1

Hallå!

Nu är det dags för ännu en knäpp fundering som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Skulle det vara möjligt att använda en vevaxel från en radmotor (exempelvis volvo b20) för att bygga en boxermotor?
Jag vet att det inte passar i något tillgängligt block och skulle bli ett mastodontprojekt att bygga något sådant, men funkar principen?
Är en vevaxel balanserad för sin egen rotation utan hänsyn till kolvar och stakar?
Så länge kolvar och stakar parvis gör motsatt rörelse borde det väl i så fall funka.

Man skulle i så fall kunna bygga en lite längre motor med plats för så stor kolvdiameter man kan önska sig och "på köpet" få fler lagerlägen för en stabilare konstruktion.

Jag kan vara på helt fel spår som vanligt och det kommer troligen inte bli något bygge av denna idé men jag är så nyfiken att jag måste fråga.

Tack på förhand till de som kan ge svar på min fundering.

2

Någon hade ju som bygge i en Wheels tidning att bygga en luftkyld rak fyra av en B18 bottendel med 4 stående bubblarcylindrar. Detta bygge blev motorn i en trike eller en 2 hjuls motorcykel. Det går kanske att googla fram bilder på det?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Jo.. men då är det ju fortfarande en radfyra. (projekt Viking har jag för mig den hette)

Min tanke är att ta en vev från en radmotor men lägga cylindrarna som på en boxer, får hitta på ett eget motorblock i så fall så det blir två cyllar åt höger och två åt vänster.

4

Fela mig om jag har rätt, men "kvartningen" på boxermotorer och radmotorers vevaxlar är väl ganska olika, alltså vinkeln inbördes mellan de olika lägena vevarnas position. Detta skvallrar väl också tändföljden om, då VW boxern har 1,4,3,2. Medan B20 har 1,3, 4, 2 om jag nu inte minns helt fel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Det är ju 180 grader mellan vevtapparna oavsett om det är boxer eller radfyra.

6 Senaste redigerad av Balder (2014-03-23 11:17:42)

Tittar man på en volvo-vev och jämför mot en VW boxer-vev så ser det rätt lika ut med avseende på i vilket läge kolvarna skulle vara i förhållande till varandra (om man gjorde boxer med volvo-vev... det är ju inte lika i sin originalmontering).

En grundfråga (som väl egentligen svarar på om det är möjligt eller ej) är hur vevaxeln är balanserad?
Om man sätter upp en vevaxel utan stakar och kolvar i en svarv och sätter fart på den, är den då i perfekt balans eller krävs det att vikten av vevstakarna och kolvarna är med för att få balans i det?

Om en vev är i perfekt balans "tom" så borde det ju funka så länge kolvarna (parvis) får motsatt rörelse.

En lite nördig fråga, jag ber om ursäkt för det, men jag har funderat till och från på det i flera år så det vore skönt att veta om det kan funka eller om det är dags att skrota den här tanken Default/smile

7

Allt går om man har obegränsat med resurser och maskiner.
Förstår ändå inte tanken med att plocka i en vev från en radfyra, blir ju som att bygga en ny motor, slå i en fyrkantig kloss i ett trekantigt hål  ICQ/ad 
Finns ju redan boxermotorer att utgå ifrån vw, subaru alfa mfl. ICQ/ab

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

8

Det är egentligen mer för att stilla min nyfikenhet än något annat.

Grundidén dök upp när en kompis skulle bygga megastor motor och gnällde över att 100mm (eller däromkring) var max som gick att använda innan det i princip började överlappa. När hålen ska vara runda är ju inte överlappning något man vill ha.
Eftersom radfyran har längre utrymme mellan vev-tapparna skulle det finnas möjlighet att få till mycket större cylinderdiameter och ändå ha gott om plats för kylflänsar. Tanken har alltid varit att luftkylt skulle användas.

Visst, det blir en orimlig massa jobb OM det någon gång ska genomföras så sannolikt blir det aldrig gjort. Jag vill bara veta om det är möjligt.
Man måste få unna sig att fundera på galna grejer ibland även om det inte leder till något annars blir det tråkigt Default/smile

9

en sådan här kanske https://www.kickstarter.com/projects/45 … f=category
som är så
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Det såg ut som något man skulle vilja ha, en "bond-variant" av det som ger mindre än en fjärdedel av den effekten skulle också vara kul.  ICQ/ag