Läckert som faaan!
Schwimmwagen i modern tappning
Glöm ej reservaggregat i form av paddlar 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** HumVWee ***
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Läckert som faaan!
Schwimmwagen i modern tappning
Glöm ej reservaggregat i form av paddlar 
blir det själv läns eller hand pump ? ?
En känning inte långt bort, byggde båt av en snaab 9.3 cabbe.. tyvärr dåligt tätad+ för liten länspump, så den sjönk medels stora utombordaren..
fick lyftas med mobilkran och stereon blev aldrig vad den varit.. synd på en ny bil, iofs var det en förserie bil som skulle skrotats.. hade gått 2500mil.. verkar som den skutan (saaaab) endå är på väg ner i djupet nu....
i vatten behövs det endast små små hål för stora läckor..glöm inte hålet under schassie nummret..dvs undersidan av mitt tunneln..
Goda synpunkter
Letandet av hål/läck är prio1 
Ska ha minst 2st länspumpar (en på var sida om vxl-tunneln) och padlar.
Karossens håligheter ska oxå skumfyllas som en x-tra säkerhetsåtgärd.
Vidare så ska motorn hamna i en vattentät låda (x-tra flytkraft),
"ventilationen" åt alla håll är planerad oxå dvs kylluftsnorkel mm, men mer om det sen...
Första doppet kommer att ske väldigt försiktigt och kontrollerat vid en båtisättningsramp
med bilen kopplad till en dragbil som kan dra upp den om den inte börjar flyta 
Har inte hänt mkt under sista veckan pga 60h arbetsvecka och en bortrest fru i 7dagar,
mao har jag ensam skött ungar och hushåll utöver arbetspendling och arbetet...:|
Men i helgen hoppas jag få lite gjort om jag har tur,
ska iof jobba 12h på lördagen och ev hämta hem en annan donator 760 (till F1-Roden) istället för
den som jag skulle ha köpt i tisdags (den total paja 1½mil efter köpet
och köpet hävdes).
Tågresorna (1500kr) och den bortkastade dagen får jag inte tillbaks hur jag än gör... 
Åter till byggena då:
Har iallafall sänkt ner karossen på plattan igen efter att jag monterat "baljan" på den.

Höjden är det inget fel på iallafall 
Har även börjat markera hur den nya "förplåten" dvs fören ska sitta och se ut.

"Baljan" som höjer karossen 20cm från bottenplattan.
Jag har även börjat testmontera dom nya stolarna, blir gött med benutrymme 
Jobbar med att få bilen färdig för lack så snart som möjligt,
så därför prioriterar jag "bilens struktur" just nu.
Har monterat dom nya sätena idag inkl nya fästen till dom.
Trixade även med den "nya" ratten och den nya lutningen på själva stången:

Allt sitter fast bara tillfälligt på bilden, ska ju ändå plockas isär innan lack...

Obs,
handbromsspaken ligger inte under "balken" nu, bilden tagen under själva konstruktionsarbetet...
Nu är det inte långt kvar tills att man kan börja måla bilen 
Invändigt saknas en mutter, den som ska hålla fast rattadaptern mot styrstången 
Utvändigt ska "förplåten" bockas och monteras.
Rattstångs genomföringen ska oxå "tätas" med lite plåt och en damask.
Mao om allt går som planerat så är den färdig för lack efter helgen 

En enhetlig färg skulle inte skada...
mvg i kreativitet och påhittighet 
Här kommer en lite uppdate på "båtbygget" som går vidare sakta men säkert...
Har inte fått ordning på allt som jag velat pga sjukt barn (vattkoppor) som kräver tillsyn och materialbrist.
Materialbristen uppståd för att jag blev tvungen att bygga om fronten med ny plåt och därmed sinade reserverna,
vill inte bygga stora plåtytor med skarvade bitar, bättre att införskaffa nytt material istället...
Torpedväggen och rattstångsgenomföringen genom den är nu "vattentät" oxå 

Det gula och gröna är en markering för vart den nya plåten ska sitta.
Ny leverans av plåt är beställd till imorgon, så kanske blir den lackfärdig inom dom närmaste dagarna iallafall 
Imorgon fm ska det spacklas ! 
Dagens "censurerade" bild:

Många av plåtarna är skruvade så att man kommer åt mekaniken i fronten, tex styrning mm.
Förens uppgift är inte att vara vattentät, utan bara göra framdrivningen i vattnet lättare...
Rullade ut HumVWeen idag för att kunna hålla på att slipa mm utomhus inför lackeringen 
Nu är den nästan färdig för lack, små fix imorgon fm och kanske kanske lack imorgon em ! 

