1 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-03-27 11:15:17)

Har en 1,8 Typ-4 motor som borde vara i skick invärtes. Ska ännu gås igenom. Den har original Bay buss Solex förgasare med div. vacumklockor osv. Osäkert dock om alla atteraljer för förgasarna finns med. Bla. saknas luftfilter mm..

Började fundera om jag istället skulle gå den vägen att jag tar det kompletta Wasserboxer insprutningssystemet med plenum, gasspjäll å styrboxar å monterar detta på denhär motorn... Åtminstone måste jag ju borra in plats för tempmätargivaren i vänster topp.

I övrigt torde det väl gå att få en fungerande helhet med detta oxå?

Påbörjade ju dethär kitet redan 5 år sen med tanke på 2 liters typ-4 jag hade då. Så insug osv. är klart....

Ett par bilder på wbx plenum ihop parat med typ-4 insug på gamla motorn.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_0142.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_0150.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_0161.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_0656.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/20081031.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

2

Intressant bygge. Du bör också använda insprutarna från Wasserboxern, eftersom de i D-jetronic fungerar med lägre spänning och har annan resistans i lindningen.

3 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-03-27 11:23:01)

Jo, endast insugen mellan plenum och toppar som är typ-4. Resten kommer från wassern. Utgången från Wasserplenum har lite annan C-C mått än typ-4 insprutarnas plenum så rören är justerade så dom passar mot wasserns.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Borde funka ganska bra.
Troligtvis kommer den att gå lite fett, som du får fixa lite med.
Intressant projekt, kul att höra när du fått fart på den sedan  ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab