26

Jag har funderat och funderat på det här med färgen..
Men det blir så pass mycket extraarbete att byta färg så den får nog förbli den "fula ankungen" tror jag.(inuti dörröppningar, etc etc..)
Men, det är absolut inte min favoritfärg!
Tycker din och Germanbugs bilar är sjukt snygga!
(för att inte tala om alla äldre bilar med liggande lyktor, ovaler och splittar och bussar och pickuper, och, och ,och..)
Är inte tänkt att ge mig in i den "striden", man ska de fighter man har chans att vinna, eller hur?))
Så fula ankungen får nog förbli sån..
Men däremot ska jag försöka fortsätta göra saker på mitt halvtokiga sätt!
Jag har MÅNGA sjuka ideer på gång.. får se vilka som går att genomföra praktiskt, tidsmässigt och ekonomiskt.
Skickar med en annan bild, min närmsta grannes bil, i bra bruksskick. Jag tycker inte om färgen på den heller, men bilen är OK.

Post's attachments

p-u 1.jpg, 34.01 kb, 400 x 533
p-u 1.jpg 34.01 kb, 149 downloads since 2014-03-28 

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

27

Bilden kom på kant, sorry... är inge vidare på datorer...)))

Visst finns det mål och mening med vår färd, men det är resan som är mödan värd....

28

Jo, det är onekligen lite mer pyssel med att byta färg på alla synliga ytor. Min var vit från början (http://www.garaget.org/?car=32486) men är nu "Sommarblå". Egentligen en VW Polo-kulör, men jag tyckte jag kunde hålla mig till någon av VWs färger, trots allt. (Var ett tag inne på Volvos "Himmelsblå", men besinnade mig till sist...)
Tycke o smak kan man diskutera i det oändliga, huvudsaken är att DU blir nöjd med med DIN bil, det är ju trots allt ett hobbyfordon, eller hur?  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

29

Stefan F skrev:

Tja, mörkgrå metallic vore väl inte så dumt? Orange känns lite... 80-tal? Men det är din bil, så gör precis som du känner för. Trots allt, det är bara en bil  ICQ/ad

80-tal???
Orange är väll så mycket 1975 som det kan bli?

Själv älskar jag orange och jag tror det är på väg att bli den "nya" innefärgen kommande år ICQ/ab

MVH
Erik

30

Kul som fan med mer trettonnolltre som sagt. lukkan du har bak är tuff som attan. resten av kjolpaketet.. kanske inte riktigt lika tufft ICQ/ab

ska bli skoj o följa framgången

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

31

ICQ/ae
Trevligt med ett "styvbarn" till på forumet (1303)
Kan du int göre som Gunnar Ehne när du skriv?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=3014543

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

32

Det blev nån timme till i garaget idag, tillsammans med "ynglingen" som tidigare nämnts i tråden.))
Men dessförinnan, igår var jag till lokala skroten och hämtade ett antal stötfångare som har sett sina bästa dagar. ICQ/ab
Bildbevis kommer!
Fick tag i 2 fram och 2 bakstötfångare.

Post's attachments

stötfångare.jpg, 11.93 kb, 400 x 300
stötfångare.jpg 11.93 kb, 134 downloads since 2014-03-29 

33

Efter att satt upp skärmarna provisoriskt för garanterat 10:e gången.. (den som gjorde de här jävla plastskärmarna var nog inte i skolan den dagen de lärde sig ordet PASSFORM..)) ursäkta kraftuttrycket..
så hängdes främre stötfångaren upp mycket provisoriskt.
Jag var säker på att jag skulle vara tvungen att "klippa och klistra" som Marjasin sa en gång i tiden om ni minns.
Alltså kapa av stötfångaren och skarva i en bit så det stämmer med de så kallade breddade skärmarna utan passform som nämndes tidigare.
Men återigen bildbevis!
Jag tror inte det behövs!
Om allt går som det skall, ( dvs. min gode vän Björn inte häller i mig för mycket whiskey i kväll, själv är jag givetvis oskyldig) så ska det provas ut mera noggrant i morgon.
Bildbeviset säger mig att om jag tar av lite av ytterkanterna på stötisen in mot karossen så ska det se hyggligt ut ändå.
Tanken är att stötisen ska sitta cirka 5 cm lägre än original ( återigen halvtokigt, varför köpa saker när det finns vinkelslip och svets) genom att bygga om fästena till en lägre infästning.
Och den ska också sitta tätt mot karossen så bilen ser kompakt ut.
Och till sist, lackas mörkgrå metallic så det bryter av mot den fula ankungens orangea färgton...
Dessutom ska det tas upp hål( om man kan kalla ett rektangulärt uttag för hål?, hål är väl runda eller?) för blinkers i stötisen.
Finns det någon som vet var man köper blinkers till stötfångaren? ( de blir svåra att göra själv, e-märkning och andra vansinnen..)
Jag VET att ankungen ser för jävlig ut på bilden, men vem skulle inte göra det i 60 storlek byxor till 48 storlek ben. ICQ/ab

Post's attachments

front2.jpg, 14.15 kb, 400 x 300
front2.jpg 14.15 kb, 155 downloads since 2014-03-29 

34

Sänkningen förresten:
"Sagan om de hemgjorda benen" nästan lika känd som den om fula ankungen..

