram etc. är inte MIN melodi..
Men det innebär ju inte att andra tycker likadant, som jag tidigare skrivit, det måsta vara HÖGT i tak om det ska bli intressant..
Ok, nog tjatat, vi får se hur "Sagan om den fula ankungen" slutar. 
Vet att detta inte är rätt plats på forumet.. men vad då..
När såg ni en sån LIMO sist..
Fotat i St. Petersburg..)) 
personligen tycker jag färgen är helt rätt! hade gärna haft min 1303 i den kulören.
Jag älskar de luckorna och letar alltid efter en fräsch sådan..... på en rejsbil passar det sig även om de är rätt fula rent estetiskt. Walls smide i varberg vet jag breddar fälgar billigt och bra men då blir det ju et där med frakten som blir en mördare för dig .
Färgen är klockren på vald modell
Tror det är en sån lucka jag liggandes... inte helt säker dock.
Klart vi tittar, vad trodde du?
Mer McPherson-bilar åt folket! (med risk för att bli lynchad...)
Som sagt,klart vi tittar...lite för nytt för mig,men kan inte hålla mig från att följa detta.. 
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Fel från början..
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.