1

Egentligen mera som "avskräckande exempel" !   

För 20-talet år sedan bytte jag till mig ett par halvfärdiga toppar, som begåvats med 40/35mm ventiler.
Sparsam som jag var, hade jag alldrig ägt några sådana för typ1, utan hållt mig till Typ4:a konverteringar (på slutet med turbo...)

Obearbetade men svetsade, jag lade många timmar på portning och tog upp dom för 94mm cylindrar.
Körde 1915cc några år, men när vi kom till Bug-Run ett år släppte ett ventilsäte (på tomgång..). förmodligen svalnade sätet snabbare än aluminiumen, och ringen lossnade. Detta fixades av en kamrat på mek-firma, och andra gången (!) det hände ett par år senare var det Landelius som fixade nytt säte i brons (ej samma topp).

"Trial and error" liksom ?
Men en morgon något år senare när jag gått upp tidigt för att åka ner till Västervik (dragracing på Mummehål) så skramlade det till neråt Valdemarsvik, och jag fick ringa efter transport hem.

Ikväll var jag i djupaste delen av källaren för att leta upp en skrottopp för att använda som "verktyg", för fräsa uttag i kolvtoppar - det blev denna;

http://i.imgur.com/8EK0RnU.jpg

http://i.imgur.com/0p7yKqt.jpg

Då fick jag syn på dessa "körnslag" !! på ventilsätet.... så med facit skulle man skrotat dessa direkt ;-((

http://i.imgur.com/lvLqP7e.jpg

Nu får toppen agera hållare för hemgjorda fräsar, så jag slipper använda "riktiga" topparna....8-jo, jag skall ta ur tändstiften först ;-)

http://i.imgur.com/IM0SWvd.jpg

Synd på dessa platinum-stift förresten...

http://i.imgur.com/1AuWgFS.jpg


-Bara tänkt som kvällslektyr (?) -Mettis !

2

Tack för den lässtunden! Sånt här gillar jag ICQ/ag

Bubbla -62