Det BLEV bättre!
Innan (bildbevis saknas gudskelov) såg ankungen rejält uppskrämd ut, avstånd mellan de spinkiga hjulen fram och hjulhusets övre kant gick att mäta i ljusår.
Nu med bildbevis: skärmen följer hjulet väl, allt är relativt, så OK då, relativt väl.
När ankungen får de muskulösa hjul den så väl behöver, och kanske kommer förtjäna, så tror jag det blir OK till slut!

Post's attachments

hjulhus.jpg, 11.35 kb, 400 x 300
hjulhus.jpg 11.35 kb, 135 downloads since 2014-03-29 

35

Och: se och häpna, motorluckespoilern (svårt ord, accepteras inte av Svenska Akademins ordbok antagligen) har fått ny färg!
Inte den färg den till slut ska få, men i alla fall en ANNAN färg!
Numer är den spackelgrå-vit.
Och mycket rundare och finare i formen än innan!
Återigen detta med passform: verkar vara ett relativt okänt begrepp i eftermarknadsdetaljer till ankungar..
Får man det passa på ett håll så är det åt helvete på ett annat..
Det blir till att jämka i vanlig o-ordning!
Tur man är svensk (nåja, värmlänning) så man vet att uppskatta jämkningar av alla slag.
Insidan är fortfarande mångfärgad med inslag av illgrönt!
Men det ska vi nog rätta till, trägen vinner! (förhoppningsvis)

Post's attachments

motorlucka.jpg, 13.49 kb, 400 x 300
motorlucka.jpg 13.49 kb, 140 downloads since 2014-03-29 

36

Måste lägga in en grej till idag:
Något som jag INTE gjort själv utan köpt.
En livs levande fyrekrad ratt, kom på plats idag, med ett litet prydligt VW märke på tutknappen!
Var tvungen, ankungen började se ledsen ut, antagligen hemlängtan till Umeå igen.
Nu är humöret MYCKET bättre, trots att ratten var begagnad..

Post's attachments

ratt.jpg, 12.17 kb, 400 x 300
ratt.jpg 12.17 kb, 152 downloads since 2014-03-29 

37

Hej Olle!
Jag har nyss oxå blivit med bubbla/bagge....en 1303s-73 med baklucka ICQ/ab . Den har varit avställd ett antal år, så jag håller som mest på med att köpa på mig delar för att få den i trafik igen. Kul att följa ditt projekt, och jag kanske kapar din idé ang sänkningen ICQ/ag  ICQ/ab !!

Mvh

38

Taklucka ska det förstås stå......

39

Du är så välkommen att kapa idén om du vill.
Det är lite grann det som är meningen med den här tråden.
Att bryta mönster och göra lite annorlunda.
Men kom ihåg: jag har inte provkört med min "hemmasänkning", men jag tror det kommer funka.
Jag har skruvat en hel del på bilar och annat genom åren och tycker att jag förstått att ändra lite på en bil kan bli bra, men riktigt drastiska saker som "toksänkningar" till exempel, kan bli supersnyggt men det blir inte bra i längden, för att köra/åka bil så måste man ha fjädring annars tröttnar man fort.
En annan sak om man tävlar, rakt fram eller "på tvären", då SKA det vara extremt för att man ska ha en chans.
Men oftast får man försaka något för att få något annat.
Komfort och superväghållning är en svår kombination, som ett exempel.

40

Det behövs inga e märkta blinkers på en -73a.. du kan använda vilka du vill även hemgjorda..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41

TACK!
Det tänkte jag inte på!
Va bra, då kan tokerierna fortsätta!
Tycker INTE om att man ska vara tvungen att "passa in i mallen", med E-märkningar och annat fanstyg. (protektionism)
Jag tycker ändå VW fick till det bra med blinkers i stötfångaren, så jag ska nog inte göra så annorlunda för det.
Men då blev det genast roligare, den fula ankungen blir kanske bara den annorlunda ankungen till sist..!))

