1

Jag har fått en ny idé som troligen är dum men jag måste få det bekräftat av någon som kan sånt här.

För att få bort det lite kobenta stuket man får med smalnad framvagn och inget gjort med bakänden (förutom en sedvanlig sänkning) tänkte jag titta på att smalna av bakvagnen lite. Eventuellt även flytta upp torsionsröret en bit.
Tips om hur man gör det smidigast och/eller bäst mottages tacksamt.

En fundering jag har är huruvida man kan använda drivaxlar från typ1?
Har hittat någonstans att det tydligen funkar med bussknut på typ1-axel och att det används vid straigh axle konvertering på split buss, stämmer det?
Om det funkar så har jag hittat på ett annat ställe att typ1-axeln är 6cm kortare än bay-axeln, någon som har någon info om detta?

2 Senaste redigerad av maz1990 (2014-03-07 21:39:53)

drivaxlarna från bubbla är compitabla med bay drivknutar i alla fall early  vet inte med late. vid kortningen av bakvagnen. i mitt fall early bay (vet inte år på din) så kan man skaffa split tortions stavar. dom är 20mm kortare än bay. sen kapar man tortions röret och kortar det med 20mm per sida. så har man 40mm kortning. men man kan även gå all in som man säger och satsa på 80mm per sida. men då måste man förlänga splinsen på svärd och korta röret så långt det går.

hoppas att du fick lite svar på frågan. och om det är så att jag har rört till det för mycket kan du nå mig på
070 659 18 13 så kan jag förklara lite bättre ICQ/ag

MVH Linus bergman

3

Jag har typ 1 drivaxlar på min Crewcab 65a med avsmalnad 68a bakvagn. Bussknutarna var tjockare an typ ett men samma splines, så svarvade av lite innanför splinesen för att få in knuten innanför låsringen.

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

4

Tackar för svaren!

Det var ju nästan synd att man inte var fel ute, nu måste jag ju göra det  ICQ/ab

Nu är bara frågan om man ska nöja sig med den lilla modifieringen eller om man ska göra som man alltid gjort och överdriva så mycket det går... När man ändå gör jobbet kan det ju vara idé att göra det ordentligt från början.
Det finns nog risk att jag ringer för att få reda på hur det ska göras (tackar för erbjudandet), ska lägga mig ner på backen och titta på det först för att se om det klarnar.

5

gör så och lycka till  ICQ/ag  bara att ringa om det är något du undrar

6

Såg en intressant bild här http://www.blindchickenracing.com/How_t … es_101.htm
Där är en bild som visar att en Porsche-drivaxel är någon cm kortare än en typ1 och ser ut att ha ungefär lika djupa/långa splines som en bussaxel, om det stämmer så är det ju bolt on (förutom att allt annat måste byggas för att passa runt drivaxeln men nu ska vi inte haka upp oss på detaljer  ICQ/ag )