Och så en bild med "lackeringshjulen" på, f*n va små dom är, ser ju helt mongo ut ju ! 

Plåten på karossidan är borttagen nu, blev inge bra helt enkelt, får hitta på en annan estetisk lösning där... 
Asballt!
Hur djup räknar du med att hon kommer ligga i vattnet? Lackar du en vattenlinje längs med skrovsidan imorrn? 
Och så en bild med "lackeringshjulen" på, f*n va små dom är, ser ju helt mongo ut ju !
Haha, jag spottade ut kaffet när jag såg den bilden och läste vad du skrev 
läckert :=)
ett tips kan vara en reduktionsnav från en splittbuss ?
de höjer bilen rätt bra och matchar nog däcken så man kan köra lite i terrängen oxå :=)
Jag kommer nog bli lika överaskad som alla andra när det är dax att sjösätta den
(mao vet inte om den flyter eller vart vattenlinjen kommer att hamna...)
Ev får det bli en tidig IRS-låda från dom första 1300 modellerna i slutet på 60-talet,
dom hade en mkt lägre utväxling
Dagen då:
Första målningen avklarad, tyvärr tog färgen slut ! 
Får åka iväg och skaffa mer imorgon...

En tanke dök just upp,ska du åka orginalhjul när du ska besiktiga?Skulle i såfall vara kul och se deras miner när porten går upp 
Jag kommer nog bli lika överaskad som alla andra när det är dax att sjösätta den
![]()
(mao vet inte om den flyter eller vart vattenlinjen kommer att hamna...)Ev får det bli en tidig IRS-låda från dom första 1300 modellerna i slutet på 60-talet,
dom hade en mkt lägre utväxling
I slutet på 60-talet så var det bara automaterna som hade IRS om du inte plockar från en Typ3 men då blir det svårt att hitta en som suttit tillsammans med en 1300.
Du söker en IRS-låda med 4,375:1 i slutväxel och de satt i 1302 och 1303, utan S, och då är det -71 och upp.
är det grundfärg eller slutliga färgen?
skulle kunna vara en kamuff-lage färg... 
Alpenretter skrev:Jag kommer nog bli lika överaskad som alla andra när det är dax att sjösätta den
![]()
(mao vet inte om den flyter eller vart vattenlinjen kommer att hamna...)Ev får det bli en tidig IRS-låda från dom första 1300 modellerna i slutet på 60-talet,
dom hade en mkt lägre utväxlingI slutet på 60-talet så var det bara automaterna som hade IRS om du inte plockar från en Typ3 men då blir det svårt att hitta en som suttit tillsammans med en 1300.
Du söker en IRS-låda med 4,375:1 i slutväxel och de satt i 1302 och 1303, utan S, och då är det -71 och upp.
Finns det nåt id.nr på lådan som man kan se på vad man har för en IRS ?
Bakvagnen är helt från en 1302, vet inte om det är en S eller inte.
Har även en jättefräsch IRS-låda på pall som oxå kommer från en 1302, samma sak där, vet inget om S:en...
Färgen kommer att vara den det är, men vissa inslag av svarta detaljer kommer att målas dit
Jepp, tänkte besikta med org hjulen, tror inte bes.gubbarna kommer att misstänka någonting...
(faktum är ju att dom inte vet nåt om veteranbilar, och ännu mindre om riktigt udda vagnar...)
nä det e nog ingen risk dom fattar att du skall ha andra hjul.. men du behöver säkert långa stänklappar bak för att klara kraven det e ju en viss vinkel bakom hjulen som skall vara täckta för sprut.. e ju dumt att "torska " på en liten sak..
nä det e nog ingen risk dom fattar att du skall ha andra hjul.. men du behöver säkert långa stänklappar bak för att klara kraven det e ju en viss vinkel bakom hjulen som skall vara täckta för sprut.. e ju dumt att "torska " på en liten sak..
Vad sägs om att ha en pressening hängandes där bak ! 
Det är kul med udda byggen
.
Om du vill veta hur djupt den sjunker ner i vattnet så kan du uppskatta det så här:
Väger den 600kg med förare så tränger den också undan 0,6 m3 vatten innan den flyter.
Säg att flyt -ytan är ca 4 x 1,5 m = 6 m2 . 6 m2 x 0,1 m = 0,6 m3, dvs den sjunker då ner 1 dm i vattnet.
Sen är den ju troligtvis mycket tyngre i aktern
vilket gör att den sjunker ner mer där och mindre i fören 

vilket gör att den sjunker ner mer där och mindre i fören
då borde den plana lättare
man kan sätta pontoner/utriggare på sidorna, för att öka flytkraften tex fyllda med polyuretan skum... 
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 11 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Alpenretters *** HumVWee ***
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.