42

I morgon ska det bli lite nya tag, Söndagsmys i garaget hade jag tänkt.
Om det inte blir superväder som idag, i så fall tar jag nog en tur på motorcykeln, såna dagar som varit här i Norra Värmland idag, växer inte på träd som man brukar säga..))
+17 och molnfritt !!!

43

Följetången "fula ankungen" fortsätter!
Ynglingen (72 årige Lennart) har slipat och slipat, i morgon ska det bli grundfärg.
Äntligen!
Försöket med främre stötfångaren gick inge vidare..
Det låg ju på min lott att fixa det, och då förstår ni hur det gick!
Det blev Marjasin i alla fall.
Klipp och klistra...
Kapa av originalet och i med en bit på 9 centimeter.
Då blev det bättre!
Gjorde om fästena så stötisen hamnar 2 cm längre ner är normalt, och cirka 2 cm närmare karossen.
Och tog bort en hel del av dom också, de yttre fästena försvann på kuppen.
Det håller nog ändå.
Antagligen är de i original gjorda för att delta i ett smärre krig!
Jag menar: stötfångaren i sig är ju inte speciellt kraftig.
Fästena i karossen är ju någorlunda.
Men fästena! De är starka! Och tunga!
Bildbevis!

Post's attachments

vw11%20002__1396294655_90_230_201_60.jpg, 9.29 kb, 400 x 300
vw11%20002__1396294655_90_230_201_60.jpg 9.29 kb, 150 downloads since 2014-03-31 

44

Idag har det hänt synliga saker för omväxlings skull!
Fula ankungen har, med hänsyn till den snart stundande påsken beslutat sig för färgbyte!
Började påsk-aktigt gult ! (nåja, delvis kanske..)

Post's attachments

Optimized-vw grundmålad 002 (1).jpg, 692.52 kb, 1200 x 900
Optimized-vw grundmÃ¥lad 002 (1).jpg 692.52 kb, 162 downloads since 2014-04-01 

45

Den fula är minst sagt ombytlig..
Inom fraktionen av en timme hade den ändrat sig, beslöt sig för att bli grå med lite, lite grönblåa inslag.
(Kanske ankungen är besläktad med kameleonter?)

Post's attachments

Optimized-vw grundmålad 006.jpg, 714.6 kb, 1200 x 900
Optimized-vw grundmÃ¥lad 006.jpg 714.6 kb, 148 downloads since 2014-04-01 

46

Den fula är troligen i maskopi med ynglingen..
Misstänker starkt att de samarbetar bakom min rygg..!

Post's attachments

Optimized-vw grundmålad 004.jpg, 784.18 kb, 1200 x 900
Optimized-vw grundmÃ¥lad 004.jpg 784.18 kb, 155 downloads since 2014-04-01 

47

Sen kom grannar, och de är sannolikt med i komplotten också!
Helt plötsligt hade ankungen blivit begåvad med ett ytterst muskulöst bakben!
Tror det mer var frågan om någon slags utprovning av benprotes än blodigt allvar..
Bildbevis finns dock!

Post's attachments

Optimized-vw grundmålad 007.jpg, 713.15 kb, 1200 x 900
Optimized-vw grundmÃ¥lad 007.jpg 713.15 kb, 151 downloads since 2014-04-01 

48

Som ni ser så vänder en av de skyldiga ryggen till eländet..
Men snabb som undertecknad omvittnat är så fastnade de i nästa ögonblick i mobiltelefonens objektiv!
Går inte att slingra sig ur så lätt!

Post's attachments

Optimized-vw grundmålad 008.jpg, 705.21 kb, 1200 x 900
Optimized-vw grundmÃ¥lad 008.jpg 705.21 kb, 154 downloads since 2014-04-01 

49

Ögonblick efter hade protesen flyttat sig till höger framben.. (har ankungar framben alls egentligen..?)
Skit samma, muskelmassan höger fram växte som om ankungen käkat anabola..

Post's attachments

Optimized-vw grundmålad 009.jpg, 697.59 kb, 1200 x 900
Optimized-vw grundmÃ¥lad 009.jpg 697.59 kb, 155 downloads since 2014-04-01 

50

Mönstret i benet påminner om en viss herr Hyland..
Regndäck?
Verkar mera "slick".
Onekligen: ankungen ser förbannat mycket bättre ut!
Mera muskler!
Ps. Tack grannar och ynglingar för all hjälp, 4 tum bredare fälg ger bilen ett helt annat intryck, börjar se kul ut faktiskt.
Mera färg, även om orange gör det nog inte sämre.
Sen måste det till ett drivaggregat som matchar utseendet också.
Där börjar nog problemen på allvar, och dessvärre är de undertecknads, andra gör jobbet utan anmärkning. Ds.